התחזית לקיץ: יהיה חם ויקר

מקייטנת הורים ועד בילוי משפחתי בטבע - המדריך להישרדות כלכלית בחופש הגדול

הקיץ מביא איתו שמש, חופש והרבה מאוד הוצאות. אם לא נערכים נכון, התוצאה היא חור גדול בארנק המשפחתי. הנתונים מדברים בפני עצמם: ההוצאה העודפת למשפחות בחופש הגדול, תלוי בסוג החופשות ובקייטנות, מתחילה ב-3,000 שקל ומגיעה גם ל-20,000 שקל, לא כולל הוצאות על בייביסיטר ואובדן שעות עבודה ושעות נוספות (אנשים רבים מבססים אחוז גבוה מהמשכורת שלהם על שעות נוספות, ובקיץ הן פוחתות באופן משמעותי).

לכך יש להוסיף גם את ההוצאות על ציוד לבית-הספר, כך שההוצאה העודפת מגיעה במקרה הצנוע לאלפי שקלים - ובמקרה הגרוע לעשרות אלפי שקלים.

ניתן לומר כי מדובר בבעיה אובייקטיבית, מכיוון שהילדים נמצאים בבית במשך חודשיים וצריך להעסיק אותם. לכן, מה שחשוב הוא לדעת להתנהל מראש.

בחיים כמו בחיים, ההבדל בין התנהלות איכותית והתנהלות גרועה נעוץ בתגובה לבעיה אובייקטיבית. כך או כך, החופש הגדול יעלה כסף, אבל יש כאלה שלא נערכים, וכאשר אתה לא מוכן הכול עולה יותר כסף. מי שרוצה לבזבז פחות צריך לדעת להיערך מראש.

4 טיפים לתעסוקה חסכונית ומהנה

1. קייטנה: הילדים לא תמיד מחפשים אטרקציות: עשרות קייטנות מציעות להעסיק את ילדינו בקיץ, פונות אל הרגש שלנו, מבטיחות לפנק את הילדים ודוחקות את ההורים לפינה.

אני רואה זאת במשפחות שאני מאמן, אשר שולחות את הילד לקייטנות בסכומי-עתק, והילד הולך לדהירה על סוסים לאור ירח. ניתן לומר שזה מיותר אפילו בעיני הילד.

מניסיוני, בכל עירייה יש קייטנות מסובסדות, וההבדלים הם משמעותיים מאוד. חשוב לעשות סקר שוק ולראות מה מציעה כל קייטנה ורק אחר-כך לבחור.

2. קייטנת הורים: הדבר החשוב ביותר הוא שיתוף-פעולה, ולכן אפשר גם ליצור קייטנת הורים - בכל יום הורה אחר אחראי על ההפעלה, וכך גם חוסכים כסף של בייביסיטר וגם שעות של עבודה של ההורים.

3. עזרה מבני משפחה: אפשרות נוספת שעומדת בפנינו היא להשתמש בעזרה מהמשפחה (למי שיש אפשרות).

חשוב לעשות הבהרת ציפיות מראש ולא להפיל על אף אחד ברגע האחרון. לעשות רשימה של כל "כוח-האדם" שאני יכול להיעזר בו ואיך אפשר להיעזר. זה שווה זהב.

4. חופשה משפחתית - לאו דווקא בקיץ: הקיץ מעלה את נושא החופשה המשפחתית, שהרי פעם בשנה "חייבים" לצאת אליה. היינו "חייבים" לצאת לחופשה גם בחגים (ראש-השנה, סוכות, פסח וכו'). קחו בחשבון כי חודשי הקיץ, ובפרט אוגוסט, הם הזמן הכי יקר, שבו אין קייטנות והורים מחליטים לצאת לחופשה משפחתית.

חופשה ממוצעת באילת בעונה החמה של הקיץ תעלה למשפחה כמעט 10,000 שקל. לעומת זאת, מחוץ לעונה החמה תעלה אותה חופשה בדיוק חצי מחיר.

אם רוצים בכל זאת לצאת לחופשה משפחתית, אז אפשר לקחת את הילדים ולעלות לנהר הירדן, לחורשת טל, להשקיע באוהל משפחתי ולעשות לא פחות כיף. אז גם חוסכים את התמוטטות העצבים הכרוכה בהמתנה בימים הכי נוראיים וקשים בטרמינל.

הכנה לבית-הספר: לא רק מותגים

הצלחנו לשרוד פיננסית, טיילנו ברחבי הארץ, והנה תחילת שנת הלימודים עומדת בפתח ואיתה גם החזרה של הילדים לספסל הלימודים, שעולה לא פחות.

חשוב לדעת כי יש הבדל של מאות אחוזים בין המוצרים הממותגים לבין הלא ממותגים. צריך להכין תקציב מראש ולדבר עם הילד על בחירה של שני מוצרים ממותגים בלבד.

לא להתבייש להתווכח ולעמוד על שלנו - ההבדל יכול לעמוד על מאות שקלים ובחיסכון גדול של כסף.

מעבר לכך, אנחנו הרי יודעים שספטמבר יגיע, כך שאפשר להתכונן מראש. עכשיו זה הזמן לעשות את הקניות בשקט ובמחירים טובים.

שיהיה קיץ מהנה, חמים וחסכוני לכולנו.

* הכותב הוא מנחה תוכנית הטלוויזיה "משפחה חורגת" של רשת, מנכ"ל ובעלים של חברת האימון "תות תקשורת ותוצאות".