"תוך כמה שנים לא ניתן יהיה לקיים חינוך בלי אינטרנט"

שר החינוך גדעון סער: "זו לא שאלה של אם, אלא מתי" ■ הציג תוכנית חומש להשקעת 5 מיליארד שקל במחשוב בתי הספר במדינה

היסטוריית השילוב של אנשי היי-טק בכירים בישראל בתחום החינוך היא כואבת למדי. החל מהתיאום האינסטינקטיבי בין החינוך המתקדם לתעשייה עתירת הידע, וכלה בוועדת דוברת בשנים 2003-2004 בראשותו של שלמה דוברת, מהיזמים והמשקיעים הבולטים בארץ בתחום ההיי-טק. רוב המעורבויות האלה לא הביאו את התוצאות הנחשקות, מה שלא עצר את שר החינוך הנוכחי, גדעון סער, מלהופיע היום (ד') בפאנל בנושא החינוך שנערך בכנס איגוד תעשיות ההיי-טק (HTIA).

בפאנל, שהונחה על-ידי דוברת, הציגו סער ויזהר שי, שותף בקרן ההון סיכון קיינן, תוכנית חומש שמתבשלת לאחרונה במשרד החינוך להשקעת 5 מיליארד שקל בתהליך המחשוב והמעבר של בתי הספר במדינה למתקדמים יותר טכנולוגית. "נצטרך בתוך שנתיים להביא פרקים של תקשוב למבחנים הבינלאומיים ותוך שלוש שנים פרקים של מיומנות בתקשוב", הסביר סער. "זו לא שאלה של אם, אלא מתי. בעוד 10 שנים ניכנס לכיתה ונראה לוח ושולחנות, אלא שזו תהיה תמונה אחרת לגמרי".

סער הגיע לפאנל, לא רק בכדי להציג את התוכנית אלא על רקע החלטות התקציב שצפויות בתוך מספר שבועות, וקהל היעד שלו הוא לא רק האורחים בכנס, אלא יותר מכך - משרד האוצר. "בתוך כמה שנים", הוא אמר, "לא ניתן יהיה לקיים חינוך בלי אינטרנט ומחשבים, ולא יהיה ניתן לקיים בית ספר בלי איש מחשבים ותמיכה ובלי מורים עם רקע במחשוב. המדינות יישפטו במידה רבה לפי המרכיב הפדגוגי בהיבט הטכנולוגי. ולזה, יש השלכות על ייקור העלויות של החינוך".

הפרויקט אמור לצאת לדרך כבר בשנת הלימודים הקרובה עם כ-500 בתי ספר בשלב הראשון ותוכנית להכשרת כוח האדם החינוכי, שלדברי סער, קריטית מאוד להצלחת המהלך. אחת ההשלכות, אומר יזהר שי, שעמד בראש צוות התגובות שבמסגרתו בחנו כמה פעילים בתעשיית ההיי-טק את הפרויקט, כי נראה את כל המורים מסתובבים עם מחשבים ניידים, שיהיה לפחות מחשב אחד לכל חמישה תלמידים, קישור אינטרנט אלחוטי וחיבור פס רחב לאינטרנט. לדברי שי, הצוות חשב שיש יותר מדי התרכזות בתחום הטכנולוגיה ופחות בתחום התוכן. "המורה הוא בסיס התוכנית והתוכנית צריכה להתחיל שם", אמר.