מנכ"ל מידרוג: "ייתכנו הורדות דירוג בארץ, אך באופן מינורי"

עוד אומר גיל גזית: "לצערנו הרב, זה די נורמלי שחברות לא מחזירות את כל החוב שלהן" ■ על המתיחות עם טורקיה הוא אומר: "המשבר שם לא משפיע על החברות שאנחנו מדרגים, אלא בעיקר על חברות העוסקות בייצור ביטחוני"

השנתיים האחרונות היו סוערות למדי עבור חברות הדירוג, שנאלצו לחתוך את דירוג האג"ח שהנפיקו עשרות חברות, על רקע משבר האשראי בעולם ורמת המינוף הגבוהה של אותן חברות.

וכאילו כל זה לא מספיק, מגיעים כעת משבר החובות המאיים להתפשט באירופה והמתיחות המדינית-ביטחונית בין ישראל לטורקיה ומדינות נוספות, שצפויים להשפיע לרעה על היצוא המקומי.

גיל גזית, מנכ"ל חברת הדירוג מידרוג, שישתתף היום (ג') בפורום "גלובס" ומידרוג שיעסוק במונופולים בשוק הישראלי, מאמין שהמשבר הביטחוני לא ישפיע על החברות המדורגות. "המשבר בטורקיה לא משפיע על החברות שאנחנו מדרגים, אלא בעיקר על חברות העוסקות בייצור ביטחוני. אלביט מערכות רק עכשיו יצאו עם הנפקה יפה, והם מסודרים. יש להם עוד הרבה אזורי פעילות, ואני לא חושב שההתפתחויות עם טורקיה ישפיעו על דירוג החברה".

* מה לגבי החרפת המשבר באירופה, זה ישפיע על דירוג החברות?

"הרבעון השני והשלישי ישפיעו על החברות שחשופות להכנסות באירו ולפעילות באירופה, שאולי יצטרכו לספוג הפסדים בשנה הקרובה וזה יכול לפגוע בהן. יש הרבה הפרשי שער שיישחקו במאזנים של החברות. חברות תעשייה קטנות יכולות להיפגע בצורה יותר חזקה, אך החברות שמדורגות על ידינו הן חזקות יחסית, בקבוצת ה-A וצפונה".

* יש לכם כוונה לבצע הורדות דירוג בהקשר זה?

"קודם כל, צריך לראות איך הרבעון השני מושפע מהשינויים באירופה, ובהתאם לכך נוכל לראות אם באמת יש הורדות דירוג משמעותית. יכולות להיות הורדות דירוג במקרים מסוימים, אבל כרגע זו לא נראית לי איזו קטסטרופה. כך שאם זה יקרה, זה יהיה באופן מינורי".

15 הנפקות אג"ח תקועות

לאחר שמתחילת השנה בוצעו בשוק ההון המקומי קרוב ל-70 הנפקות, בהן גויס סכום כולל של כ-15 מיליארד שקל, נראה כי בשבועות האחרונים מתקרר שוק גיוס החוב.

בהתייחס לשינוי במצב השוק ולסנטימנט השלילי שמאפיין אותו לאחורנה, אומר גזית כי "יש אצלנו קרוב ל-15 הנפקות אג"ח של חברות שונות שתקועות כרגע. אני מקווה שהשוק היה במצב של עצירה בגלל החששות שהתעוררו, ועכשיו, אחרי שהנפקת האג"ח של אלביט מערכות השתחררה, זה יעיד שלא כל דבר קשור לאירופה, אלא ליכולות של החברות".

גזית מכוון להנפקת הענק של אלביט מערכות בה היא מתכננת לגייס 1.1 מיליארד שקל. בשלב המוסדי גויסו כ-927 מיליון שקל, ובשלב הציבורי של הגיוס, שמתבצע היום, היא צפויה להשלים את הסכום המתוכנן.

המשבר הכלכלי העולמי, שהוביל לצניחת שוקי ההון ושווי הנכסים, גרר גם הסדרי החוב לא מעטים, בין היתר של חברות מדורגות.

* מה דעתך על הביקורת נגד חברות הדירוג וחלקן במשבר האג"ח האחרון?

"לצערנו הרב, זה די נורמלי שחברות לא מחזירות את כל החוב שלהן. אבל, אם נשווה את עצמנו לארה"ב, נראה ששם המצב הרבה יותר חמור. לדעתי, צריך לתת ציון לשבח לשוק המימון החוץ בנקאי המקומי, שבסך הכול עובר את המשבר טוב. רוב החוב שהונפק בארץ הוא של חברות טובות, וכמות האג"ח המדורגות שנמצאות בהסדר היא כ-6% מסך החוב שהונפק בשנים האחרונות".

"לעודד כניסת משקיעים מחו"ל"

במשק הישראלי בולטת הדומיננטיות של מספר אנשי עסקים מצומצם, החולשים על נתחי שוק גדולים, ולא פעם עולה לגביהם החשש כי כוחם בפועל דומה או לפחות מתקרב לפעילות מונופוליסטית.

שמו של נוחי דנקנר הוא הראשון שעולה בדרך כלל בדיונים הנוגעים לריכוזיות במשק, לאור שלל ההחזקות של קבוצת אי.די.בי שבשליטתו. בשבועות האחרונים עלה גם שמו של יצחק תשובה, בעלי קבוצת דלק, על רקע תגליות הגז האחרונות. רק היום טען בעניין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי "ישנה קבוצת אנשים לא גדולה שמחזיקה את המשק כולו, ואין לממשלה ולכנסת מה לומר".

* האם הריכוזיות במשק מטרידה אותך?

"בארץ אין מספיק פיזור של מניות בציבור באופן כללי. יש ריכוז מאוד גדול של אמצעים בידי מספר מועט של אנשים, והבעיה הכי גדולה שנקשרת לנושא היא שברגע שהמדינה מחליטה להפריט גוף מונופוליסטי, נוצר ריכוז מאוד גדול של אמצעים בידי קומץ אנשים, ולא תמיד זה דבר טוב".

גזית מציין, כי "בגלל שהמדינה שלנו מאוד קטנה, הפרטת נכסים היא לעיתים בעייתית, כי אין הרבה אנשים שמסוגלים לקלוט נכסים בגדלים משמעותיים. לכן, צריך לעודד משקיעים מחו"ל להשתתף בהפרטות, ולא צריך לפחד מזה".

* מה דעתך על היוזמה של בנק ישראל להקטנת הריכוזיות במשק?

"גם אם אתה גוף גדול מאוד, אתה לא יכול להחזיק גם בנק, גם ביטוח וגם נכסים ריאליים. הרי לא ייתכן שאם יש לך בנק ופעילויות תעשייה גדולות, הבנק לא יהיה חשוף אליהן. לאחת מהקבוצות הגדולות במשק יש חברת ביטוח שמנהלת קופות גמל וקרנות פנסיה, ולא יכול להיות שהיא לא חשופה לחובות באזורים אחרים של אותו גוף - בחברות המסחר, התעשייה והשירותים השונים שיש לה. אני לא חושב שזה הדבר הכי טוב בעולם".