האסיפה הכללית של בעלי המניות בלאומי התכנסה; תוצאות מחר

על חמישה מקומות בדירקטוריון מתמודדים לא פחות מ-25 מועמדים ■ המועמדים מטעם המדינה - ברודט, שפירא, יואב נרדי, יהודה דרורי ומשה דברת - בטוחים בעצמם ובבחירתם ולא בכדי - המדינה איתם, וזה מספיק

בתשע וחצי בבוקר אין עומס בכניסה לגני התערוכה בתל אביב. טפטוף קל של אנשים חודר פנימה, בעיקר נשים שהולכות לתערוכת ביוטי וורלד של סופר פארם. כמה מטרים משם, בביתן העגול, נערכים להצגה הטובה בעיר - האסיפה הכללית של בנק לאומי. הביתן כמעט ריק, עובד של חברת ההפקה סופר פוש מנסר פתח עליון בקלפי ההצבעה, אנשי מזכירות הבנק בודקים פרטים אחרונים. שום דבר לא מרמז למה שיקרה כאן תוך שעתיים.

אסיפה כללית רגילה של בעלי מניות בבנק היא עניין משמים. עשרה אנשים, מרביתם עורכי דין, מתכנסים בחדר הישיבות של הבנק. מדברים קצת, אוכלים בורקס, מצביעים על סדר היום ותוך חצי שעה הכל נגמר. היום זה אחרת. בפעם הראשונה יש אקשן. על חמישה מקומות בדירקטוריון מתמודדים לא פחות מ-25 מועמדים שמפעילים לחצים, נפגשים עם בעלי המניות, שוכרים לוביסטים ונעזרים באנשי יחסי ציבור.

כך נהפכה האסיפה הכללית ה-59 של בנק לאומי להפנינג. קרנבל צבעוני שאנו מכירים בעיקר ממרכזי מפלגות, ולא בבנק שמרני ושקול. חסר היה רק דוכן פופקורן כדי להשלים את התמונה. ובבנק, כשהבינו כי יגיעו הרבה משתתפים, העבירו את האסיפה לגני התערוכה. לאט-לאט האולם מתמלא. כשהמנכ"ל גליה מאור נכנסת, ההתקבצות סביבה גדולה. דירקטורים או לא דירקטורים, כולם יודעים מי האיש החזק באמת בבנק.

ב-11 בבוקר, האסיפה הכללית ה-59 של בנק לאומי כבר בעיצומה. כ-200 אנשים נבלעים באולם הגדול. עובדי בנק שמחזיקים מניות ובאו לבקשתה של יו"ר הוועד מירי רובינו להפגין עוצמה; מועמדים לדירקטורים ויחצ"ניהם; רואי חשבון ממשרד זיו האפט שבאו לפקח על ההצבעה; צלמים ועיתונאים.

בעלי המניות הגדולים לא טרחו להגיע בעצמם. שלמה אליהו החרים את האסיפה, הגופים המוסדיים הגדולים שלחו עורכי דין שייצגו אותם בנוהל פרוקסי. רק יו"ר ועדת המניות מטעם המדינה מרגלית נוף הגיעה בעצמה, והתיישבה בשורה הראשונה, כיאה למעמדה בעלת המניות הגדולה של הבנק.

לכל מועמד הוקצו שלוש דקות כדי להציג עצמו. ראשון עלה לדבר דוד ברודט שדיבר בקצרה. הוא לא נזקק לכל הזמן שהוקצב; דקה וחצי הספיקה לו לתאר את מסלול תפקידיו בעבר. כולם מכירים אותו, ולא סוד שלצד אהוד שפירא, ברודט הוא אחד משני המועמדים המובילים לתפקיד יו"ר הבנק. שפירא עלה בהמשך, גם הוא לא נזקק לשלוש דקות. אחרי 35 שנים בלאומי, שבהן טיפס והגיע עד למשנה בכיר למנכ"ל, שפירא מרגיש כאן כמו בבית.

ספר לנו על עצמך

מועמדים אחרים ניצלו את ההזדמנות לספר מי הם ומה פועלם, למרות חוסר התוחלת הברור בכך. "אני מתאים ככפפה ליד לתפקיד דירקטור", אמר עו"ד יהושע נאמן, אחיו של שר המשפטים יעקב נאמן, והוא צודק. אבל זה לא ממש משנה. החלטות ההצבעה של מחזיקי המניות הגדולים הוכרעו מזמן, ומה שהמועמדים יאמרו כעת לא יעלה ולא יוריד. כמה מועמדים, שלמה נס למשל, הבינו את העניין ולא טרחו אפילו להגיע לאסיפה, אבל אחרים המשיכו לעלות ולרדת מהבמה במשך שעה ארוכה - כי ההצגה חייבת להמשך.

המועמדים מטעם המדינה - ברודט, שפירא, יואב נרדי, יהודה דרורי ומשה דברת - בטוחים בעצמם ובבחירתם, ולא בכדי; המדינה איתם - וזה מספיק. גם למועמדים העצמאיים אין אשליות. "הסיכוי שלי נמוך מאוד" אמר לנו אחד מהם, "מועמדי ועדת המניות ייבחרו, אבל היה חשוב לי לנסות". תוצאות אגב, יהיו מחר. אחר כך יתחיל הפרק הבא - בחירת היו"ר.