ספר לנו משהו שאנו לא יודעים, סטיב

לאייפון 4 מצלמה כמו שהיתה ב-2004, באיכות HD מלפני שנה ושיחות וידיאו שיש כבר מ-2001

אייפון 4 מתהדר במצלמת 5 מגה פיקסל שהגיעה לשוק כבר ב-2004, צילום באיכות HD שקיים כבר יותר משנה ושיחות וידיאו שקיימות מ-2001 - העיקר שג'ובס מקבל מחיאות כפיים.

אחד המושגים השגורים בעולם הרכב קרוי "מתיחת פנים" או "שדרוג אמצע החיים". הכוונה היא לתהליך רענון שעובר רכב בשלב מתקדם במחזור חייו, לרוב אחרי כ-3-4 שנים, כדי לשפר את התחרותיות שלו מול מתחרים צעירים יותר. התהליך כולל לרוב שיפורים קוסמטיים קלים, תוספת של "תוכן" ובעיקר שיפורים הנדסיים נסתרים, שנועדו לתקן באגים, תקלות וכשלים תחרותיים, שהתגלו במהלך השנים.

התהליך השגרתי הזה זוכה לרוב רק למעט תשומת לב ציבורית או תקשורתית. לפיכך, לא יכולנו שלא לעמוד משתאים לנוכח היסטריית ההמונים, שליוותה בשבוע שעבר את מתיחת הפנים של האייפון הוותיק.

כשבוחנים כמה מהחידושים העיקריים ברשימת חידושי אייפון 4 מתקבל את הרושם שמדובר בעיקר ב"יישור קו" תחרותי. השדרוג למצלמה ברזולוציה 5 מגה פיקסל, בו מתגאה האייפון 4, למשל, הופיע בשוק לראשונה ב-2004 והפך לרף המינימום התחרותי בענף עם הופעת נוקיה N95 באפריל 2007. כיום, סטנדרט הצילום בטלפונים חכמים נע לכיוון חיישני 12 מגה פיקסל עם פוקוס אוטומטי, זיהוי פנים, רגישות גבוהה לצילומי לילה ועוד.

גם התמיכה החדשה בצילום וידיאו באיכות HD התחלתית (720P), שהתקבלה בשבוע שעבר בתשואות רמות על ידי מעריצי מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, הופיעה כבר בדגם "אומניה HD" של סמסונג בפברואר 2009. מאז כבר הספקנו לראות כמה טלפונים חכמים עם יכולת צילום באיכות HD גבוהה יותר ואפילו מלאה (1080i). גם ריבוי משימות ("מולטי-טסקינג") כבר ראינו בפאלם "פרה" ובשלל טלפונים תומכי מערכת ההפעלה של גוגל ואחרות.

שיחות וידיאו? הכי שנת 2001

אבל "החידוש" הבולט ביותר במפרט, שבאמת גרם לנו לחשוב שנקלענו לפיתול בזמן והושלכנו עשר שנים לאחור, הוא הוספת האפשרות לבצע שיחות וידיאו באמצעות מצלמה נוספת בחזית. אם זיכרוננו אינו מטעה אותנו (בכל זאת, היינו אז צעירים),שיחות וידיאו סלולריות דו-צדדיות הופיעו לראשונה בדצמבר 2001 במכשירי הדור השלישי של חברת דוקומו היפנית. הווידיאו-פון הסלולרי הגיע לאירופה במארס 2003 בדגם של חברת NEC, שצויד גם במצלמה נוספת בחזית ומאז הוא הפך לפריט חובה כמעט בכל טלפון דור 3 ומעלה.

יתר על כן, באייפון 4 החדש מוגבלות שיחות הווידיאו לשימוש ברשתות WiFi ורק מול מכשירי אייפון מקבילים אחרים, כשהנימוק לכך הוא שהמפעילים "עדיין לא ערוכים לתמוך בשיחות כאלה על התשתית הסלולרית". ואנחנו לתומנו סברנו, שהמפעילים מפצירים בנו מזה כחמש שנים לפחות להשתמש ביישום הזה, כדי להגדיל את ההכנסות הממוצעות למשתמש. כנראה שכל מה שנותר לעשות הוא להיאלם דום מול הגאונות השיווקית של אפל, ולכרוע על ברכינו שבע פעמים ביום כשפנינו מכוונים אל קופרטינו, קליפורניה, בה שוכן מטה אפל, שהצליחה לשבור את חוקי האבולוציה הטכנולוגית ולהפוך את האייפון לדת-המונים.

מוקשים בדרכו של האייפד

אפל נמצאת בימים אלה בעיצומו של שכפול הצלחת האייפון גם אל האייפד, אולם העיכובים השיווקיים בהחדרה מעניקה כיום למתחרים, ובראשם אלה מטייוואן, "תקופת חסד" נדירה אותה הם נחושים לנצל ביעילות.

לא פחות מתריסר דגמים חדשים של "לוחות מגע אישיים" נחשפו החודש בתערוכת ענק בעיר טאייפה, כשחלקם כבר נראים בשלים לצאת לשוק עד עונת המתנות הקריטית של סוף השנה. השיטה היא אותה שיטה, שסייעה לטייוואנים להמציא ולכבוש את שוק הנטבוקים העולמי: יותר חומרה בפחות כסף.

חברת MSI, למשל, חשפה את WINDPAD 100, שמכוון היישר לבטן הרכה של האייפד. אין לו את המראה היאפי המסוגנן של מוצרי אפל אך הוא דקיק וקליל וכולל הרבה כוח אש. במפרט שלו ניתן למצוא מסך 10 אינץ', מולטי טסקינג, תמיכה ב-HD ועוד במחיר יעד של כ-500 דולר.

גם אסוס, שבמידה רבה המציאה את פלח הנטבוק, לא מתכוונת להישאר בצד והמפרט של אב הטיפוס של תואם האייפד שלה, אותו היא מכנה "EEE-PAD", נראה מבטיח, ואמור לעמוד על מחיר התחלתי של 350 דולר.

כרגע, היתרון הגדול של האייפד על פני המתחרים הוא נגישות לחנות האפליקצות הענקית של אפל, שמונה כיום כ-200 אלף פריטים. אמנם לא מעט מהפריטים הללו מתמקדים בנושאים קריטיים כמו חיתוך סושי וירטואלי, הפיכת לביבות דיגיטליות או החדרת פרסומות במסווה של מתנות חינם. אבל עדיין זהו יתרון כמותי רציני, שנבנה במשך שנים.

לפיכך, בונים כיום המתחרים בשוק על גוגל, שסביב מערכת האנדרואיד הפתוחה שלה נבנית כיום חנות אפליקציות שמתרחבת בקצב מהיר. גוגל גם מפזרת כיום רמזים חצי רשמיים על ההשקה המתקרבת של מערכת ההפעלה "כרום OS", שתתאים למוצרי מדיה אישיים נוסח אייפד. גם מיקרוסופט לא מתכוונת להישאר מאחור ומתכוננת להשקת גרסה מוטמעת (EMBEDDED) של חלונות 7 עבור מכשירי מדיה קטנים.

יצרני החומרה עצמם, בכל אופן, משאירים את השולחן פתוח לכל מי שיסייע להם בקרב על חנות האפליקציות. האם כל זה יעזור מול גדודי המאמינים של אפל? ספק רב. לפיכך, לא נותר לנו אלא להמתין לדור החמישי של האייפון, שיכבוש כנראה את השוק עם חידושים עולמיים כמו מקלדת פיזית בתצורת סליידר ותמיכה ברינגטונים.