חברי קיבוץ שהורשעו בעבירות סמים ימסרו את דירתם לקיבוץ

השופט אלכס קיסרי דחה את טענות החברים, בני-הזוג רון וטליה דותן, לפיה הסכם חכירת הדירה שנערך ביניהם לבין מינהל מקרקעי ישראל לאחר שקיבוץ גשר הזיו הופרט מקנה להם זכויות קנייניות בנכס שלא ניתן לפגוע בהן

חברי קיבוץ גשר הזיו שהורשעו בעבירות סמים ימסרו את החזקה בדירתם לידי הקיבוץ, זאת לאחר שאסיפת הקיבוץ החליטה להפסיק את חברותם בו בעקבות מעשיהם - כך קבע היום (ג') בית המשפט המחוזי בחיפה, שקיבל את התביעה שהגיש הקיבוץ נגד חבריו המורשעים.

במסגרת החלטתו דחה השופט אלכסנדר קיסרי את טענות החברים, בני-הזוג רון וטליה דותן, כי הסכם חכירת הדירה שנערך ביניהם לבין מחנהל מקרקעי ישראל, לאחר שהקיבוץ הופרט ועבר הליך של שיוך נכסים, מקנה להם זכויות קנייניות בנכס שלא ניתן לפגוע בהן.

"מלכתחילה היתה זכותם של החברים בדירה על-פי הסכם החכירה, כפופה לתנאי של חברותם בקיבוץ ולאפשרות כי לכשתיפסק חברות זו יוכל הקיבוץ לתבוע מהם להעביר אליו את הזכויות בנכס", כתב השופט בפסק דינו.

בנוסף, דחה בית המשפט את טענות הזוג דותן כי הליך ההחלטה של האסיפה הכללית בקיבוץ, להפסיק את חברותם בו היה פסול. "הנתבעים לא הראו תשתית עובדתית שניתן לבסס עליה פגם בהליך קבלת ההחלטה באסיפה, ולגופו של עניין, קשה לראות פגם בהחלטה שמשקפת את רצון הרוב המכריע של חברי הקיבוץ", ציין קיסרי והוסיף: "גם אם ישנם בקיבוץ חברים הסבורים שאין מקום להפסיק את חברותם של בני הזוג דותן, קולם בטל בשישים לעומת אלה הסבורים שיש לעשות כן, על-פי תוצאות ההצבעה".

עם זאת, בני הזוג דותן יזכו לפיצוי בגובה ערך השוק של הדירה בגין פדיונו על-ידי הקיבוץ.

ביוני 2006 הורשעו בני הזוג דותן בביצוע עבירות סמים. רון הורשע, בין היתר, בעבירות של יבוא וסחר בסם מסוכן ואילו טליה בעבירות של הפקת סם מסוכן ואחזקתו שלא לצריכה עצמית. השניים הודו במסגרת הסדר טיעון, כי מאז 2003 הביאו לארץ קוקאין נוזלי מקולומביה, אותו טמנו בבקבוקי יין ולאחר מכן סחרו בו.

על השניים נגזרו עונשי מאסר בפועל. כעבור שנה הוחלט באסיפת הקיבוץ ובהצבעת החברים שנערכה בקלפי, להפסיק את חברותם של בני הזוג בקיבוץ. מתוך 136 קולות שנמנו בהצבעה, תמכו 128 בעד הפסקת חברותו של רון ו119 בעד הפסקת חברותה של טליה.

בעקבות ההחלטה פנה הקיבוץ לבית המשפט וטען כי לאחר הפסקת חברותם של הזוג דותן, רשאי הקיבוץ לפדות את ביתם, בהתאם לכללים שנקבעו במסמך השינוי הארגוני של הקיבוץ בנוגע לרישום הדירות על שם החברים. בית המשפט קיבל היום, כאמור, את תביעת הקיבוץ ובנוסף, חייב את הנתבעים לשלם לקיבוץ הוצאות משפט בסך 20 אלף שקל. (ת"א 735/08).