נובל: סיכוי של 50% למאגר גז כפול מהיקף הגז ב"תמר"

(עדכון) - מתכננת לבצע קידוח באגן הים התיכון ברבעון הרביעי ומעריכה כי ברישיונות "רחל" ו-"עמית" השייכים ל"לוויתן" יש "פוטנציאל של 30 TCF" ■ היקף ההשקעות השנתי צפוי לעמוד בממוצע על 2.6 מיליארד דולר ב-5 השנים הקרובות ■ מנכ"ל ישראמקו: "הממצאים יוצאי דופן באיכותם"

אחרי שבוע רווי מתח ותנודתיות במניות שותפויות החיפושים בציפייה לפרסום תוצאות הסקר הסייסמי שנערך ברישיונות רציו-ים, זה הגיע: בהודעה שפרסמה נובל לקראת כנס האנליסטים שתערוך היום (ה'), דיווחה החברה כי "בהתבסס על הנתונים שהתקבלו מהסקרים הסייסמים הדו-מימדיים והתלת-מימדיים, להערכת החברה קיים פוטנציאל להימצאות משאבים בהיקף של 30 TCF (טריליון מטר מעוקב) בשטחי החברה במזרח התיכון".

נובל מוסיפה כי "אזור הים התיכון הוא יעד החיפושים הבא שלה באזור, וקידוח מתוכנן להתבצע במהלך הרבעון הרביעי של השנה, כאשר ברישיונות רחל ו-עמית (חלק מרישיונות רציו-ים) ישנה הסתברות של 50% למציאת תגלית גז בהיקף של 16 TFC".

רישיונות "רציו-ים", שזכו גם לשם "מבנה לוויתן" בשל שטחם הגדול, הם חמישה רישיונות - "עמית", "רחל", "דוד", "חנה" ו-"ערן" בשטח כולל של 3,320 קמ"ר, שנמצאים בים העמוק במרחק של כ-130 קילומטר מול חופי ישראל. רישיונות אלו משיקים מצד מערב לתגלית הגז "תמר", שנחשפה בינואר 2009.

הבעלות על רישינות אלו נמצאת בידי נובל (39.66%) אבנר ודלק קידוחים (22.67% כל אחת) ורציו (15%).

התפתחות נוספת עליה צפויה לדווח נובל בכנס האנליסטים, היא שרזרבות הגז בתמר גדלו ב-33% לעומת הערכתה הקודמת, בעקבות בחינה מחדש של הנתונים ואלו עומדות כעת על 8.4 TFC. נובל מעדכנת כי היא הפקת הגז נמשך כמתוכנן, והפקת הגז הראשונה צפויה ב-2012.

מעבר לזווית הישראלית, תפרסם נובל בכנס את תחזיותיה לשנים הקרובות, מהם עולה כי היא צופה עלייה שנתית של 10% בחמש השנים הקרובות בהיקף הפקת הנפט, ומעריכה שהיקף ההשקעות השנתי שלה צפויה לעמוד בממוצע על 2.6 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות.

כזכור, הכל ציפו לממצאי הסקר הסיסמי הנרחב שערכו נובל אנרג'י ושותפותיה אבנר , רציו ודלק קידוחים . גורמים הקשורים לקבוצה אמרו לפני כן ל"גלובס" כי הממצאים שהתקבלו עד כה "עולים על כל התחזיות הקודמות".

בנובל קיבלו בימים האחרונים כמה פניות מחברות בינלאומיות המפעילות אסדות קידוח, בעקבות המשבר במפרץ מקסיקו.

מנכ"ל ישראמקו: "הממצאים יוצאי דופן באיכותם"

מנכ"ל ישראמקו יוסי לוי אמר ל"גלובס" כי ממצאי הסקר המעידים על 50 אחוז הסתברות לתגלית בלווייתן הם יוצאי דופן באיכותם. "מדובר בנתון גבוה מאד במונחים של שוק חיפושי הנפט והגז". ישראמקו אינה שותפה ברישיונות שבהם נערך הסקר התלת-מימדי. לוי העריך כי הגז שיימצא במאגרים החדשים ייועד לייצוא. "השוק הטבעי של תמר הוא השוק הישראלי אבל מציאת מאגרים נוספים תהפוך את ישראל יצואנית".

בהתייחס לעדכון ההערכות לגבי גודלו של מאגר הגז "תמר" אמר לוי כי הנתונים מעידים שוב על גודלו ואיכותו של המאגר ועל יכולתו לספק את תצורכת הגז של ישראל לעשרות שנים. לוי קרא לזרז את הליכי האישור להקמת המתקן היבשתי לקליטת הגז מתמר וציין כי עיכובים בלוח הזמנים עלולים לגרום למשק נזק כלכלי ישיר בהיקף שני מליון דולר ליום.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, מסר בעקבות פוטנציאל גילוי הגז בלוויתן כי "עדכון רזרבות הגז של מאגר תמר מגדיל את ערך האחזקות של הקבוצה במאגר וסביר להניח גם את הרווחיות שתנבע ממאגר זה. הודעת נובל על הסתברות של 50% למציאת גז או נפט בפרוספקט לויתן הנם בשורות טובות מאוד ויש להיערך לקידוח ברישיון הנ"ל בהקדם. אם יתגלה ברישיון מאגר גז או נפט תהפוך ישראל למדינה שלא תלויה באנרגיה ממקורות זרים".

22
 22