טרישה: נמשיך לספק נזילות לשווקים; מעלה תחזית הצמיחה

(עדכון) - נגיד הבנק המרכזי האירופי העלה את תחזית הצמיחה השנה ל-1% ■ ציין כי התוכנית לרכישת אג"ח נועדה להבטיח את הנזילות בשווקים - אך סירב לספק פרטים

יום של החלטות ריבית באירופה: הבנק המרכזי של בריטניה החליט להותיר היום (ה') את הריבית במשק בשפל היסטורי של 0.5%, תוך שהוא ממשיך את תוכנית ההקלה המוניטארית שכוללת רכישות אג"ח.

החלטת הבנק המרכזי בבריטניה מגיעה לאחר שראש הממשלה הטרי דייוויד קמרון מתכונן לבצע קיצוצים עמוקים בתקציב המדינה, על מנת להפחית את נטל הגירעון. מוקדם יותר השבוע הזהירה סוכנות הדירוג פיץ' כי במידה ובריטניה לא תפחית את הגירעון שלה ב-1% נוספים מהתמ"ג מעבר לתוכנית שהציגה לאחרונה, היא עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה (AAA). תקציב החירום של קמרון יובא לאישור הפרלמנט ב-22 ביוני.

תוכנית ההמרצה המוניטארית של הנגיד הבריטי מארווין קינג כוללת רכישת אג"ח בעלות דירוג גבוה בהיקף של 200 מיליארד ליש"ט (292 מיליארד דולר). הבנק ממשיך בתוכנית למרות שהאינפלציה חרגה מהיעד העליון (3%), כיוון שהחזאים במדינה צופים כי האינפלציה תרד לכיוון ה-2% בשנתיים הקרובות. הפרוטוקולים מישיבת הריבית בבריטניה, בהם יימצאו ההסברים להחלטת הריבית, יפורסמו ב-23 ביוני.

טרישה מנמיך התחזית ל-2011

באיחוד האירופי, הותיר הבנק המרכזי את הריבית על 1%. ז'אן קלוד-טרישה, נגיד הבנק המרכזי של האיחוד האירופי, כינס כהרגלו מסיבת עיתונאים בשעה 15:30, שם הוא הגיב על החלטת הריבית וענה לשאלות העיתונאים, הנוגעות - איך לא - למשבר החובות המתפשט באירופה.

"הלחצים האינפלציוניים באירופה נותרים חלשים", אמר טרישה. "אנו מצפים שהתמ"ג יצמח בקצב מתון אך מספק. ההתאוששות העולמית, יחד עם מדיניות ההרחבה המוניטארית, יספקו תמיכה לכלכלת אירופה. עם זאת, הצמיחה תמותן בשל האבטלה הגבוהה ותוכניות הקיצוצים הממשלתיות".

הבנק המרכזי האירופי צופה צמיחה של 1% השנה וצמיחה בשיעור של 0.2-2.2% בשנה הבאה. מדובר בהעלאת התחזית לשנה הנוכחית, שכן התחזית הקודמת עמדה על 0.8%, אך התחזית לשנה הבאה הורדה.

השאלה הראשונה שהופנתה לטרישה נגעה לתוכנית רכישת האג"ח עליה הכריז הבנק המרכזי לאחרונה. בהחלטת הריבית הקודמת אמר טרישה כי הבנק המרכזי כלל לא דן בתוכנית כזו, אך לאחר מכן הוא הודיע כי ישיק תוכנית לרכישת אג"ח, אם כי ללא פרטים נוספים באשר להיקפה.

"התוכנית נועדה לאפשר מכניזם מוניטארי יעיל", אמר טרישה בתשובה לשאלה מה גרם לו לשנות את דעתו. הוא הוסיף, כי משבר החוב ביוון בזמנו "נתפס כאירוע שיכול לזעזע לא רק את כלכלת אירופה, אלא גם את המערכת הפיננסית העולמית". כאשר נשאל לפרטים נוספים על התוכנית לרכישת אג"ח, סירב טרישה למסור אותם.

התגובה המיידית בשווקים הייתה תרועה לדבריו של טרישה. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט הרחיבו את העליות ועלו בכ-1%, באירופה התחזקו גם כן העליות והאירו עולה בכ-0.9% מול הדולר ונושק ל-1.21 דולרים.