פרופ' האוזר: "גופי הענק הם יסודות המשבר הבא"

דיקן הפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ני"ע: "תהליך הקונסולידציה הפך להיות מסוכן"

"השאלה אם יש מקום לקיומם של מונופולים, היא משנית. מונופולים היו ויהיו, הם פושטים צורה ולובשים צורה אחרת. מה שלא נלקח בחשבון בהתייחסות אליהם, הוא ניהול לקיחת הסיכונים של אותם גופים שכביכול גדולים מדי מכדי ליפול". כך אומר פרופסור שמואל האוזר, דיקן הפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו, ולשעבר הכלכלן הראשי של רשות ני"ע, בהתייחסו לסוגיית המשך קיומם של מונופולים במשק הישראלי והעולמי.

"אני חושב שלא תם עידן המונופולים, אבל הם משנים צורה לגופים גדולים יותר ומחייבים רגולציה ששמה דגש על יציבות. יש חשיבות שתהיה תחרות, אבל יש חשיבות גדולה יותר ליציבות".

האוזר טען עוד כי טרם יצאנו מהמשבר הכלכלי. זאת, בשל היקפי החובות הגדולים שיתקשו הגופים הפיננסיים בעולם לשלם. "יצירת גופי הענק בשוק הפיננסי כתוצאה מהמשבר האחרון, טומנים בחובם את יסודות המשבר הבא", הוא קבע.

לדבריו, "המשבר הקודם נוצר בגלל היקפי חוב גדולים וגופים שלקחו נכסים מסוכנים. יש מאות חברות שעדיין בבעיה ולא יכולות לשרת את החובות. גם בנקים וגם גופים נוספים מסתירים את זה, כי הם מנסים לחיות. כשמנסים לבחון מה קרה להיקפי החוב, חלק גדול מהם נמחק וחלק עוד יותר גדול עוד צפוי להימחק. לכן אנחנו עדיין במשבר. בהתחשב בעובדה שהבעיה העיקרית של היקפי החוב בארץ ובעולם לא נפתרה, המשבר הזה עומד לפתחנו".

בהסתכלו הלאה, האוזר אמר כי יצירת גופים גדולים תוביל למצב בו יהיה קשה לפקח עליהם ולהבחין בנטילת הסיכונים שהם לוקחים על עצמם: "תהליך הקונסולידציה הפך להיות מסוכן והוא מרמז על המשבר הבא. אנו נהיה עדים להתעצמות תהליך הקונסולידציה או יצירת גופים גדולים יותר עם כוח שוק גדול מדי".

לדבריו, הפתרון לבעיה זו צריך לקחת בחשבון גם את עניין היציבות ולא רק התחרות שנפגמה: "אין לרגולטור פיתרונות פלא, אבל הפיתרון חייב לקחת בחשבון יציבות. אני לא חושב שרגולטור יכול לפתור את כל הבעיות, אבל אני בעד שהוא יקבע כללי משחק ואלה צריכים להיות במהותם כללי משחק כלכליים. היקפי החוב הם עצומים והסיכון הגלום בהם גדול לעין ערוך מקיומו של מונופול כזה או אחר".