ההון סיכון בבונקר, פלנוס לא: הלוותה 90 מיליון דולר בשנה וחצי

רותי שמחה, שותפה בקרן: "נכנסנו לריק שנוצר מהקושי בקרנות לבצע השקעות חדשות"

למרות המשבר והמחסור בהון להשקעות, קרן ההלוואות פלנוס העניקה בשנה וחצי האחרונות הלוואות בהיקף של 90 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

פלנוס, שמנהלת כ-324 מיליון דולר, ביצעה עד היום כ-80 עסקאות ונהנתה מ-10 אקזיטים מוצלחים. את הקרן מנהלים מוטי וייס, רותי שמחה ומומי קרקו. בפלנוס נוטים שלא לפרסם את העסקאות שהם מבצעים ולא פעם החברות שמקבלות את ההלוואה, מעדיפות שהדבר לא יפורסם בציבור.

הלוואה גדולה ל-ECI

בין העסקאות שאפשר לחשוף, פלנוס הלוותה 3 מיליון דולר למפתחת שבבי התקשורת ויזאייר, 2 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי AngioSlide ו-9 מיליון דולר לחברת סיבידיה, שמספקת פתרונות בתחום זליגת הכנסות לספקי תקשורת ניידת ונייחת. ההלוואה הגדולה ביותר בתולדות פלנוס, 32.5 מיליון דולר, ניתנה השנה ל-ECI, שעברה תהליך של מחיקה מרישום והפיכה לחברה פרטית.

בנוסף, פלנוס העניקה הלוואה בפעם הראשונה לחברה שאינה ישראלית - חברה אירופית שאת שמה היא אינה חושפת ולוותה ממנה 10 מיליון דולר. לדברי וייס ושמחה, שותפים מנהלים בפלנוס, ההלוואה ניתנה לחברה בשלה שנערכת להנפקה ראשונה.

בין חברות הפורטפוליו המבטיחות של פלנוס, אפשר למצוא את ברודלייט, שפועלת בתחום הסיבים האופטיים; וינטגרה, שנערכת להנפקה בנאסד"ק, חברת N-trig, שמפתחת טכנולוגיית מולטיטץ'; ופרוביג'נט, שמפתחת שבבים לתעשיית התקשורת האלחוטית.

לדברי וייס, ההלוואה שפלנוס נתנה ל-ECI, היא יוצאת דופן בפעילות הקרן, "בכך שזו הייתה עסקה גדולה ושהיא הייתה עסקת מזנין".

* נראה שתקופת משבר היא זמן טוב לקרנות כמו שלכם.

וייס: "בתקופת משבר כל השוק קופא, אבל אנחנו הבנו שזה זמן מעולה ויש הזדמנויות טובות. זו הסיבה שהיינו מאוד פעילים בשנה וחצי האחרונות.

שמחה: "נכנסנו לריק שנוצר בשל הקושי של קרנות לבצע השקעות חדשות. השנה גם התחלנו להעניק הלוואות לחברות מכשור רפואי".

לדברי וייס ושמחה, העובדה שפלנוס הייתה מאוד פעילה בשעה שקרנות ההון סיכון קצת קפאו על השמרים, לא תמיד מועילה לתעשייה. וייס: "פלנוס מציעה מוצרים שמשלימים את פעילות ההון סיכון. הקרנות מגדלות את החברות ואנחנו מציעים להן שירותים פיננסיים בשלבים בשלים יותר. אנחנו לא בעלי שליטה בחברות ומשמשים רק כמשקיפים במועצות המנהלים. זה קושר אותנו חזק לתעשייה ואם היא נחלשת, גם אנחנו נרגיש את זה בעתיד".

"הישראלים גמישים"

* אז יהיה לכם קשה בעוד שלוש שנים?

שמחה: "לא בהכרח. אמנם הקרנות הישראליות מיעטו להשקיע, אבל קרנות זרות ביצעו פה השקעות. עדיין יש מספיק הון. להערכתנו, יש לפחות 1.5 מיליארד דולר שפנויים להשקעות בשנתיים הקרובות והוא ישמש להקמת חברות חדשות, שבעוד כמה שנים יכולות להיות לקוחות שלנו. ייתכן שבעוד ארבע שנים תיווצר בעיה ויהיה חוסר בהון, אבל בינתיים יש מספיק הון שיכול להחיות את התעשייה".

* מאיפה האופטימיות?

וייס: "אנחנו שומעים מהחברות שבסוף 2008 ובתחילת 2009 השוק נעצר, אבל כיום יש לקוחות וגידול במכירות. החברות הישראליות הן גמישות. כשהן רואות ששוק אחד נעצר, הן פונות לשווקים אחרים. יש למשל גידול במספר החברות שמוכרות יותר לחברות במזרח אסיה".

* ומה עם התעשייה המקומית?

שמחה: "אנחנו רואים שמשקיעים ומנהלי חברות מחכים ומסרבים להצעות למכירת חברות טובות בנזיד עדשים. יש פה חברות שיוכלו לעשות החזרים יפים על ההשקעה בהן".