מחוברים - גירסת השיווק

פיתוח והשקת אפליקציות סלולריות לתאגידים ורשתות קמעונאיות הפכו לטרנד השיווקי הכי חם

המותג ARGOS מוכר היטב לציבור הצרכנים בבריטניה. הרשת הקמעונאית הרב-ערוצית הגדולה ביותר בבריטניה בתחום המוצרים לבית השיקה לפני מספר ימים אפליקציה ל-iPod ול-iPad שבאמצעותה יוכלו הלקוחות שלה לשוטט וירטואלית באתר ולצפות ב-25 אלף פריטים שונים, הכוללים גם ריהוט לגן, ריהוט לבית, ומוצרים רבים נוספים. השקת האפליקציה הביאה לתנועת גולשים גדולה פי שישה באתר האינטרנטי, שעוצב במיוחד למחזיקים במתקני היד הסלולריים.

האפליקציה החדשה מציעה לגולשים מידע מפורט על כל אחד מהפריטים, כולל מחיר, בדיקת זמינות המוצר המבוקש בזמן הגלישה, והאפשרות להשתמש במודול Check & Save, המבטיח להם כי המוצר יישמר עבורם עד לקנייה המקוונת או עד להגעה לחנות הפיזית. באמצעות האפליקציה יכול הגולש לאתר את החנות הקרובה ביותר למקום שבו הוא נמצא בזמן אמיתי, לקרוא ביקורת של גולשים על כל אחד מהמוצרים, וכמובן גם לתרום ביקורת משלו.

דייוויד טאבאק, ראש הפיתוח הרב-ערוצי של ARGOS, הגדיר את השקתה של האפליקציה כ"הצעד הטכנולוגי הבא, שנועד להבטיח כי הרשת תמשיך להיות יעד קניות משמעותי גם בעתיד".

ביקוש גבוה לאפליקציות

פיתוח והשקת אפליקציות סלולריות עבור תאגידים ורשתות קמעונאיות הפכו בחודשים האחרונים מתופעה המושכת תשומת לב לטרנד מובהק. אנליסטים וגורמים מקצועיים בתחום הקמעונאות, מעריכים כי היקף הגידול של האפליקציות התאגידיות ברמה הגלובלית יגיע בתוך 3 שנים לסכום של 4.2 מיליארד דולר (חברת ג'וניפר אף מציעה תחזית לפיה בתוך 5 שנים יגיע היקף שוק כל סוגי האפליקציות ל-32 מיליארד דולר), וכי הביקוש החזק למפתחי אפליקציות מאפשר להם לחתום על הסכמי פיתוח בסכומים של מיליון דולר ויותר עבור אפליקציה אחת, כאשר חלק מהם מצליחים להבטיח כי יקבלו תמלוגים גם לאחר הפיתוח.

האפליקציות המפותחות עבור חברות גדולות מאפשרות להן להיות בקשר טוב יותר עם לקוחותיהן, להציג להם מוצרים חדשים ולהעמיד לרשותם פתרונות לבעיות המתגלות אצל לקוחות אחרים, וכל זאת במסגרת רשת אינטראנט סלולרית יעילה לא פחות מזו האינטרנטית.

כך למשל, חברת הפיתוח מסינגפור Tagit Mobile, פיתחה אפליקציה עבור בנק DBS וכן אפליקציה עבור חברת התעופה סינגפור איירליינס, המאפשרת לבדוק זמינות של טיסות והזמנת כרטיסי טיסה. לעומתה, חברת הפיתוח

i-POP Networks פיתחה אפליקציות עבור חברת המידע העסקי בלומברג הפועלת הן באינטרנט והן בערוץ טלוויזיה גלובלי ייחודי. רשת CNN וערוץ הספורט ESPN השיקו אף הם אפליקציות דומות.

אחת הבעיות העיקריות בפיתוח אפליקציות היא מערכת האבטחה, שכן באחרונה נפוצות שמועות על חברות שהטמיעו אפליקציות תאגידיות שנפרצו בקלות, או שרמת האבטחה שלהן היתה לקויה במיוחד. היכולת של חברת הפיתוח לפתח מערכת אבטחה אמינה היא כיום מרכיב מהותי בקבלת החלטת התקשרות עם חברה כזאת. התברר כי הסיבה העיקרית לתקלות באבטחה היא שמערכות האבטחה הותקנו רק לאחר סיום הפיתוח של האפליקציה. כאן נכנסה לתמונה חברת IBM, שהתמודדה עם הבעיה והבינה כי את מרכיב האבטחה צריך להטמיע בכל אחד משלבי הפיתוח של האפליקציה, ובכך התוותה את הפתרון גם לגורמי פיתוח אחרים.

עקב ריבוי השימוש באפליקציות החלו באחרונה הרגולטורים האמריקניים לבצע פיקוח הדוק יותר על פרסום בסלולר כחלק אינטגראלי של אפליקציות. על הכוונת של הרגולטור נמצאת כיום בעיקר חברת אפל, שהודיעה באחרונה על שינוי בתנאים לפיתוח אפליקציות סלולריות המיועדות ל-iPhone ול-iPad הפופולריים שלה.

היומון "פייננשל טיימס" מדווח, כי הרגולטורים מעוניינים עתה לבדוק את התנאים החדשים לפרסום באפליקציות שחברת אפל כפתה עתה על המפתחים, תנאים הבאים לידי ביטוי באיסור לפרסם מודעות של AdMob, הנשלטת על-ידי גוגל.

אחת מחברות הפיתוח, appsfire.com, שפיתחה אפליקציה שהוטמעה במתקני היד הסלולריים של אפל, פרסמה הודעה בזו הלשון: "אפל, ניצחתם, אנחנו מוציאים את האפליקציה שלנו מחנות האפליקציות שלכם". חברת appsfire.com הוסיפה, כי אפל מונעת ממנה מזה 56 ימים לעדכן את האפליקציה שאושרה על-ידה קודם לכן, וניתנת לרכישה על-ידי כל דכפין.

אנליסטים מאמינים כי אפל שוגה, שכן כוח המשיכה העיקרי של מתקני הסלולר שלה הוא הכמות האדירה של אפליקציות שחברות פיתחו על חשבונן. אנליסטים מעריכים כי דחייה של חברות פיתוח על-ידי אפל תנתב אותן ישר על חיקה של גוגל, כאשר הטלפונים הניידים שבהם מותקנת תוכנת ההפעלה אנדרואיד החלו לנשוף בעורפם של iPhone ו-iPad.

לדוגמה, חברת ‏PayPal, המובילה בקטגוריית התשלום עבור רכישת מוצרים ושירותים באינטרנט, מעודדת פיתוח אפליקציות עבור טלפונים עם תוכנת ההפעלה אנדרואיד.

החברה מעוניינת בעיקר באפליקציות שיאפשרו למחזיקי הטלפונים את היכולת לבצע תשלום בקליק אחד, בין אם עבור מוצרים שרכשו, ובין אם עבור תרומה למטרות צדקה או שירותים נוספים. ל-PayPal עוצמה אדירה, מאחר שהיא מאפשרת לצרכנים לשלם עבור המוצרים שרכשו מבלי שהנתונים הפיננסיים שלהם יכולים להיחשף לצד שלישי, מה עוד שכיום היא חברת-בת של אתר הסחר האישי הגדול ביותר בעולם eBay.

המכירה ללקוחות נבחרים היא באמצעות ערבי מכירות המוצעים רק ללקוחות מניבים, דרך שמקובלת ברשתות ובחנויות פיזיות המוגדרות כקמעונאות עלית. מנהלי האתר אומרים כי מכירה מסוג זה לבעלי טלפונים סלולריים תהיה יעילה יותר מאשר בחנויות הפיזיות, מאחר שהטלפון צמוד באופן קבוע למשתמש, כך שהוא יוכל לבצע רכישה מכל מקום שהוא, בין אם מהמשרד, הבית או כאשר הוא תקוע בפקק תנועה.

בימים האחרונים מתפרסמות שמועות כי גם נטפליקס, ענקית השכרת סרטים ותוכניות טלוויזיה באמצעות האינטרנט ומשלוח פיזי של תקליטורים, עומדת להשיק בחודשים הקרובים אפליקציה שבין שאר יכולותיה תאפשר למחזיקי טלפונים סלולריים להוריד להיטים מ-iTunes של אפל בזמן האמיתי שבו הם מוצעים למכירה. אפליקציה זו מתווספת לאפליקציה הקיימת של נטפליקס, המאפשרת לבעלי טלפונים וקונסולות משחק כמוiPad, Xbox 360, Nintendo, Wii , Roku להוריד משחקים בטכנולוגיית הסטרים. כך יצרה נטפליקס פלטפורמות צמיחה משמעותיות.

ריבוי אפליקציות עלול להכביד על הצרכן

הגידול המרשים באפליקציות של תאגידים ורשתות קמעונאיות יחלחל בסופו של יום גם לעסקים קטנים, וישמש עבורם כלי שיווקי ממדרגה ראשונה. כך יוכל יצרן בגודל קטן או בינוני להציע אפליקציה שתאפשר לספקים שונים להתמודד במכרזים לאספקת חומרי גלם, חלפים ושירותים נוספים.

הספקים הקבועים של אותם יצרנים יוכלו גם הם להיענות בזמן אמיתי להזמנות דחופות שלהם, גם מעבר לשעות העבודה, במיוחד בעסק ים שבהם המנהל נושא בחלק העיקרי של התפקידים הניהוליים כמו שיווק ולוגיסטיקה. יצרנים כאלה יוכלו גם להציע את האפליקציות ללקוחות שלהם, ולהעביר להם מידע חיוני על מוצרים חדשים ועל מבצעי מכירה. גם רשתות קמעונאיות קטנות יוכלו לתקשר באותו אופן עם הספקים ועם ציבור הלקוחות שלהם. סביר להניח שאפליקציות יחדרו גם למקורות מידע כמו עיתונים, כתבי עת וניוזלטרים, שיציעו לציבור המנויים שלהם מידע עדכני בנושאים המעניינים אותם בזמן אמיתי. מפתחי האפליקציות, הגובים מחירי עתק מתאגידים גדולים, ימצאו את הדרך להוזיל את העלויות - בעיקר כאשר היקף ההזמנות לאפליקציות יילך ויגדל.

יחד עם זאת, ריבוי אפליקציות של חברות ורשתות קמעונאיות עלול להכביד על הצרכן, שיצטרך להיות סלקטיבי יותר ולהחליט איזו מהן תתאים לו יותר. שכן, ככל שיגדל מספר האפליקציות המותקנות בטלפון הסלולרי, כך יקשה על המשתמש לתמרן ביניהן, גם אם מנוע החיפוש יאפשר לו לאתר במהירות את זו המועדפת עליו בזמן מסוים. אך באותה מידה ברור, כי הטרנד החדש ההולך וצובר תאוצה מייצר עבור הרשתות הקמעונאיות והחברות נתיבי תקשורת אינטראקטיבית נוספים עם ציבור הצרכנים, שיגדילו את המכירות ואת הרווחים.

האפליקציה החדשנית של ARGOS

* שיטוט וירטואלי: הלקוחות יכולים לשוטט באתר ולצפות ב-25 אלף פריטים שונים.

* מידע מפורט: האפיקלציה מאפשרת זמינות למידע רב על המוצרים כולל מחיר, זמינות המוצר בזמן הגלישה, והאפשרות לשמירת המוצר עד לקנייה המקוונת או עד להגעה לחנות הפיזית.

* איתור חנות: הגולש יכול למצוא את החנות הקרובה ביותר למקום שבו הוא נמצא בזמן אמיתי.

* ביקורות: הגולש יכול לקרוא ביקורת של גולשים על כל אחד מהמוצרים, וכן לתרום ביקורת משלו.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com