לראשונה בתולדות האוניברסיטה הפתוחה נחתם הסכם קיבוצי

ההסכם נוגע לעובדים המנהליים שהצטרפו להסתדרות ■ עם סגל המנחים שהצטרפו ל"כוח לעובדים" מתנהל עדיין מו"מ

לראשונה בתולדות האוניברסיטה הפתוחה (או"פ), נחתם בה היום (ד') הסכם קיבוצי. האו"פ נחשבה עד היום לאוניברסיטה היחידה בישראל ללא הסכם קיבוצי, והיא הקפידה להנהיג חוזים אישיים בלבד.

ההסכם נוגע לעובדים המנהליים במוסד, שהצטרפו לפני מספר חודשים להסתדרות הכללית - שמאגדת כעת את כל העובדים המנהליים באוניברסיטאות, לרבות הטכניון. העובדים הצטרפו להסתדרות לאחר שסגל המנחים והמרכזים באו"פ הצטרפו שנה קודם לכן לארגון "כוח לעובדים", ואף הובילו שביתה ארוכה. הסכסוך באו"פ חשף גם את היריבות בין שני ארגוני העובדים, כאשר ההסתדרות לא הסתירה כי היא שואפת לאגד את כלל עובדי האו"פ, לרבות אלה שכבר מאוגדים בארגון המתחרה.

גורמים בכוח לעובדים, שמנהלים תקופה ארוכה מו"מ על הסכם קיבוצי עבור סגל המנחים והמרכזים במסגרת הליך גישור, טענו כי הנהלת האו"פ מעדיפה את ההסתדרות בשל "התדמית האחראית" של הארגון. מנגד, גורמים מטעם ההנהלה טוענים מזה תקופה ארוכה שפרופ' מסר-ירון כלל לא פוסלת הסכם קיבוצי עם "כוח לעובדים", וכי הסכם כזה יכול היה להיחתם מזמן לולא חוסר ההחלטיות מצד אנשי הארגון, ויכולת הפשרה. טענה דומה, אגב, נשמעה גם מקרב מספר מנחים שהחליטו לזנוח את כוח לעובדים.

על ההסכם חתמו היום בטקס חגיגי פרופ' מסר-ירון ועופר עיני, יחד עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אבי ניסנקורן - שזהו ההסכם הקיבוצי הראשון עליו הוא חותם בהסתדרות כיו"ר האגף. עיני וניסנקורן הביאו הישגים משמעותיים בהסכם הזה: תוספת שכר של 12% על פני מספר שנים - 2% עם חתימת ההסכם ו-2.5% בכל שנה נוספת עד לתקרה שנקבעה; מענק חתימה בגובה 3,000 שקל; מענק פרישה לגמלאים; מנגנון ישוב מחלוקות; גמול השתלמות ומענק שנתי בגובה 60% מהמשכורת החודשית לעובדים עם ותק של 10 שנים באו"פ ו-25 שנה בכלל במגזר הציבורי.

"הסיפוק גדול"

בדברי הברכה של פרופ' ירון ושל עיני, ניכר כי הם מנסים להדגיש את האחריות של ההסתדרות, על פני התנהלות הארגון המתחרה. "המו"מ עם הסגל המנהלי התנהל על בסיס מערכת יחסי אמון והאופי הייחודי של האו"פ, שאפשר להגיע להסכם טוב לעובדים ולהנהלה", אמרה פרופ' ירון. עיני אמר מצידו: "אני חושב שהעובדים הגיעו להישגים משמעותיים בהסכם. המציאות שוב הוכיחה שהידברות היא הדרך להצליח ולהגיע להישגים. היה פה שילוב מנצח של ציבור עובדים אחראי, והנהלה שמוכנה לתת".

יו"ר הוועד, לבנה אלפסי, מסרה: "הסיפוק גדול מאחר והצלחנו להגיע להסכם היסטורי - העצמה ומינוף כוחו של העובד לצד שיפור בתנאי השכר והעבודה".

מכוח לעובדים נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ההסכם וגאים שכתוצאה מההתארגנות שלנו התגבש גם המהלך הזה. אנו שמחים שעובדי הסגל המנהלי נוכחו שאין מה לפחד מהתארגנות, אחרי שבעבר נכשלו ניסיונות שלהם בעניין. אנו מקווים שההסכם יטיב עם העובדים, ומשוכנעים שאכן הסכמים קיבוציים הם הדרך ליחסי עבודה".