תשובה משיב מלחמה: מתנגד להעלאת התמלוגים; "דבר נוראי"

"דבר שיגרום נזק שאי-אפשר יהיה לתקנו" ■ "הסכמים יש לכבד"אני לא מציע לחזור לתקופה של פראבדה וצ'ה גבארה" ■ "אם רוצים בכל-זאת לשנות את כללי המשחק, שיעשו את זה על רישיונות חדשים ולא על רישיונות שניתנו משום שברישיונות אלה הושקעו סכומי עתק"

העלאת תמלוגים על רישיונות חיפושי נפט וגז שכבר חולקו היא "דבר נוראי, שיכול לגרום נזק שאי אפשר יהיה לתקנו" כך אמר היום בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה במהלך טקס הרמת כוסית עם שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו במשרדי רשות המים בתל-אביב.

בתשובה לשאלות עיתונאים בנושא היוזמה להעלות את התמלוגים על רישיונות קיימים אמר תשובה כי "זה לא נכון אפילו לחשוב בכיוון הזה כי עצם החשיבה גורמת נזק. תארו לעצמכם, למעלה מ-90 אחוז מקרקעות המדינה שייכות למנהל מקרקעי ישראל. האם המדינה יכולה לבוא לאזרחים ולומר להם עכשיו אני נכנסת שותפה בקרקע שלכם, בבתים שלכם - זה לא עובד וזה לא נכון.

לגבי העלאת התמלוגים על רישיונות חדשים שיחולקו בעתיד אמר תשובה כי הוא מתנגד לכך כי "אסור לעצור את המומנטום" אבל אם "אם רוצים בכל-זאת לשנות את כללי המשחק שיעשו את זה על רישיונות חדשים ולא על רישיונות שניתנו משום שברישיונות האלה הושקעו סכומי עתק. הכל שייך למדינה אבל יש חלוקה שנקבעה מראש. בכל הגיון של בן אדם יש חלוקה בין סיכוי לסיכון. הסיכון יתום והסיכוי כולם רוצים. יש למעלה מ-100 אלף איש שהשקיעו מאז קום המדינה מיליארדים בקידוחים וההשקעות שלהם ירדו לטמיון כי 500 קידוחים היו יבשים. למשקיעים האלה לא היה שום סיכוי לבקש ממדינת ישראל לקבל חלק מההשקעה שלהם בחזרה. לאותם אנשים יש היום סיכוי לקבל את התמורה. זה לא נכון לפגוע בסיכוי הזה, לפגוע באנשים האלה.

במסיבת העיתונאים אמר לנדאו כי הוא מתנגד להעלאת התמלוגים על הכנסות שיתקבלו בעתיד מ"לוויתן" ומתגליות נוספות שיתגלו בהמשך לממצאי הסקר התלת מימדי. לנדאו אמר בהקשר זה כי "אני מתנגד לשינוי כללי המשחק לגבי תגליות עתידיות.. לוויתן זו תגלית שנעשתה אחרי הרבה השקעה. יש בתורה כלל גדול "הסכמים יש לכבד"אני לא מציע לחזור לתקופה של פראבדה וצ'ה גבארה".

לגבי העלאת התמלוגים על רישיונות עתידיים אמר לנדאו כי יש להפנות את השאלה לשר האוצר. לדבריו "תפקיד המשרד שלי הוא לדאוג שהציבור יקבל את מה שמגיע לו ולדאוג להמשך החיפושים והתגליות".