מה הקסם של אהוד ברק

מה צריך לקרות כדי שבעל או אישה יאמרו לבן זוגם הבלתי ראוי - יאללה, עוף מפה, לך!

יש תוכנית טלוויזיה אמריקאית שאשתי מאד אוהבת על יחסים בין אנשים, בתוך משפחות ומחוצה להן, הרבה רגשות, יצרים ופסיכולוגיה. המגיש הוא ד"ר פיל, פסיכולוג במקצועו, שעל שמו נקראת התוכנית. לתוכנית מגיעים זוגות בעייתיים לרוב, ולפעמים האישה או הבעל מתלוננים על בני זוגם שהם מכים, שותים, גסי רוח ומה לא - ולד"ר פיל יש אליהם שאלה קבועה: למה נשארים עם בן זוג כזה? Where is the magic?

פחות אגרוף, יותר מוח

נזכרתי בשאלה הזאת בקשר למר הביטחון אהוד ברק. תקופת כהונתו בתפקיד רצופה במחדלים שהפכו את ישראל לשק החבטות של העולם. זה קורה במיוחד מאז עופרת יצוקה. גם המבצע ההוא, שהשיג את יעדיו, בוצע באופן המעורר בהחלט את השאלה אם אפשר היה להפעיל קצת פחות את האגרוף, ולהשתמש קצת יותר במוח. השאלה הזאת הוחרפה מאז ועד היום באמצעות סידרה של מעשים בהם המחשבה בלטה בהעדרה.

האחראי על נושאי הבטחון אצלנו הוא אהוד ברק, האיש שאינו אחראי לכלום. עוד לא היה מחדל שבוצע תחת הנהגתו שברק לא מצא את הדרך להטילה על מישהו אחר. כך זה לכל אורך דרכו, עוד בצבא. תמיד, תמיד, תמיד ברק אומר שהוא לוקח את האחריות, אבל איך שהוא, לאחר שהוא לוקח את האחריות, מישהו אחר עומד למשפט, או מתפטר, או ננזף, או מודח. ברק הוא האיש שהמציא את האחראי ללא אחריות.

כאן מתבקשת באה השאלה אל מי שקרויים "עם ישראל". והשאלה היא: Where is the magic?

היו בלי סוף אירועים בטחוניים שנוהלו בצורה שלומיאלית, שהאחרון בהם הוא המשט. כמעט כל יום מביא אתו גילויים חדשים שמשאירים את השומע פעור פה לנוכח גודל הסכלות, הרשלנות, חוסר האיכפתיות והעדר המקצועיות.

בראש המיגדל

הגילוי האחרון הוא על העדרו של הרמטכ"ל ממטה הפיקוד (ה"בור") בעת שהתרחשה ההשתלטות הצבאית על המשט. לפי הדיווחים אשכנזי הגיע למקום כאשר הפעולה כבר היתה בעיצומה. כאן המקום לשאול אותי: מה, ברק אשם שאשכנזי לא הגיע ל"בור"? - ואני אומר שבעקיפין כן, בהחלט. מכיוון שהעובדה הזאת מלמדת על הרוח הרעה, רוח השטות, המהלכת בקרב הזרועות הביטחוניות.

הרוח הזאת נושבת מלמעלה, מהאדם הניצב בראש הארגון, המשדר שהדברים הכי חשובים בחיים זה דירות במגדלים, כמה שיותר, הרצאות בשכר, התחככותעם אנשי הון, ובאופן ללי עובר על ברק תהליך של דקדנציה אישית מאז היה לוחם צעיר ואמיץ בסיירת מטכ"ל. וזה עובר למטה, זה מחלחל לכל הדרגים.

נראה שהציבור מקבל זאת. כי מה עוד צריך לקרות כדי שהבעל או האשה יאמרו לבן זוגם הבלתי ראוי - יאללה, עוף מפה? למה הציבור ממשיך לדבוק במר הבטחון שנותן בטחון מר? איפוא, לכל הרוחות, הקסם?