רונן צור: "ההסברה הישראלית מתחילה רק כשיש קטסטרופה"

3 יועצי תקשורת בכירים מנסים לאתר איפה טעתה ישראל בטיפולה בפרשת המשט לעזה, לנתח כיצד כשלה מערכת ההסברה - ולהציע מגוון פתרונות: מהתנצלות בפני הטורקים ועד להקמת ועדת חקירה להסברה

"במקום למנוע את הקטסטרופה, הטיפול ההסברתי הישראלי בה מתחיל רק ברגע שהקטסטרופה בעיצומה" - כך אומר היום (ג') היועץ האסטרטגי ומנהל המשברים רונן צור.

לדבריו, מדובר בעניין שיטתי: "במקום להתחיל את הטיפול שבוע-שבועיים לפני שהמבצע יוצא לדרך, לחשוף את הגורמים הקיצוניים שעומדים מאחוריו וליצור יוזמות הסברתיות שיחשפו את פרצופיהם של העומדים מאחורי המשט לעזה, כולל חשיפת חומר מודיעיני עליהם (שיש בידי ישראל) - הטיפול מתחיל רק אחרי. אז בישראל מתעוררים משנת הצהריים, מצחצחים שיניים, שוטפים פנים, שותים קפה ומתחילים בטיפול ההסברתי".

לטענת צור, "אני כאזרח ישראלי ידעתי רוב שעות היום שיש בין 16 ל-20 הרוגים בקרב. רק בשעות הערב המאוחרות נודע לי שיש 9 הרוגים. לא שזה מספר קטן, אבל זה לא 20 הרוגים. אני בטוח שגורמי ההסברה עושים מה שהם מבינים, אבל הבעיה היא שאף אחד אף פעם לא מבקש מהם לתת דין וחשבון על הכישלון".

צור מוסיף כי "צריכה לקום ועדת חקירה שתבדוק את מדיניות ההסברה של ישראל באירועים מביכים, וזו צריכה להיות ועדה שמכתיבה לישראל שיטות עבודה, כמו אחרי מלחמת יום כיפור".

"התסריט היה ידוע מראש", אומר היועץ האסטרטגי מוטי מורל. "היה ברור מה אנשי המשט מתכננים, והם השיגו את יעדם. אנחנו פשוט צעדנו לתוך המלכודת הזאת בעיניים פקוחות ובטמטום קולוסאלי, והוכחנו שאנחנו לא משתמשים במוח אלא רק בכוח. מוח זה לא אופציה, וזאת התוצאה. היה אפשר למנוע את 'הסמטוכה' הזאת. אנשי חיל הים יודעים לשתק ספינות רק באמצעות חבל. אפשר היה לזרוק חבל סביב המנוע של הספינות ולשתק אותן ואז לגרור אותן לנמל אשדוד, אבל משום מה בחרו באופציה אחרת שיצרה שריפה, ועכשיו אנחנו עסוקים בלכבות את השריפה. הטיפול ההסברתי במבצע היה כושל, וזאת בנוסף לכך שהממשלה לא חשבה על התוצאות שלו, למרות שזה היה כתוב לה בעיתון".

לעומתם, ליועץ התקשורת בני כהן יש פיתרון אחר: "אני חושב שראש הממשלה צריך להתנצל בפני טורקיה. הוא צריך להגיד שעשינו טעות, נפלנו למלכודת של הקיצוניים שמנסים לחרחר כאן מלחמה".

לדבריו, "זאת היתה שגיאה שלנו ליפול למלכודת הזאת. אנחנו לוקחים את האחריות על הנפילה למלכודת, כי כל מטרת הקיצוניים היא לעשות פירוד בתוך העם הפלסטיני - בין הפת"ח שמנסה להגיע להסדר, לבין החמאס שמנסה לחרחר מלחמה. טעינו בשיקול-הדעת - וחבל".

"בסיטואציה הזאת, אחרי שראש הממשלה יתנצל, יהיו מוכנים להקשיב לו שצריך להמשיך את המצור על עזה, כי מחרחרי המלחמה, בניגוד לפלסטינים מחרחרי השלום, משתמשים בתושבים שלהם, גורמים להם סבל ומנצלים את הסבל כדי לעורר את הרחמים של המערב - בעוד שבעצם הם שייכים לאותה קבוצה שהפילה את מגדלי התאומים ומנהלת מלחמת חורמה כנגד התרבות העולמית. הרעיון הוא ליצור הפרדה בין 'ערבים טובים' ל'ערבים רעים', וסליחה על הביטוי 'ערבים'", מסכם כהן.

כישלון במרחב הדיגיטלי

ההסברה הישראלית במרחב הדיגיטלי התגלתה אתמול (ב') שוב במערומיה. בעוד שברחבי העולם ובאתרים שיתופיים כדוגמת YouTube ופייסבוק החלו לצוץ סרטוני וידיאו כבר בשעות הבוקר, בהם הוצגה התקיפה הישראלית ואנשים מפונים על גבי אלונקות - בערוץ צה"ל ב-YouTube הובלט סרטון וידיאו לא עדכני, בן 4 ימים, ובו מפקד חיל הים מסביר כי "יפעל בזהירות ובנחישות" וכי "אין לנו שום כוונה לפגוע באף אחד".

סרטונים נוספים יותר שהופיעו גם הם בערוץ הייעודי של צה"ל ב-YouTube בחרו דווקא להציג קטעי וידיאו יבשים ואינפורמטיביים, בהם קצין ישראלי מודיע כי כל האזור הימי סגור לתנועה וכי ישראל לא מונעת סיוע הומניטרי לעזה. זאת לעומת תמונות חיות ומאוד ויזואליות מהתקיפה הלילית, שהציגו את ישראל באור לא מחמיא בלשון המעטה.

גם בפרופיל של משרד החוץ בפייסבוק הועלה בשעות הבוקר לינק אחד בלבד, אשר הפנה לכתבה טקסטואלית יבשה המדווחת על המפגש בין כוחות צה"ל לבין מפגיני המשט.

בשעות המאוחרות יותר של היום החלו לעלות לערוץ דובר צה"ל ב-YouTube סרטוני וידיאו עדכניים יותר, שהציגו את הלינץ' שנעשה בחיילי צה"ל והוכיחו כי לא מדובר בפעילים שוחרי שלום. אולם, למרות שהסרטונים הללו הצליחו לצבור עשרות אלפי צפיות - הסרטונים ששחררו כלי התקשורת הערביים, לדוגמה, כבר הגיעו למאות אלפי צפיות וכבשו את דעת הקהל העולמית.

היום 2 מבין 3 הסרטים הנצפים ב-YouTube הם מאירוע המשט.

גם באירוע פוליטי זה טוויטר התגלה כזירה הסוערת והמעניינת ביותר. עם זאת, גם שם נבלע קולה של ישראל במסגרת עשרות אלפי הציוצים שהעלו המתנגדים לה. כך, במהירה התברגה התגית #israil (ישראל בטורקית) לרשימת הנושאים החמים ביותר, כשעיקר הציוצים המקושרים לכך היו כנגד ישראל, כגון "ישראל היא האויב של האנושות", או "כמה ישראלים נהרגו על-ידי טילים מעזה בעשר השנים האחרונות? נכון, פחות ממספר פעילי השלום שנרצחו הבוקר". נכון לשעות אלה (בוקר יום ג'), התגיות הקשורות למשט לעזה כבר לא מופיעות ברשימה.

יש לציין כי המשתמשים הישראלים גילו מעורבות גבוהה בסיקור ובדיווח, כאשר חלקם ניסה להציג את הצד הישראלי בדבר. אולם, בהיעדר סרטוני וידיאו זמינים שהיו יכולים לתמוך בצד הישראלי נותרו המשתמשים הישראלים ללא גיבוי תוכן ממשי - מה שהוביל לכך שעיקר הציוצים מצדם של הישראלים עסקו בביקורת על ההסברה הישראלית.

עוד יצויין כי החשבון של משרד החוץ בטוויטר היה פעיל מאד וניסה לענות לכל המתנגדים, בעוד שדובר צה"ל בחר להתעלם לחלוטין מזירה זו. התוצאה היתה ברורה - ישראל נכשלה פעם נוספת בזירה זו.

כך, למרות עדויות ברורות המגבות את הצד הישראלי, האפשרות להציג עמדה ברורה ואמינה חמקה פעם נוספת מידינו.

11
 11