ההסתדרות סיכלה פיטורי 20 מנהלים בחברת החשמל

המנכ"ל לסקר השיג הסכמת הוועד לפיטורי 20 מנהלים תמורת מתן קביעות ל-200 עובדים

ההסתדרות סיכלה את המהלך התקדימי שיזם מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, לפטר 20 מנהלים בכירים בחברה מבלי לקבל הסכמה פרטנית של ועד העובדים. ההסתדרות הטילה וטו על המהלך אף שלסקר הצליח להשיג את הסכמת הוועד לפיטורים. הסכמת הוועד ניתנה בתמורה להבטחה מצד לסקר להעניק קביעות ל-200 עובדים זמניים בחברה.

על-פי חוקת העבודה בחברת החשמל, נדרשת ההנהלה לקבל את הסכמת ועד העובדים לפיטורי כלל עובדי החברה ורשימת המפוטרים מועברת לאישור הוועד. לפני כשלושה חודשים יזם לסקר תוכנית שבמסגרתה היו אמורים לפרוש מהחברה שמונה מנהלים בכירים ו-20 מנהלים נוספים היו מיועדים לפיטורים.

מדובר בפעם הראשונה שהוועד מסיר מרצונו את הגנתו מעל קבוצת עובדים בחברה, באופן שיאפשר להנהלה לפטר את הבכירים לפי שיקול דעתה המלא, מבלי לדווח לוועד את שמות המפוטרים והסיבות לפיטוריהם. המדובר קבוצה של בכירים בדרג של סגני מנהלי אגפים ומעלה. על-פי הצעתו של לסקר, שהוגשה בתיאום עם האוצר, יוכלו הבכירים שגילם עד 62 לקבל פיצויי פיטורים בשיעור של 100% בנוסף לפנסיה המוקדמת.

יו"ר המזכירות הארצית מיקו צרפתי הסכים למהלך בנימוק שלא מדובר בתקדים אלא בעסקה חד-פעמית ושבתמורה תוענק קביעות ל-200 זמניים.

לפני חודשיים החליטה המזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל לאשר את הסיכום, בתום ישיבה סוערת. ועדי המהנדסים בחברה, שהתנגדו למהלך, פנו לביה"ד לעבודה בבקשה לצו מניעה. בדיונים בעתירה התברר כי ההסתדרות מסרבת לאשר את המהלך, המנוגד לחוקת העבודה בחברה.

תגובת חברת החשמל: "לאור החלטת ההסתדרות שוקל המנכ"ל את צעדיו וזאת בשאיפה להגיע לאותה מטרה". גורמים בחברה אמרו כי מדובר ב"סטירת לחי" לוועד. אותם גורמים ציינו כי עד סוף 2011 אמורים לעזוב את החברה כ-400 עובדים זמניים רבים מהם בעלי משפחות ואמרו כי "חבל שההסתדרות אינה חושבת על טובת העובדים".