פדיונות כבדים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות במאי

הקרנות של מגדל שוקי הון הובילו את הפדיונות בענף, עם 539 מיליון שקל ■ הראל פיא גייסה 433 מיליון שקל, ברובם בקרנות הכספיות

חודש מאי בבורסה בתל-אביב ננעל בסימן שלילי, לאחר שבמהלכו ירדו המדדים המובילים בשיעורים של כ-8%-10% שהרחיקו אותם מרמות השיא שהושגו אך בחודש אפריל. האווירה השלילית, העלייה בתנודתיות, החשש מאי הוודאות באשר להתפתחות המשבר בגוש האירו, ובעיקר זיכרון המשבר הפיננסי האחרון, הביאו משקיעים רבים לצאת משוק המניות ולחזור לאפיקים סולידיים, דוגמת פיקדונות וקרנות כספיות.

עדות לכך ניתן לקבל היום מתמונת הגיוסים והפדיונות בענף קרנות הנאמנות בחודש החולף. למרות שמנהלי הקרנות סיימו את מאי באווירה חיובית, עם גיוס קטן יחסית של כ-25 מיליון שקל, כאשר בוחנים את הגיוסים לפי אפיקים מתגלה תמונה פחות ורודה עבור מנהלי הקרנות. עיקר הגיוסים בענף בוצע בקרנות הכספיות ובקרנות המחקות, בעוד בקרנות המסורתיות, אלו המשקיעות באופן אקטיבי במניות ובאיגרות חוב בארץ ובעולם, נרשמו פדיונות כבדים של כ-2.75 מיליארד שקל.

מגמה זו מאפיינת כמעט את כל הגופים בענף, ובולטת בעיקר בגדול שבהם, פסגות. בית ההשקעות שמנוהל על ידי רועי ורמוס סיים את חודש מאי עם גיוס מרשים של 385 מיליון שקל. סכום זה הורכב מגיוסים של למעלה מ-1.1 מיליארד שקל, שחיפו על פדיונות של 838 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. פסגות מנהל כ-30.7 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, ומחזיק בנתח שוק של 22.7%.

כלל פיננסים פודה מהקרנות הכספיות

הראל פיא, בניהול סמי בבקוב, היא המנהלת הגדולה ביותר בתעשייה בחודש מאי, וממשיכה בכך את המגמה מתחילת השנה. הראל פיא גייסה במאי 433 מיליון שקל, ובסך הכל 1.86 מיליארד שקל מתחילת השנה. בניכוי הקרנות הכספיות והקרנות המחקות, נפדו כ-77 מיליון שקל מהקרנות של הראל.

במקום השלישי נמצאת אקסלנס נשואה, אותה מנהל מאיר מזוז. בדומה לקודמותיה בטבלה, גם אקסלנס רשמה גיוס מרשים של 372 מיליון שקל, אך זה ברובו הושג מגיוס של 564 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

מי שספגה את עיקר הפגיעה בענף בחודש החולף היא מגדל שוקי הון. היקף הפדיונות בקרנות של מגדל שוקי הון הסתכם בכ-539 מיליון שקל, מרביתם בקרנות המסורתיות. היקף הנכסים המנוהל בחברה עומד על 13.5 מיליארד שקל.

במקום החמישי בטבלת מנהלי קרנות הנאמנות הגדולים נמצא אי.בי.אי, שרשם פדיונות של 127 מיליון שקל ומנהל כ-10.25 מיליארד שקל. מיד אחריו כלל פיננסים, שמנהל 8.69 מיליארד שקל לאחר פדיונות של 226 מיליון שקל במאי. כלל פיננסים הוא בין היחידים שפודה גם מהקרנות הכספיות, וזאת בהמשך למגמת הפדיונות מקרנות אלו בבית ההשקעות. פדיונות אלו ככל הנראה אינם מטרידים את ראשי בית ההשקעות, שרואים חשיבות משנית בקרנות אלו מכיוון שהרווחיות שהן מניבות נמוכה.

בית ההשקעות מיטב נמצא במקום השביעי, עם פדיונות של 134 מיליון שקל במאי והיקף נכסים מנוהל של 8.39 מיליארד שקל. אחריו נמצא דש, עם גיוס של 324 מיליון שקל וסך נכסים מנוהל של 8.32 מיליארד שקל. במקום התשיעי נמצא מנורה מבטחים פיננסים, עם פדיונות של 119 מיליון שקל והיקף נכסים של 6.2 מיליארד שקל. את העשירייה הראשונה סוגר אלטשולר שחם, שגייס 120 מיליון שקל ומנהל בסך הכל 2.89 מיליארד שקל.

[אתר קרנות נאמנות]

אינפו: תעשיית קרנות הנאמנות במאי
 אינפו: תעשיית קרנות הנאמנות במאי