עמוד הפייסבוק של המדינה

בדיוק כמו כל מותג - אם לא נזדרז לטפל בעצמנו במדיה החברתית, ישתלטו הגולשים עלינו

מומחים לשיווק במדיה חברתית אוהבים להסביר עד כמה חשובה פעילות של מותג בזירה החברתית ועד כמה זה קריטי לייצר למותג ערכים קבועים וברורים אותם מסוגל הצרכן לקלוט ולהתחבר אליהם.

אולם, נדמה כי במערכת ההסברה הישראלית לא לגמרי מפנימים את העובדה שגם ישראל וגם צה"ל הם מותג בפני עצמו. נכון, לא מדובר במותג מסחרי טהור, אבל גם הם צריכים לדעת איך "למכור" את מרכולתם בצורה הטובה ביותר ואיך לנהל דו-שיח אפקטיבי עם הצרכנים.

אחד הדברים שעל צה"ל להפנים הוא שהצרכנים במדיה החברתית אינם רק אזרחי ישראל. אלה, ברוב המקרים, יעמדו מאחורי צה"ל בחזית התקשורתית אל מול העולם, ואת הכביסה המלוכלכת יכבסו בעברית, בינם לבין עצמם, בזירות כגון טוויטר ופייסבוק.

מעבר לאזרחי ישראל, הצרכנים הפוטנציאליים פזורים ברחבי העולם, והם אינם קלים לשכנוע. השארת הזירה לגורמים מתחרים, אם כן, נראית כהחלטה עסקית מטופשת ובעלת מחיר כבד.

כמו כל מותג מסחרי שמתנהל בפייסבוק, גם במקרה של ישראל הכלל הבא תקף: אם היא לא תפעל בזירות הללו במהירות - הגולשים הם אלה שישתלטו על הערכים של המותג וייחסו לו ערכים ותכונות אופי שלא בהכרח תואמות את המותג בפועל.

בהיעדר מישהו שמתווה ערכים ומשחרר אותם למדיה האינטרנטית בזמן אמת, הערכים שהצרכנים בעולם יקבעו הם אלה שישלטו בתודעה הציבורית.

לצערנו, במקרה הזה הכמות גוברת על האיכות, וישראל נותרת פעמים רבות עם 'מלאי' מוצלח וגדול, אבל עם מכירות נמוכות. נמוכות מדי.