גורם במשהב"ט: "האוצר רוצה שהיו"ר אבנר רז ירעד בכיסא"

האוצר: "יש לנו מועמד להחלפה המוסכם על משהב"ט" ■ משהב"ט: "לא סוכם איתנו כלום. תומכים ברז"

האם משרד האוצר מנהל קרב פסיכולוגי נגד אבנר רז, יו"ר תעש? כך טוענים במשרד הביטחון. רז סיים את הקדנציה שלו כיו"ר החברה הביטחונית הממשלתית בשבוע החולף, ושר האוצר טרם חתם על הארכת כהונתו. האוצר מנהל מול רז מאבק מר בנושא ההפרטה המיועדת של החברה - רז מייצג את עובדי החברה והאוצר מנסה להשיג תנאי הפרטה נמוכים בהרבה מבחינה כספית. לכן באוצר לא מעוניינים בהארכת הכהונה, אבל משרד הביטחון נותן לו רוח גבית חזקה.

ל"גלובס" נמסר מהאוצר כי "יש מועמד שמוסכם ע"י משרדי האוצר והביטחון. שמו הועבר לרשות החברות לבדיקה, לפני שיועבר לאישור ועדת שפניץ הממונה על אישור מינויים בשירות הציבורי. שמו יפורסם בתוך כמה ימים".

ברשות החברות אמרו שלא מכירים את הנושא, ובמשרד הביטחון אמרו כי: "למשרד אין עניין להחליף יו"ר כשתעש נמצאת במהלך מורכב של מו"מ להפרטה".

באשר לטענת האוצר על העברת שם המועמד לרשות החברות אמר גורם במשרד הביטחון כי "לא הגיוני שברק טיפל בעניין הזה בימים אלה בהם נושא המשט לעזה מעסיק אותם עד מעל הראש".

ואכן מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה כי: "שר הביטחון אהוד ברק חושב שכעת אין זה נבון להחליף את יו"ר תעש אבנר רז".

לא נוח לאוצר

גורם בכיר באוצר אמר ל"גלובס" כי אחת הטענות של האוצר כלפי תעש היא שהחברה מחזיקה קווי ייצור, שהיא מגדירה אסטרטגיים למדינה, בעלות של 200 מיליון דולר בשנה, כשלמעשה, לטענתו, אין לכך כל הצדקה. "מי קבע שאלה קווים אסטרטגיים למדינה?", שאל הגורם בשיחה עם "גלובס", "מי דורש מתעש להחזיק אותם? למה צריך לשלם על קווים שגורמים גירעון בחברה, שגם ככה קשה לה לעמוד על הרגליים?"

על כך משיב היום גורם במשהב"ט: "הדרישה להחזקת הקווים האסטרטגיים באה מצה"ל וממשרד הביטחון. עדות להכרחיותם קיבלנו במלחמת לבנון השנייה", אומר הגורם.

לדבריו, "הכנסנו את תעש לעבודה בקווי הייצור האלה סביב השעון, כי היינו זקוקים למערכת הגנה נגד טילים עבור מסוקים. כשנכנסנו ללבנון נגמרו לנו המערכות בתוך 4 ימים, והיינו צריכים להכניס מסוקים ממוגנים. אין לקנות מערכות כאלה בעולם, ואנחנו גם לא יכולים לחכות שיכינו עבורנו. זו לא שאלה אם זה כלכלי או לא, אלא זה הכרח ביטחוני", הבהיר הגורם.

בין האוצר לתעש יש פערים בשאלת המתווה של ההפרטה והעלויות הכרוכות בה. כעת הפער הוא כ-200 מ' שקל, והאוצר מנהל מאבק להורדת דרישות תעש. "נראה שמישהו באוצר בחר לגרום לאבנר רז לרעוד בכיסא", אומר גורם במשרד הביטחון, "אנחנו כבר מכירים תרגילים כאלה של האוצר". כך או כך באוצר לא רוצים את רז בתפקיד אלא מישהו שיהיה יותר נוח להם. וייתכן שהמאבק אכן יוכרע על גבו של רז. את תגובתו של אבנר רז לא ניתן היה להשיג.