בכירי המשק: "העיסוק בשכר הגבוה למנהלים - מעוות"

מציעים פתרון לא-חקיקתי המבוסס על דח"צים בדירקטוריון ■ "למה לא מטפלים בשכר הרופאים ועוה"ד?" ■ בין החתומים על המסמך: חיים כצמן, מוזי ורטהיים, עו"ד רם כספי, איזי בורוביץ', דוד אבנר וגבי לסט

אחרי שתיקה ממושכת, ראשי המשק משיבים מלחמה ומציעים פתרון אלטרנטיבי לזה שהציעה ח''כ שלי יחימוביץ' בסוגיית שכר הבכירים במשק.

בנייר עמדה אשר גובש על ידי "פורום ראשי המשק" והוצג היום (א') בוועדה הממשלתית בנושא בראשות שר המשפטים, יעקב נאמן, נכתב: "הסוגיות הכלכליות והסוציולוגיות העולות משכר הבכירים - מורכבות הרבה יותר מאשר הדיון המתקיים כעת".

חברי הפורום מוסיפים וכותבים: "בחברה חופשית, הסומכת את ידיה על כוחות השוק, מתחייבת ההכרה בכך ששחקנים מובילים במשק מתוגמלים על יכולותיהם וביצועיהם תוך שהם נוטלים על עצמם היקף אחריות להצלחת החברה, להביא תשואה לבעלי המניות וערך לבעלי העניין, והעובדים בכלל זה. עיקרון זה הוא שמצמיח את הכלכלה ומניע את המשק ממנו נהנים כולם".

בפורום מציינים כי "המנהלים הבכירים אינם היחידים המתוגמלים בסדרי גודל מעין אלה - אולם הם היחידים ששכרם מפורסם. כך, למשל, איננו יודעים את רמות ההשתכרות של עורכי הדין המובילים, הרופאים הבכירים ויועצים שונים". עוד נכתב כי "התמקדות הדיון בפערים החברתיים במדינת ישראל 'במטבע שמתחת לפנס' - יוצרת שיקוף מוטעה ומעוות של המציאות".

בפורום טוענים כי עיוות נוסף נוצר מעצם הדיווח "המחבר דבר שאינו דבר", לדברם: "כך התגמול התיאורטי של ערך האופציות, המבוסס על תחשיבי שווי הוגן למיניו, מחובר עם הסכום המשולם בפועל. התוצאה - מופרכת ולא נכונה עובדתית".

בפורום גם מציעים פיתרון כנגד הפיתרון החקיקתי שמציעה יחימוביץ' הכולל קביעת נוסחות קשוחות. בפורום טוענים כי שיטתה של יחימוביץ' "יכולה להיות לרועץ בקביעת תגמול הוגן למנהלים - בין אם ביצירת מתאם בין מנהל לעובד זוטר או בקביעת רף עליון, שיהפוך להיות גם תחתון".

"להתאים את השכר למטרות ארוכות-טווח"

לפיכך, פיתרון בכירי המשק טמון בקביעת תהליכים והנחיות הקשורות ישירות לממשל תאגידי, כשהעקרונות המנחים הם כי מדיניות התגמול לחברי הנהלה בכירה תיקבע ותפוקח על ידי ועדת השכר של הדירקטוריון שבה רוב של דירקטורים חיצוניים (דח''צ), תוך חיזוק מעמדם שתושג בעיקר באמצעות העלאת שכרם.

עוד מוצע כי שיקולי ועדת השכר יהיו בכפוף לקווים מנחים הנכללים בקוד אתי, כאשר הדחצ''ים יהיו האחראים לניסוחו. כמו כן מבקשים המנהלים לבצע ניסוח מחדש של כללי הדיווח בנוגע לחמשת מקבלי השכר הגבוה, כך שלא ייווצר עירוב בין תגמול בעין לבין "שווי הוגן" כזה או אחר, שבמועד מימושו יכול שיהיה שונה לחלוטין.

הקווים המנחים אשר מציע הפורום על מנת להביא למדיניות תגמול נכונה ובכך לפתור את בעיית שכר הבכירים הם:

1) תמריצי התגמול יותאמו לרווחיות כלל ארגונית ולמטרות ארוכות הטווח של התאגיד (במקרה של אופציות למניות - הענקה על פני תקופה ומינימום תקופת החזקה).

2) יופעלו תהליכי בקרה קפדניים בכדי להבטיח כי מטריצת התגמול שנבחרה מיושמת באופן הולם ואינה נתונה למניפולציות.

3) הסכמי פרישה למנהלים בכירים ייקחו בחשבון את הביצועים בפועל על פני זמן וסיבת הפרישה.

4) העקרונות והיעדים של תמריצי התגמול יהיו שקופים בפני בעלי העניין השונים הקשורים לחברה (Stake Holders).

5) ועדת השכר תתחשב במידת התחרותיות בענף בו עוסקת החברה, כמו גם בתחרות על המשאב האנושי בתחום.

6) ועדת השכר תתחשב בפערי התגמול בין שכבות הניהול השונות. קרי, התגמול הכולל למנכ"ל יקיים יחס סביר לתגמול חברי ההנהלה המדווחים לו ישירות.

בפורום מציינים כיתרונות לפיתרון שגובש על ידם כי הוא אינו דורש חקיקה, מבוסס על מנגנון קיים (דח''צים), גמיש ומאפשר התאמה לתחום העיסוק של החברה תוך שיפור הממשל התאגידי.

בין חברי הפורום שפעלו לגיבוש הנייר נמנים: חיים כצמן (גזית גלוב ), משה (מוזי) ורטהיים (החברה המרכזית לייצור משקאות קלים), עו"ד רם כספי, ישראל (איזי) בורוביץ' (אל על ),דוד אבנר (פרטנר ), גבי לסט (דלק ) שלמה חנאל (כנפיים), זק אלעד (הבנק הבינלאומי ) ונגה קינן (פורום CFO).