הזרים חזו התרסקות של הדולר והקפצת הריבית ל-4% - וטעו

ל"גלובס" נודע כי JP מורגן מפחית את תחזית הריבית ל-2% עד סוף השנה ■ בתחילת השנה עמדה התחזית על 4% ■ הזרים ציפו כי הדולר יתרסק עד אמצע 2010 - ובפועל הוא מעל 3.8 שקלים ■ הגורמים שהיכו את תחזיות הזרים: משבר החוב באירופה והנחישות של סטנלי פישר

בנקי ההשקעות הזרים ממשיכים להוריד את תחזיות הריבית שלהם עקב החשש מהידרדרות כלכלית עולמית שתשפיע על ישראל. יום לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן, שעלה בחודש מאי ב-0.4%, מנמיכים כלכלני JP מורגן את תחזית הריבית שלהם בישראל ל-2% עד סוף השנה. כך עולה מסקירה של הבנק ללקוחותיו, אשר הגיעה לידי "גלובס".

בתחילת השנה סברו הזרים כי הריבית בישראל תעמוד בסוף השנה על 3% לפחות. JP מורגן היה האגרסיבי ביותר וחזה ריבית של 4% בסוף 2010. הזרים דיברו בשבח הכלכלה הישראלית וצפו העלאת ריבית מהותית על ידי בנק ישראל, לצד התחזקות משמעותית של השקל. 6 חודשים לאחר פתיחת שנת 2010, התמונה נראית שונה לגמרי בגלל משבר החוב באירופה.

"המשבר באירופה, נתוני נדל"ן חלשים שפורסמו לאחרונה בארה"ב והחשש המתמשך מגלישה למיתון נוסף באירופה מחייבים מדיניות מוניטארית זהירה", כותב מירוסלב פלוג'ר, כלכלן המאקרו של JP מורגן המסקר את ישראל. "אנו סבורים כי בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בחודשים הבאים כיוון שאנו מאמינים בהמשך ההתאוששות הגלובלית. עם זאת, הסיכונים הנערמים יגרמו לבנק ישראל להיות זהיר ולכן אנו צופים העלאה של 0.5% בריבית עד סוף השנה".

ריבית בנק ישראל הועלתה מרמה של 0.5% באוגוסט אשתקד ל-1.5% כיום, כך ש-JP מורגן מעריך שהריבית בסוף השנה תעמוד על 2% בלבד. JP מורגן עבר בחודשים האחרונים מהחזאי הקיצוני ביותר שצופה ריבית של 4% בסוף 2010, לחזאי הקיצוני ביותר בצד השני שצופה ריבית של 2% בלבד בסוף 2010 - התחזית הנמוכה ביותר מבין הזרים. בנקים אחרים כגון ברקליס, גולדמן זאקס, סיטי ומורגן סטנלי צופים כי הריבית בסוף השנה תעמוד על 2.25-2.75%.

הדולר לא התרסק

משבר החובות באירופה ללא ספק טרף את הקלפים, לא רק מבחינת תחזיות הריבית אלא גם בשוק המט"ח. אם בתחילת השנה פיזרו הזרים תחזיות קודרות על מצבו של הדולר והעריכו כי כבר באמצע 2010 הדולר יידרדר ל-3.7 שקלים לכל הפחות, הרי שהיום ניתן להכריז שהם טעו.

"אנו שוריים על השקל לטווח הבינוני ומעריכים כי הדולר יגיע ל-3.4 שקלים עד מחצית 2010", כתבו כלכלני מריל לינץ' בסקירה מאוגוסט 2009. טפוויק אקזוי, כלכלן המאקרו של מורגן סטנלי, הלך אפילו רחוק יותר וצפה קריסה של הדולר לרמה של 3.38 שקלים. הכלכלן קון צ'ו מברקליס העריך בשיחה עם "גלובס" ביולי 2009 כי הדולר יירד ל-3.6 שקלים "בשנה הקרובה".

2 גורמים הביאו לפספוס הגדול של הזרים. האחד הינו משבר החוב באירופה שמעיק על ההתאוששות הכלכלית העולמית ומחזק את הדולר, שנחשב לחוף מבטחים בתקופות של אי ודאות. הגורם השני הוא ללא ספק בנק ישראל; כבר למעלה משנה שהזרים מעריכים שבנק ישראל יפחית בהדרגה את רכישות הדולרים וייסוג מהשוק לחלוטין, דבר שלא קרה.

באוגוסט 2009, כאשר הנגיד סטנלי פישר הודיע על הפסקת רכישות המט"ח הקבועות בסך 100 מיליון דולר מדי יום ומעבר לאסטרטגיה של רכישות מט"ח אקראיות, אמרו הזרים כי המהלך מהווה עדות מוצקה לכך שהבנק מתחיל לסגת מההתערבות בשוק. מאז רכש פישר מיליארדי דולרים וסייע לתמוך בשערו של הדולר, ולאחרונה הוא אף רמז כי רכישות הדולרים עשויות להימשך ללא הגבלת זמן.

והזרים? הם כמובן מסתגלים לתנאי המאקרו החדשים ומעדכנים את התחזיות, כדוגמת ברקליס שחוזה כי הדולר יטפס לכיוון ה-4 שקלים, לפי ניתוח של מחלקת המחקר הטכני בבנק הבריטי.