תופעה: עוה"ד הטריים מושפלים - יום עבודה של 12 שעות, 4,000 שקל ברוטו, נדרשים לכישורי הכנת קפה

הצצה למגזין G - בשבוע שעבר הוסמכו 2,168 עו"ד, ומסע ההשפלה שלהם רק מתחיל עם שכר רעב שכולל שליחויות והכנת קפה לבכירים ■ ומי שלא עומד בזה? "חבר פתח משרד פרטי. אמרתי לו 'אל תשאל שאלות מנחות בחקירה בביהמ"ש', והוא שאל אותי מה זו בדיוק שאלה מנחה"

כשעורך דין בכיר, היום כבר שותף במשרד שהקים, ניסה להתקבל להתמחות לפני 7 שנים, הוא חרש את תל-אביב עם הטוסטוס ושלשל מעטפה עם קורות-חיים לכל תיבת דואר שעליה היתה רשומה כתובת של משרד עורכי דין.

"בתור בוגר מכללה (שערי משפט) - לא הזמינו אותי לראיונות", הוא מספר. "שלחתי קורות-חיים בטונות, וכלום. אז הסתובבתי עם ערימת מעטפות בארגז של הטוסטוס, עד כדי כך הייתי נואש.

"רק אחרי שהפעלתי קשרים והתקשרתי לכל הדודות שלי התקבלתי למשרד, שאפילו שילם לי משכורת - מה שלא לגמרי מובן מאליו היום. כשסיימתי התמחות, זה כבר היה יותר קל. ראיון העבודה שלי היה במשרד עורכי דין, שבו הבחור שעזב הכיר אותי, ואמר לעו"ד אסף ורשה, שראיין אותי, 'קח אותו'. כשנכנסתי לראיון ורשה אמר, 'התקבלת. עכשיו תסביר לי למה'. ובאמת הייתי בפנים. בשוק רווי כמו היום, לקשרים האישיים אין תחליף. אי-אפשר לדעת מאיפה זה יבוא, ולא צריך לזלזל בקשר עם אף דודה".

"עורכת דין בכירה במשרד שעבדתי בו התלוננה על בוגרי המכללות במהלך ארוחת צהריים משותפת. היא אמרה, 'ראיתי כבר מה זה בוגרי מכללות; למחלקה שלי אני מגייסת רק מאוניברסיטה'", מספרת עו"ד מאיה פילוסוף, 36, בוגרת מכללת רמת-גן שעובדת היום במשרד אדם.

ומה עושים אלה שלא מוכנים לוותר על החלום ולהסתפק בתנאים העלובים שמציעים לשכירים? "אנשים פותחים משרד בלית ברירה", אומר הישראלי. "יש לי חבר שעשה את זה. כשהוא מתייעץ אתי איך לנהל חקירה ראשית בבית משפט, אני קצת מרחם עליו ועל הלקוח, שהוא נאלץ לעבור את טבילת האש ככה. אני אומר לו, 'אל תשאל שאלות מנחות', והוא שואל, 'מה זו בדיוק שאלה מנחה'".

"שאלו ידיד שלי באחד הראיונות, 'אין לך בעיה עם קפה, נכון?', והוא השיב שהוא דווקא אוהב. אז אמרו לו, 'לא לשתות, להכין'. כשאני עמדתי לפני שאלה דומה חשבתי בהתחלה שמדובר בבדיחה, בניסיון כושל לשבור את הקרח. כשהבנתי שהמראיין רציני עניתי, 'חבל, בקורס הכנת קפה דווקא נכשלתי', והלכתי", מספרת עו"ד רעות זנזורי, בת 29. "יצא לי גם לפגוש עורך דין שביקש ממני לכתוב את ספרו הבא, הדגיש בפניי כי אני נדרשת למינימום עמודים בשבוע, וציין כי בכוונתו להחתים אותי על מסמך שבו לא אוכל לדרוש זכויות יוצרים על הספר.

"אבל אני עדיין שומעת על מקרים מזעזעים. לחברה שלי הציעו לעבוד בחינם, כי זה כאילו שכר הלימוד שהיא משלמת למשרד שמאפשר לה לקבל ניסיון. שמעתי על עורך דין שאמר למועמדים שהתראיינו אצלו, 'בשבילי אתם כמו פקידים, כי אתם לא באמת משתמשים בשכל שלכם; היתרון שלכם בהשוואה לפקידים הוא שאתם גם יכולים לחתום על מסמכים, כי יש לכם רישיון'".

מבדיקה לא מחייבת שערכה זנזורי עולה כי השכר לעורך דין מתחיל עומד לא פעם על 4,000 שקל ברוטו כולל נסיעות; שעות העבודה הנדרשות במסגרת אותה הצעה הן משמונה בבוקר עד שבע בערב. במשרדים התל-אביביים הגדולים השכר גדל משמעותית, ועומד בממוצע על 8,500-9,000 שקל נטו, כלומר 13 אלף שקל ברוטו לעורך דין מתחיל. מצד שני, יום העבודה מסתיים לא פעם בעשר או באחת עשרה בלילה, והציפייה היא גם לעבודה בסופי שבוע ובבית, כשצריך. וזה קורה לא מעט.

"יש לי חבר שהיה מצטיין בלימודים, וחזר לעבודה הסטודנטיאלית שלו כשליח פיצה, אחרי שלא הלך לו כעצמאי", מספר עורך דין מעדיף להישאר בעילום שם. "מאות קורות-חיים הוא שלח. אחרי שנה בפיצה, שלוותה בהרבה בושה ותסכול, הוא מצא עבודה כפקיד בבנק, ונראה שטוב לו. לעריכת דין הוא כבר לא יחזור".

כמה מרוויחים עורכי הדין הוותיקים?

עוד במגזין G השבוע:

■ שיטת פואד: העדויות מחקירת המשטרה במשרד התשתיות נחשפות.

■ גורו עיתונות הלייף סטייל חושף איך הוא בוחר את המלונות הטובים בעולם.

■ דגים ברשת: מספר כרטיס האשראי שלכם מוצע למכירה באינטרנט. ברובלים.

■ וגם: כמה באמת נכנס לחשבון הבנק של יצחק תשובה מתגליות הגז?