להקות פוליטיות בהחלט

למה אסור לערבב תרבות ופוליטיקה? מותר לאמן להחזיק בדעות ואולי אפילו בשם הרווח הכלכלי

בעניין הלהקות הנודדות מארצנו אל מרחבים אחרים, שמעתי אתמול (ב') את שרת התרבות, המדע והספורט אומרת שזה לא בסדר, כי לא צריך לערבב תרבות בפוליטיקה. הגישה הזאת כל-כך נפוצה, עד שלא ממש טורחים לבדוק את נכונותה.

הדעה השלטת היא שהתרבות צריכה להיות מורמת מפוליטיקה, אבל כאשר אומרים זאת מתעלמים מהטבע האנושי, בעצם גם מזכויות אדם בסיסיות - אלא אם כן אנחנו אומרים שאמן הוא לא "אדם" אלא משהו נעלה יותר, ואני מקווה שאנחנו לא אומרים זאת.

לימור לבנת דיברה על להקת הפיקסיז שביטלה את הופעותיה, וברקע הדברים האפשרות שגם אלטון ג'ון, הצפוי להופיע כאן בקרוב, יילך בדרכם. מבטלי המופעים מסבירים את הצעד בהתייחסות שלנו אל הפלסטינים בכלל ולעזה בפרט. כלומר, הם אומרים במפורש שהם כן, בהחלט, מערבים פוליטיקה באמנות.

ובאמת, למה לא? אדם שהוא אמן, אסור שיהיו לו דעות פוליטיות ולפעול על-פיהן? כשאמן מחליט שהוא אינו רוצה להופיע במקום שמבוצעים בו מעשים העומדים בניגוד למצפונו ולדעותיו - מישהו יכול להגיד לו תתעלם מהמעשים ותלך להופיע כי אתה אמן? האם היינו אומרים זאת גם אם האמן היה מופיע בפני אנשי חמאס או אחמדינג'אד?

עם זאת, יש כאן גם לא מעט צביעות. אם נבדוק, נמצא שאמנים רבים מופיעים במקומות שמבוצעים בהם מעשים גרועים בהרבה, גם לשיטתם, מהמעשים שבגללם הם מבטלים הופעות אצלנו. יותר מכך, החבר'ה האלה מבטלים הופעות אצלנו במידה רבה כדי שיוכלו להופיע במקומות שבהם מתבצעים פשעים של ממש נגד האנושות ונגד זכויות אדם.

הבעיה של הפיקסיז ודומיהם אינה קשורה רק למצפון, אלא גם - ואולי בעיקר - לארנק. לאמנים אלה נאמר שאם יופיעו אצלנו - הם לא יוכלו להופיע במקומות אחרים, כמו, למשל, נסיכויות מפרץ כאלה ואחרות, כלומר במקומות שניתן להרוויח בהם כסף רב יותר מאשר אצלנו.

אבל גם זאת זכותם. מותר להם לנהוג על-פי דעותיהם, והם בהחלט רשאים לעשות גם את חשבון הכדאיות. אחר הכול, הם לא מופיעים רק כדי לגרום שמחה להמונים, אלא גם, ואולי בעיקר, כדי להרוויח כמה שיותר כסף. מה יותר לגיטימי וטבעי מזה?

יש לא מעט אמנים ואנשי תרבות ישראלים שהרוויחו הרבה כסף ופרסום מרגשות האשמה של הגרמנים, למשל. ואני זוכר את הבדרן אביב גפן משמיץ את ישראל באנגליה, וזה בטח לא הזיק לחשבון הבנק שלו.

רוב האנשים יעברו על הרבה קווים מצפוניים אדומים כדי להרוויח כמה אגורות. אין ולא יכולה להיות אמנות ללא פוליטיקה, ובעצם שום דבר בחיים לא הולך בלי פוליטיקה כזאת או אחרת.

אז בואו לא נתרגש, ונכבד את זכותם המלאה של אמנים לערב את אמנותם (ואת ארנקם) בפוליטיקה.