השבוע בוול סטריט: "משהו השתנה לטובה - השוורים ינצחו"

המשקיעים בוול סטריט ממתינים השבוע לנתוני מאקרו טובים שיעידו על המשך התרחבות פעילות הייצור לצד היעדר לחצים אינפלציוניים ■ זיו סגל: "התחזקות הדרגתית של הקונים ושובו של הסנטימנט השורי"

וול סטריט צפויה לפתוח את השבוע הקרוב ברוח האווירה החיובית השוררת בשווקים לאחר זינוק מדדי המניות באירופה ובארה"ב בסוף השבוע, וכן על רקע הדברים האופטימיים שנשאו בכירים בעולם הכלכלי.

ביום שישי המדדים סיימו בעליות של עד 1.1% שבועי בסיכום שבועי, הדאו ג'ונס עלה ב-2.8%, הנאסד"ק עלה ב-1.1% ו-S&P 500 התחזק ב-2.5%.

יצוין, כי האווירה החיובית נתקלה במחסום ביום ו' בצהריים, עם פרסום נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב. המכירות ירדו במפתיע בעוד שבשוק ציפו לעלייה, מה שמעיד על נסיגתו של הצרכן האמריקני. עם זאת, עלייה מפתיעה במדד אמון הצרכנים שפורסמה לאחר מכן, הקפיצה את השוק בחצי השעה האחרונה של יום המסחר.

האמירות האופטימיות התחילו לזרום לשוק כבר ביום חמישי בהתבטאות נגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד-טרישה אשר אמר כי הבנק ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי לשמור על הנזילות בשווקים. לאחר מכן בכירים בבנק המרכזי ציינו כי השווקים פסימיים מדי באשר להערכתם את המשבר באירופה, ולזאת נוספו הצהרות אופטימיות מצד הונגריה וספרד.

לדברים אלו, מצטרפת התבטאותו האופטימית של ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פאפאנדראו, שאמר אתמול כי "אנו רואים את הסימנים הראשונים שמוכחים שאנחנו בתהליך של התאוששות לקראת שיפור". לדבריו, בחמשת החודשים הראשונים של השנה, הגירעון הופחת ב-40% בהשוואה לתקופה המקבילה אתשקד וההוצאות קוצצו במידה משמעותית.

הפרשן הכלכלי הידוע, ג'ים קריימר, גם הוא אופטימי לגבי המצב הנוכחי בשווקים וחושב כי "משהו השתנה כאן לטובה". לדבריו, אנחנו עדיין צריכים להיות זהירים, אבל אנחנו לא יכולים להיות פסימיים כפי שהיינו לפני היומיים האחרונים. "אנחנו סוף סוף בנקודה שבה השוורים יכולים לנצח את הדובים, דבר שלא קרה כבר הרבה זמן".

"המסחר בוול סטריט מעיד על התחזקות הדרגתית של הקונים ושובו של הסנטימנט השורי", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". בימים אלה ניתנת חשיבות יתרה לנתוני המאקרו עקב משבר החובות באירופה, שכן המשקיעים אומדים את מידת הנזק של המשבר על הכלכלה האמריקנית.

נתוני המאקרו יתמכו?

שבוע המאקרו יחל ביום ג', אז יפורסם סקר הייצור EMS שצפוי לעלות במעט ל-20 נקודות בחודש יוני מ-19.1 נק' במאי. אך המאסה של הנתונים החשובים תגיע החל מיום ד', אז יפורסמו נתונים משוק הדיור לחודש מאי. ההערכות בארה"ב הן שבחודש שעבר נרשמו 653 אלף התחלות בנייה, ירידה של 2.8% לעומת אפריל. מאידך, היתרי הבנייה ככל הנראה עלו ב-3.8% ל-631 אלף במספר.

באותו יום יפורסם נתון התפוקה התעשייתית, שככל הנראה עלתה ב-0.8% במאי לאחר עלייה דומה באפריל. ענף הייצור משחק תפקיד חשוב בהתאוששות הכלכלית, ולראייה ניתן לראות בנתוני התעסוקה האחרונים כי 29 אלף משרות נוצרו בענף הייצור בחודש מאי, חודש חמישי ברציפות של יצירת משרות בענף.

ביום ד', יפורסם מדד המחירים לצרכן, שצפוי להצביע על ירידה של 0.2% במחירים בחודש מאי, לאחר ירידה של 0.1% באפריל. ליבת המדד, קרי השינוי במחירים ללא מוצרי המזון והאנרגיה, צפויה לעלות ב-0.1% לאחר שבחודש אפריל לא נרשם שינוי במדד זה.

ביום ה', המשקיעים בוול סטריט מצפים למבול של נתוני מאקרו שיתחיל מהדיווח השבוע אודות מספר דרישות ראשוניות לדמי אבטלה שצפוי להצביע על ירידה ל-450 אלף תביעות חדשות, בהשוואה ל-456 אלף תביעות בשבוע הקדום.

לאחר מכן, יפורסמו נתונים אודות מדד האינדיקטורים המובילים לחודש מאי, שצפוי לעלות ב-0.4% לאחר ירידה של 0.1% בחודש הקודם. ומדד פילדלפיה של הפדרל ריזרב, העוקב אחר פעילות הייצור באזור זה שצפוי לרדת ל-18.8 נק' ביוני מ-21.4 נק' בחודש שעבר.

ועוד יפורסמו נתונים רשמיים לגבי החשבון השוטף של ארה"ב שצפויים להצביע על גידול בגרעון השוטף להיקף של 121.8 טריליון דולר ברבעון הראשון של השנה בהשוואה להיקף של 115.6 ברבעון הרביעי של 2009, זאת בעקבות עלייה במחירי הנפט והתחזקות הדולר.