קודקס: עלייה של 3% בשכר עוה"ד; מרוויחים 20 אלף שקל אחרי 5 שנים

מהו שכרו החודשי של עורך דין עם ותק של מספר שנות עבודה, באילו תחומים הכי משתלם לעבוד, מהו פער השכר בין עורכי דין לעורכות דין, ומי הכי מרוצים מתחום העיסוק שלהם ■ סקר השכר של קודקס בדק ומצא

עורך דין שכיר במשרד גדול עובד כ-10 שעות ביום. אחרי 3 שנים שכרו מגיע ל-16.5 אלף שקל בחודש בממוצע - 18% יותר מעורכת דין שעובדת לצידו. לא ממש אכפת לו מה הבוס חושב עליו, אבל מאוד אכפת לו מהשכר ומהתנאים שהוא מקבל, והוא יהיה הרבה יותר מרוצה אם גם יהיה לו אתגר בעבודה. כך מצטיירת דמותו של עורך הדין הממוצע בסקר השכר שערכה חברת ההשמה לעורכי דין קודקס לשנת 2010.

סקר השכר של קודקס, שנערך זו השנה השלישית (נערך קודם ב-2007 וב-2009), בחן את שכרם של עורכי הדין, התנאים הנלווים להעסקתם, שעות עבודתם, הבדלי ההשתכרות בין נשים לגברים, מידת שביעות-רצונם ממקום עבודתם, ועד כמה השיפור באקלים הכלכלי במשק בא לידי ביטוי בענף המשפט.

בסקר השתתפו יותר מ-1,000 נשאלים, 50% עורכות דין ו-50% עורכי דין גברים, אשר ענו על שאלון שכר מקיף באתר קודקס. ניתוח הנתונים שהתקבלו נערך בסיוע "מדגם ייעוץ ומחקר בע"מ".

מהסקר עולה כי יש בסיס לתחושות האופטימיות שמשדר שוק עורכי הדין בחצי השנה האחרונה. ההוכחה לכך: שכרם של עורכי הדין עלה ב-2010 ביותר מ-3% בממוצע לעומת שכרם ב-2009.

על-פי נתוני קודקס, העלייה משקפת את התאוששות השוק מהמשבר העולמי ואת בלימת מגמת הירידה בשכר עורכי הדין, כפי שנרשמה בסקר 2009, שנתוני השכר בו שיקפו ירידות שכר ממוצעות של כ-10% לעומת שכר עורכי הדין בשנת 2007.

הנשכרים העיקריים מעליות השכר הם עורכי הדין המועסקים במשרדים הגדולים מאוד, שבהם מועסקים יותר מ-30 עורכי דין; במשרדים הגדולים (המעסיקים בין 15 ל-30 עורכי דין); ובחברות, שהיו, בהתאמה, גם המועסקים שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמשבר וחוו ב-2009 הקפאות שכר, הרעה בתנאים ובמקרים מסוימים אף ירידות שכר.

עורכי הדין המועסקים במשרדים הגדולים חוו השנה עלייה של 5% בשכרם, היפוך מגמה לעומת ירידה של 12% שנמדדה בין השנים 2007 ל-2009 (בסקר אשתקד).

מהסקר עולה כי עורך דין המועסק במשרד גדול עם ותק של עד שנה במקצוע משתכר כיום בממוצע 10,911 שקל, בעוד שב-2009 השתכר באותו משרד עם אותו ותק 10,235 שקל. הקולגה הוותיק יותר באותו משרד, בעל 5-6 שנות ניסיון, משתכר כיום 19,809, כאשר אשתקד השתכר 18,624 שקל.

אותה מגמה נרשמה גם לגבי המועסקים במשרדים הגדולים מאוד, בהם נרשמו עליות שכר של 9% לעומת ירידה של 7% שנמדדה אשתקד (ב-2009 לעומת 2007). כך, עורך דין המועסק במשרד גדול מאוד, עם ותק של עד שנה במקצוע, נהנה משכר של 11,661 שקל כיום, בעוד שב-2009 השתכר 9,999 שקל. עורך דין עם ותק של 4 שנים משתכר כיום 17,840 שקל, לעומת 2009, אז השתכר 16,351 שקל.

אבל לא כולם חוגגים. עורכי הדין העובדים בשירות הציבורי לא חוו כל שינוי בשכרם השנה, ועורכי הדין המועסקים במשרדים הקטנים, שלא נרשמה פגיעה בשכרם בשנים 2009 ו-2007, חוו השנה דווקא ירידה של 4% בשכרם לעומת אשתקד, בעיקר בשכר של בעלי הוותק הגבוה יותר. כך למשל, עורך דין במשרד קטן (המעסיק עד 5 עורכי דין) עם ותק של 5-6 שנים מרוויח השנה 13,838 שקל לחודש, בעוד שב-2009 השתכר 15,963 שקל.

הנתונים מצביעים גם על כך שטרם חזרנו "ל-7 השנים הטובות" של שוק ההון ושוק עורכי הדין הניזון ממנו. עליית השכר שנרשמה ב-2010 לעומת 2009 מתונה יותר מירידות השכר שחווה השוק בין 2009 ל-2007, כך שלא נראה כי חזרנו לשכר תקופת השפע של 2007 והשנים שקדמו לה.

הכסף הגדול: במסחר בינלאומי

גם לשאלה באיזה תחום כדאי להתמחות על מנת לחמוק מפגיעה של משברים כאלה ואחרים, יש תשובה בסקר. מנתוני הסקר עולה כי תחומי המסחר הבינלאומי, היי-טק ושוק ההון הם 3 התחומים שבהם עורכי דין משתכרים הכי הרבה, והם שומרים מדי שנה על יציבות מבחינה זו. מלבד העובדה שתחומי המסחר הבינלאומי וההיי-טק התחלפו במקומות הראשון והשני, אותה שלישייה פותחת כיכבה בראש מצעד השכר גם ב-2009.

מנגד, התחום שבו משולמות המשכורות הנמוכות ביותר, ההוצאה לפועל, שומר גם הוא על יציבות בתחתית הרשימה. ממוצע השכר של עורכי הדין בתחום הרווחי ביותר, מסחר בינלאומי, עומד על פי שניים מהקולגות שלהם בתחום הכי פחות רווחי, ההוצאה לפועל.

לדברי עו"ד אלינור מור, מנכ"לית קודקס, מידת ומהירות ההשפעה של האקלים הכלכלי על תחומי ההתמחות של עורכי הדין משתנות מתחום לתחום. "ישנם תחומים שההתאוששות שלהם מהירה יותר ובשיעור גבוה - ולהבדיל, ישנם תחומים אחרים שעדיין 'סוחבים' את פגעי המיתון, וההתאוששות עדיין לא ניכרת בשכר המועסקים בהם. מבדיקת קודקס עולה כי הירידה בשכרם של אלה נובעת בעיקר מכניסה של עורכי דין צעירים לתחום בשכר נמוך יותר ממה שהיה בעבר, עובדה ה'מושכת' את השכר למטה".

מהסקר עולה עוד כי תחום המסחר הבינלאומי חווה עלייה של 11% בשכר עורכי הדין לעומת אשתקד. עם זאת, הקולגות בתחום ההיי-טק לא חזרו עדיין למשכורות המנופחות של 2007. תהליך הירידה בשכרם שהחל בשנה הקודמת ממשיך גם השנה, בשיעור ירידה של 5% לעומת משכורות אשתקד.

תחום שוק ההון אמנם חווה השנה עלייה בביקושים, אך המשכורות טרם הגיבו לעליות אלה. "זהו שוק תנודתי מאוד, ובשכר ב-2010 ניתן עדיין לזהות את ספיחי השפעתו של המשבר הכלכלי של 2009-2008, הבאים לידי ביטוי בירידה קלה של 2% לעומת השכר בשנה הקודמת" אומרת מור.

מי עובד קשה יותר?

אם אתם לא אוהבים לעבוד קשה, מומלץ שתתרחקו מהמשרדים הגדולים והגדולים מאוד. מתברר כי יום העבודה שלכם צפוי להתארך ככל שהמשרד גדול יותר. במשרד גדול מאוד תעבדו 10.5 שעות ביום בממוצע, בעוד שבמשרד קטן תקדישו לעבודה 9.2 שעות יומיות.

הסקר מגלם בנתונים מספריים דבר שכל עורך דין, מתחיל וותיק, כבר חווה על בשרו: עורכי דין "מבלים" שעות ארוכות במשרד. בשנת 2010 ממוצע שעות העבודה של עורך דין עומד על 9.6 שעות ביממה. י

ום עבודה ממוצע של עורך דין גבר נמשך 10.1 שעות, בעוד שהקולגה הנשית שלצידו מנפנפת לו לשלום שעה מוקדם יותר, כשיום העבודה שלה מסתיים לאחר 9.1 שעות בממוצע. נמצא גם כי כמות שעות העבודה היומיות יורדות עם הוותק, אך במידה מועטה ביותר, ויום העבודה של עורך דין, ככלל, לא יורד מ-9.5 שעות יומיות בשום שלב בקריירה.

וכמו בהרבה דברים - במגזר הציבורי התמונה נראית קצת אחרת. אם אתם מועסקים במגזר הציבורי, אתם עובדים בממוצע שעה פחות מאשר הקולגות במשרדי עורכי דין. אך גם בקרב המועסקים במשרד עורכי דין ישנם הבדלים בשעות העבודה. כך, עורכי הדין בתחומי ההיי-טק, שוק ההון וליטיגציה נמצאים במשרד יותר זמן מהקולגות שלהם בתחומים אחרים, ובממוצע 10.2 שעות יומיות.

גם בתחום הפירוקים והכינוסים והמסחר הבינלאומי יום עבודה ממוצע אורך יותר מ-10 שעות. יום העבודה של עורך דין מתחום ההוצאה לפועל הוא הקצר ביותר (פיצוי מסוים על היותו התחום הכי פחות רווחי).

עורכי הדין במשרדים הקטנים יתאכזבו מהצלבת הנתונים הבאה: בעוד ששעות העבודה שלהם דומות במהותן לשעות העבודה של עורך דין במשרד גדול (מקדישים כשעת עבודה אחת פחות בלבד לעומת הקולגות), נותר הפער בין שכרם לשכר במשרדים הגדולים משמעותי ביותר. והוא רק הולך וגדל עם השנים והוותק. בעוד עורך דין בעל ותק של שנה במשרד קטן משתכר 8,709 שקל לחודש - הקולגה עם אותו ותק במשרד גדול מרוויח 10,911 שקל, וחברו במשרד הגדול מאוד משתכר 11,661 שקל.

עם זאת, תוך 5 שנים הפער ביניהם יעמיק, ועורך הדין בעל הוותק של 5-6 שנים במשרד הקטן ייוותר הרחק מאחור, עם שכר של 13,838 שקל - בעוד הקולגה במשרד הגדול ישתכר 19,809 שקל, וחברו במשרד הגדול מאוד ישתכר 20,093 שקל.

ומי הכי מרוצה מהעבודה? בקודקס בחנו את שביעות-הרצון של עורכי הדין המתמחים בתחומים השונים, ונמצא כי עורכי הדין בתחום הפלילי הכי מרוצים מהרמה המקצועית של המשרד, מרמת האתגר והעניין שהעבודה מספקת להם, ומהאווירה החברתית השוררת בו. שימו לב שלא מדובר במשרדים הגדולים, כי אם בקטנים ובבינוניים דווקא.

במשרדים הגדולים מרוצים יותר

מיד אחריהם נמצאים עורכי הדין בתחום המסחר הבינלאומי, שנחשבים ל"שיאני השכר" בקרב עורכי הדין, ומן הסתם גם הכי מרוצים מהתגמול שהם מקבלים. תחום הפירוקים והכינוסים נמצא במקום שלישי. עורכי הדין המועסקים בו העניקו לו את ציון גבוה יותר מהקולגות בתחומים אחרים למידת ההתאמה של המשימות שלהם לכישוריהם.

עורכי הדין בתחום ההיי-טק, שבשנה שעברה דורגו במקום הראשון מבחינת שביעות הרצון שלהם ממקום עבודתם, ירדו למקום הרביעי. יחד עם זאת, הם מרוצים יותר מכולם מהממונה עליהם. עורכי הדין העוסקים בהוצאה לפועל היו הכי פחות מרוצים ממקום עבודתם ב-2009, ונשארו הכי פחות מרוצים גם ב-2010.

ומה השפעתו של גודל המשרד על מידת שביעות-הרצון של עורכי הדין המועסקים בו? מהסקר עולה כי ככל שהמשרד גדול יותר - עורכי הדין המועסקים בו מרוצים יותר. עובדי המשרדים הגדולים מאוד, מרוצים יותר מכולם בכל הפרמטרים, פרט לאיזון בין עבודה לבית (שממנו הם פחות מרוצים מכולם). בניגוד אליהם, המועסקים במשרדים הקטנים שבעי-רצון יותר מכולם מהאיזון שלו הם זוכים בין עבודה לבית, ופחות מרוצים מכולם בכל שאר הפרמטרים.

עם זאת, נמצא כי עורכי הדין המרוצים ביותר עובדים במגזר הציבורי. הם שבעי-רצון יותר מהקולגות שלהם בחברות ובמשרדים מבחינת מידת העניין והאתגר שהם מוצאים בעבודה, מהאיזון בין העבודה לבית שהם זוכים לו, ומפעילויות הרווחה והפעילויות החברתיות במקום עבודתם. הקולגות במשרדים מרוצים מהאווירה החברתית, מהרמה המקצועית של המשרד, מתרומת מקום העבודה לקריירה האישית שלהם ומהתגמול כספי. בחברות מרוצים יותר מכולם מהממונים.

פערים משמעותיים בין עורכי הדין לעורכות הדין

בשנת 2010 עולם עריכת הדין עדיין שייך לגברים, לפחות מבחינת כושר ההשתכרות שלהם. כך עולה מסקר קודקס, שגילה פערי שכר משמעותיים בין גברים לנשים - שאף הולכים ומעמיקים מדי שנה בטווח ותק מסוים.

בשנת 2010 משתכרים עורכי הדין הגברים 19% יותר מהנשים בממוצע, בעוד שבשנה שעברה הפער הממוצע עמד על 16%, ובשנת 2007 הפער הממוצע היה 18%.

נמצא כי פערי השכר בין המינים העמיקו לעומת 2009, בין היתר, עקב התדירות הנמוכה יותר שבה זכו עורכות הדין לעדכוני שכר לעומת הגברים השנה, ומכך שעדכוני השכר להם הן זכו נמוכים יותר משל הגברים.

60% מהגברים שענו על השאלון ציינו כי זכו השנה להעלאות שכר, בעוד שאחוז הנשים שזכו להעלאת שכרן השנה הוא 50% בלבד. שכרן של 45% מהנשים כלל לא התעדכן השנה, בזמן ששכרם של 37% בלבד מהגברים נותר ללא שינוי.

יתרה מזאת, מצבן של 5% מהנשים הורע, ושכרן פחת לעומת אשתקד, בעוד אירועי הפחתת שכר נדירים יותר בקרב עורכי הדין הגברים - רק 3% מהם ספגו הורדה. הנשים שכן זכו בעליות שכר דיווחו על עליות שהן נמוכות יותר מאשר הגברים.

עוד נמצא כי רוב המעסיקים מפלים את הנשים מבחינת שכר, אולם יש הבדלים במידת האפליה בין המעסיקים. אי-השוויון הגדול ביותר בין נשים לגברים נמצא בשכרם של עורכי הדין המועסקים בחברות (כ-24% פער). הפער הקטן ביותר נמצא בקרב המועסקים במגזר הציבורי (9%).

הנתונים הללו לא משמחים את עורכות הדין שעובדות שעות ארוכות לצד הקולגות הגברים ומשתכרות פחות מהם, אך נראה כי עוד פחות משמחת עבורן היא הידיעה שמבחינת פערי השכר הוותק שלהן מהווה חיסרון.

מהנתונים שנאספו עולה כי בשנות העבודה הראשונות של עורכי הדין במשרדים פער השכר בין המינים קטן יותר, אך עם השנים הוא הולך ומעמיק. הפער מגיע לשיאו בקרב עורכי הדין בוותק של 5-6 שנים, אז הוא מגיע ל-29% הפרש לטובת הגברים (בסקר 2009 נמדד שיא הפער באותו טווח ותק). ברמות הוותק הגבוהות יותר מתייצב הפער על 20% הפרשי שכר בין גברים לנשים באותו ותק.

עו"ד אלינור מור, מנכ"לית קודקס, מנסה להסביר את התופעה: "אחת הסיבות לכך שככל שהוותק עולה פערי השכר מתרחבים, היא שסדרי העדיפויות של נשים וגברים בשלב זה של חייהם הם שונים. בעוד שנשים מקנות עדיפות גבוהה יותר מגברים לנושא האיזון בין עבודה לבית - גברים שמים בראש מעיינם את נושא ההכנסה והקריירה".

על הרקע הזה, אין פלא שעורכי דין גברים מעט יותר שבעי-רצון מעורכות דין נשים ממקום עבודתם. מהסקר עולה כי הגברים יותר מרוצים מנשים בכל הפרמטרים, פרט לאיזון בין עבודה לבית, שבו הנשים מרוצות יותר.

הפרמטר שבו הפער בין הנשים לגברים הוא הגדול ביותר הוא האווירה החברתית - נשים מרוצות יותר מגברים מהאווירה החברתית בעבודה.

עיקרי הסקר

* 20 אלף שקל - שכר ממוצע של עורך דין עם 5 שנות ותק במשרד גדול מאוד

* 14 אלף שקל - שכר ממוצע של עורך דין עם 5 שנות ותק במשרד קטן

* 3% - עלייה ממוצעת של שכר עורכי הדין ב-2010

* 9% - העלייה בשכר עורכי הדין במשרדים הגדולים מאוד

* 19% - הפער לטובת גברים בשכר עורכי הדין (לעומת עורכות דין)

* 12% - העלייה בשכר עורכי הדין בתחום הפירוקים והכינוסים

* 11% - העלייה בשכר עורכי הדין בתחום המסחר בינלאומי

* 2% - הירידה בשכר עורכי הדין בתחום שוק ההון

22
 22