שפירה: אי-התייעלות חברת החשמל - גורם מרכזי להפסדיה

יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה: "חברת החשמל לא ביצעה כל הליך התייעלות משמעותי"

אי התייעלות חברת החשמל היא הגורם המרכזי למצבה הכספי הקשה ולא מדיניות רשות החשמל, כך טוען יו"ר הרשות אמנון שפירה במכתב למנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר. במכתב, שהעתקו הגיע לידי "גלובס", מאשים שפירה את הנהלת החברה באי יישום הוראות הרשות ובאי הפנמת מדיניות הרשות שנקבעה לפני 20 שנה.

"חץ מורעל"

מכתבו של שפירה בא בתגובה על טענת החברה כי עדכון בסיס התעריף ע"י רשות החשמל בפברואר גורם לה נזקים בהיקף מיליארדי שקלים. לסקר כינה את העדכון "חץ מורעל" במאזן החברה. בדו"חותיה לרבעון הראשון של 2010 שפורסמו לאחרונה איימה החברה להפסיק לבנות תחנות כוח עד שישונה בסיס התעריף החדש.

במכתב התגובה מציין שפירה כי החברה לא ביצעה עד היום את תוכנית ההתייעלות מצפן, שעליה הכריז לסקר עם כניסתו לתפקיד, ולא תוכנית התייעלות אחרת. "אי עמידת החברה במתווה ההתייעלות הביא למצבה הפיננסי הקשה", כותב שפירה ומותח ביקורת מרומזת על מקצועיותו של לסקר בטענה שלא השכיל להשתמש בכלים שניתנו לו במסגרת התעריף לצורך המשך פיתוח משק החשמל תוך שמירה על איתנותה הפיננסית של החברה. "חברת החשמל לא ביצעה כל הליך התייעלות משמעותי, לא דרשה ביטול או דחייה של פרויקטים בתוכנית הפיתוח ומבקשת למעשה שציבור צרכני החשמל ישלם פעמיים בעקבות ירידה בביקושים: פעם בגין הנזקים שנגרמו עקב המשבר הכלכלי ופעם כדי לכסות על הפסדים של חברת החשמל שלא טרחה לשנות את התנהלותה עקב המשבר", כתב.

שפירה דוחה את דרישת לסקר להופיע בפני מליאת הרשות כדי לשכנעה לערוך שינויים בבסיס התעריף החדש וקובע כי ההחלטה בפברואר, שהתקבלה בתום הליך שימוע של שנה וחצי, "אינה נושא למו"מ עם החברה אלא מחייבת אותה".

לגופו של עניין טוען שפירה כי הרשות הכירה לחברה בתוספות עלויות הנאמדות במאות מיליוני שקלים וברווחים של כ-7 מיליארד שקל בשנים 2002-2008 במסגרת עדכונים שעשתה הרשות בתמהיל הדלקים של החברה, כדי לשקף את המעבר לייצור חשמל בגז טבעי. "למרות רווחים משמעותיים אלה החברה ממשיכה לטעון שהרשות גורמת לה להפסדי הכנסות לרבות בתחום הוצאות הדלקים".

שורת ליקויים

בחלק המרכזי של מכתבו מפרט שפירה שורה ארוכה של ליקויים בהתנהלות החברה, ובהם חריגות צפויות במאות מיליוני שקלים בעלות עובדי החברה וקבלנים בהקמת טורבינות הגז החדשות למרות שהחברה כבר צברה ניסיון בהקמת 7 טורבינות גז דומות. "החריגות עומדות בניגוד לציפיות מחברה עסקית שתשכיל ללמוד תוך כדי עשייה", כותב ומונה אחת לאחת את העיכובים שחלו בהקמת תחנות כוח ע"י החברה: "מתוך 10 פרויקטים של הקמת יחידות חירום החברה דחתה את מועדי ההפעלה של כולם". לטענתו, בדיקת הרשות העלתה "משכי הקמה לא סבירים" של תחנות כוח "שיכולים להימשך 6, 7, 8 ו-9 שנים".

באשר לטענות החברה לאי הכרה מלאה של הרשות בעלויות הקמה של תחנות כוח כותב שפירה כי "למעשה מבקשת החברה למנוע מהרשות לבצע בקרת עלויות, שהביאה למסקנות קשות מאוד על התנהלותה בשנים האחרונות בכל הקשור להקמת תחנות כוח. "לצערי", מוסיף, "דרישתך לקבל כיסוי מלא של עלויות החברה אינה הגישה המקובלת והראויה ברגולציה זה קרוב ל-20 שנה, ומלמדת על אי הפנמה או אי קבלה של הגישה הנורמטיבית בקביעת תעריפי החשמל".

"לעג לרש"

בחברת החשמל טוענים כי לרשות יש חלק בכישלון מאמצי ההתייעלות של החברה, כיוון שסירבה להכיר בעיכובים בהקמת תחנות כוח שנגרמו מעיצומי ועד העובדים במאבקו נגד "מצפן". לדברי גורמים בחברה, "הרשות אמרה שנזקים שייגרמו כתוצאה מהתייעלות יהיו על חשבון החברה והחלישה את הנהלתה במאבק על מצפן מול ועד העובדים. להאשים אותנו בכישלון ההתייעלות זה לעג לרש".

החברה הזהירה בדו"חותיה האחרונים כי לא תקים תחנות כוח חדשות עד שתקבל הכרה מלאה מהרשות בהוצאותיה, וטוענת כי תיאלץ למחוק 2.1 מיליארד שקל בגין אי הכרה בעלויות הקמה של תחנות כוח ו-1.3 מיליארד שקל בגין קנסות לא מוצדקים על פיגורים בהקמת תחנות כוח. גורמים בחברה הוסיפו: "נוח להסתתר מאחורי אמירות פופוליסטיות ולהתעלם מכך שהחברה היא האחראית לכך שהאזרח נהנה מחשמל זמין, אמין וזול, למרות הרזרבה הנמוכה.