עיני נגד פואד: ההסתדרות דורשת לשפר את שכר המטפלות

יו"ר ההסתדרות: "מטפלת שעובדת 30 שנה משתכרת בקושי 4,800 שקל" ■ בהסתדרות מאיימים להשבית את המעונות בשנת הלימודים הקרובה

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, נחשב למקורבו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ואף תומך ברעיון שעיני יתמודד על ראשות מפלגת העבודה. אבל הידידות החמה בין השניים לא מפריעה להסתדרות לצאת כעת למאבק במשרד התמ"ת בנוגע לתנאי העסקתן של המטפלות במעונות של ויצו ונעמ"ת. בהסתדרות מאיימים היום (ג') במפורש כי הם לא יאפשרו את פתיחת שנת הלימודים הקרובה במעונות אם לא יגובש הסכם בעניין.

עיני לא נמצא בחזית המאבק, לפחות בשלב הזה, ומי שמנהל אותו הוא יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד. האחרון אמר היום כי ההסתדרות נחושה להצליח במאבק הזה נוכח "השכר המביש" של המטפלות, כלשונו. "מדובר בעבודה קשה ומתישה שדורשת ריכוז, סבלנות, אחריות וערנות רבה. אך במקום לתגמל את המטפלות בהתאם, הן משתכרות שכר רעב. כך למשל מטפלת המועסקת כ-30 שנה אינה מגיעה אפילו לשכר של 4,800 שקל", טוען בר-דוד. יצוין כי אם התמ"ת יסכים לשפר את שכר המטפלות בויצו ובנעמ"ת, ייאלץ המשרד לשפר בהתאם את שכרן של יתר המטפלות במעונות המתוקצבים על ידי התמ"ת, על אף שאינן מאוגדות בהסתדרות. מדובר במעונות של אמונה, החברה למתנ"סים, ונאות מרגלית (של ש"ס).

מתוך 86 אלף ילדים בגילי חצי שנה עד ארבע הרשומים במעונות, 32 אלף נמצאים במעונות של ויצו ונעמ"ת. במעונות אלה מועסקות 6,400 מטפלות, ובהסתדרות מציינים כי רוב התקציב שלהם מגיע ממשרד התמ"ת. בנעמ"ת מסבירים כי הארגון אמנם מגייס תרומות, אך הכספים הללו מיועדים לפרויקטים מסוימים, לרכישת ציוד ועוד. שכר המטפלות, כך על פי דוברת נעמ"ת, מגיע מתקציב צבוע של התמ"ת, וגובהו נקבע על פי המשרד - כפי ששכר הלימוד נקבע על ידיו. למרות זאת, בהסתדרות דורשים באופן רשמי גם מההנהלות של ויצו ונעמת להיכנס למו"מ. "אני חושב שבעזרת רצון טוב של הצדדים ניתן להגיע לנוסחה שתביא לתוספת ראויה למטפלות ולקידום מעמדן ושכרן. אין סיבה להשלים עם מצב שבו הן אינן מקבלות תמורה שמתקרבת אפילו לרמת ההשקעה בעבודה", הוסיף בר-דוד.

העיתוי אינו מקרי

ספק אם העיתוי של ההסתדרות מקרי: רק אתמול הודיע משרד התמ"ת על הגדלת מעגל הזכאים לסבסוד צהרונים בזכות אותה תוספת של 320 מיליון שקל לאגף המעונות, כפי שסוכם אשתקד בעסקת החבילה ובהסכמים הקואליציוניים. בנעמ"ת, למשל, אומרים לנו היום כי הם היו מעדיפים שהתוספת הזו תופנה להפחתת שכר הלימוד, ולא מן הנמנע כי ההסתדרות היתה מעדיפה שהתוספת תופנה להעלאת שכר המטפלות. כך או אחרת, בהסתדרות מאותתים כי אחרי ההודעה החגיגית של התמ"ת בדבר הגדלת מעגל ההורים הזכאים לסבסוד, גם למטפלות מגיע.

בתנועת נעמ"ת, השייכת להסתדרות הכללית, מסרו לנו כי כצפוי הם מברכים על הודעת ההסתדרות: "אנחנו חושבים שהעובדות צודקות - השכר שלהן נמוך ולא משקף את החשיבות של עבודתן ואת כובד האחריות שמוטלת על כתפיהן. אנחנו מנסים כבר זמן רב לגרום לזה שהמדינה תכיר בכך ותתקצב את העלאת השכר שלהן, ומקווים שבמקום שאנו נכשלנו ההסתדרות תצליח".