חיסלתי כל השקעה בהלמן אלדובי

נודע לי שמנהל הכסף שלי מכר בהחלטה של רגע ניירות ערך, שאולי דווקא זה היה הזמן להחזיקם

בבוקר יום ב' בשבוע שעבר, בעוד כוחותינו ואוניותיהם שרויים בלב ים, הופיעה בתיבת המייל שלי הודעה דחופה מנציג בית ההשקעות הלמן אלדובי. בהודעה דווח שוועדת ההשקעות של הבית החליטה לחסל את כל ההשקעות בטורקיה כי "אין כל סיבה שבתי ההשקעות בארץ יסייעו לכלכלה הטורקית".

כל מי שעיניו במדיה הכלכלית - על אתריה, מהדורות הרדיו והטלוויזיה שלה - נתקל השבוע בהצהרת רוני הלמן, יו"ר הלמן אדובי, ובנכונותו להעלות את רווחיו קורבן על מזבח הזקיפות הלאומית.

השקעה אטרקטיבית

אל יהי הדבר קל בעיניכם, מדובר באפיק השקעה אטרקטיבי למדי: תעודת הסל MSCI טורקיה הניבה מתחילת השנה תשואה נאה במונחים דולריים, בשעה שהשווקים המתעוררים, שעימם היא נמנית, ירדו בין 5% ל-10% בממוצע. זאת ועוד - הצמיחה שרשמה טורקיה עד סוף 2009 היא מהחזקות באירופה - 6%, יחס החוב-תוצר שלה נמוך מ-50%, והגרעון התקציבי קטן. אלה, המצטרפים למיקומה הגיאוגרפי ולכוח עבודה צעיר וזול המאפיין את משקה, מבססים סברה שכלכלתה תמשיך לצמוח ובקצב נאה.

אין לי דבר נגד הציניות המחריפה שבה ממונפת כל תקרית בימינו - באזורנו ושלא באזורנו - לטובת קידום עסקים שונים. נהפוך הוא - כפיים להלמן אלדובי ושאפו ליחצניו, על זיהוי זריז של סערה מתרגשת וניצול רוחותיה לשיפור התדמית ולהרחבת מעגל הלקוחות.

כחום הים התיכון

אלא שבמהלך זה הפסיד הלמן אלדובי לפחות לקוחה אחת - אותי. הסיבה אינה פרו-טורקית, לא פרו-פלסטינית ואף לא פוסטציונית. הסיבה היא עסקית טהורה. אני, בחורה חומרנית אני. אצלי אידיאולוגיה לחוד וכסף לחוד. כשהפקדתי את כספי בידי אנשי המקצוע, לא הצהירו באוזני שמדיניות ההשקעות בהלמן אלדובי מושפעת משיקולים אידיאולוגים-פוליטיים או אחרים. אני את הפוליטיקה משאירה לשיחות פאבים וסלון, ואילו את כספי, אני מבקשת להשקיע, כך שירוויח וכמה שיותר.

והנה לפני שבוע, כחום היום והים התיכון, נודע לי (ודרך התקשורת!) שמנהל הכסף שלי מכר בהחלטה של רגע, ניירות ערך, שאולי דווקא זה היה הזמן להחזיקם ושייתכן גם שנמנע מלקנות נכסים אחרים, שקנייתם באותו רגע הייתה הזדמנות נאה לרווח. כך או אחרת, השיקול שהפעיל, לא היה כלכלי ופיננסי.

כלקוחה, התעצבנתי. לא לכך כיוונתי ולא משום כך בחרתי בו כבית ההשקעות שלי. הייתי מצפה שאם הלמן אלדובי מחליט לנקוט בצעד החורג מהמדיניות המוצהרת שלו, יודיע לי על כך מראש, כדי שאוכל להחליט אם להשאיר אצלו את כספי, או להעבירו למי שמנהל כסף ברוח עסקית קרה וטהורה, המתאימה יותר לטעמי.

גילוי נאות: אין לי היום ומעולם לא היה לי תיק השקעות בהלמן אלדובי. מצד שני, גם להלמן אלדובי לא היו השקעות של ממש בטורקיה. אני סיפרתי כאן משל, מעשה הלמן יהיה לשנינה. נדמה לי שאין מתאים מכך בשבוע שבו, שוב התברר לנו כי הכול הוא רק "הסברה".