יו"ר הות"ת: "לקבל חרדים להשכלה גבוהה גם ללא פסיכומטרי"

שטייניץ: "גם אם החרדים לא יתגייסו לצבא בעוד 20 שנה, צה"ל יידע להגן על המדינה ■ אלי ישי: "רבבות של חרדים יצטרפו לעבודה אם נעשה את הדברים בצורה מתואמת"

"אנחנו צריכים לקבל את החרדים במוסדות להשכלה גבוהה בלי לימודי ליבה ובלי פסיכומטרי" - כך הפתיע היום (ד') יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' מנואל טרכטנברג.

"אין לנו את הלוקסוס לחכות שנות דור, עד שיהיה מהפך בהקניית לימודי הליבה", הסביר טרכטנברג. לדבריו, יש לחרדים יכולות גבוהות בלימוד, כי "זה מה שהם עושים היום, לומדים". עוד הוא הסביר כי בשנים האחרונות גברה המודעות שלהם לחשיבות של השכלה ככלי לתעסוקה ולפרנסה בכבוד. "הם מגלים אט-אט שאין סתירה בין העולם האקדמי לעולם התורה. אנחנו מצידנו צריכים להקים מסגרות שיתאימו לחרדים", הוא הוסיף.

טרכטנברג מציין כי כבר כיום ישנן מספר מסגרות מצומצמות המותאמות לחרדים, אותן צריך להרחיב. כך למשל, האוניברסיטה הפתוחה מלווה באופן אקדמי מסלול לימוד מיוחד במכללה חרדית, ובקריה האקדמית אונו ישנו קמפוס חרדי של ממש. 2,500 סטודנטים חרדיים כבר לומדים היום במסגרות שזוכות לתקצוב מהות"ת, ובסה"כ ישנם 5,500 סטודנטים חרדיים. "העלויות אינן בשמיים, לפי תחשיב שערכנו נמצא כי השכלה גבוהה לאדם חרדי תעלה למדינה 6-7 אלף שקל. היעד שלנו הוא להוסיף עוד 3,000 סטודנטים חרדיים כבר בטווח הקרוב", הוא הבהיר.

טרכטנברג ביקר את החברה הישראלית על האופן שבו התייחסה עד היום לציבור החרדי: "אנו יותר מדי מתנשאים ומטיפים למגזר הזה. צריך לקבל אותם בגובה העיניים ותוך הידברות ושותפות אמת".

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, אמר כי מרבית הנשים החרדיות שהשתלבו בשוק העבודה, עשו זאת במגזר הציבורי, כאשר 70% מהן במשרות חלקיות. לדבריו, שינוי משמעותי מחייב את קליטתם של החרדים במגזר העסקי. קדמי הוסיף עוד כי המדינה צריכה להתמודד אחת ולתמיד עם סוגיית גיוסם של החרדים לצה"ל או לשירות אזרחי, "אחרת יש בניין אחד בירושלים ששמו בג"ץ, והוא יצטרך לתת על כך את הדעת. אי אפשר לברוח מהכרעה בסוגיה הזאת".

שר האוצר, יובל שטייניץ, הבהיר כי הוא תומך בכל ליבו בגיוסם של החרדים לצה"ל, אך יחד עם זאת הוא גיבש לאחרונה תוכנית שתתיר לראשונה את "הקשר הגורדי" כדבריו, שמונע מצעירים חרדיים להשתלב בשוק העבודהמשום שלא התגייסו לצבא. שטייניץ מציע לאפשר לכל אדם מעל גיל 22 שהוא נשוי עם שני ילדים, להצטרף לשוק העבודה גם אם לא התגייס לצבא. "אם החרדים לא יתגייסו לצבא גם בעוד 20 שנה, צה"ל יידע עדיין להגן על המדינה. אבל אם החרדים לא יצטרפו לשוקה עבודה, המדינה תהיה בבעיה קשה בעוד עשרים שנה", הוא הסביר.

אלי ישי: רבבות של חרדים יצטרפו לעבודה "אם נעשה את הדברים בצורה מתואמת, ללא כפייה ופטרונות, אפשר לשלב עוד רבבות ורבבות של חרדים בשוק העבודה" - כך טען בכנס שר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי. לדבריו, עד לפני מספר שנים הממשלה הערימה קשיים רבים על שילובם של החרדים בשוק העבודה, אולם כיום משרד האוצר הולך יד ביד עם משרד התמ"ת ומאפשר תוכניות מיוחדות לחרדים. "כשפתחתי לפני כמה שנים קורס מיוחד לנשים ולגברים בנפרד, זכיתי לביקורת קשה בכנסת. צריך להבין שאם רוצים לשלב את החרדים, צריך להתאים את ההכשרה לתרבות שלהם", אמר ישי.

לדבריו, המדינה צריכה להפעיל תוכניות מיוחדות לא רק בישובים חרדיים כמו בבית"ר עילית ומודיעין עילית (שם חברות תוכנה מעסיקות נשים חרדיות וזוכות לתמריצים -ש.נ), אלא גם בערים מעורבות שבהן חרדים חיים לצד חילוניים - כמו באשדוד, ירושלים ועוד.