שטייניץ: ממשלת שרון שקלה להעלות תמלוגי הגז - והתקפלה

שר האוצר התייחס בפורום קיסריה גם למשבר החוב באירופה: "יש סכנה ממשית לירידה בייצוא שתפגע בכלכלה שלנו"

"איננו מבינים עדיין מה קורה לנו. עדיין לא שמעתי הסבר סביר למשבר הגלובלי שמאיים על כלכלת העולם כולו. עד כה שמעתי פרשניות של פרשני כדורגל". את הדברים האלה אמר היום (ה') שר האוצר יובל שטייניץ בכינוס ה-18 של פורום קיסריה המתקיים השנה בנצרת.

"אנחנו עדיין נמצאים בעיצומו של משבר גלובלי שאיש לא חזה אותו", הוסיף שטייניץ. "משבר בהיקף כזה זעזע בעבר את כלכלת העולם כולו. היו כאלה שחזו משבר הסאב-פריים, מפולת בוול סטריט אבל לא משבר בהיקף כזה. מכאן שמשבר זה לא נכנס למסגרת התיאוריה הכלכלית כפי שאנחנו מכירים אותה".

שטייניץ אמר כי קשה לחזות את השלכות המשבר האירופי על ישראל: "באירופה מתקשים לחזות את השפעת צניחת האירו, אבל לבטח תהיה השפעה על ישראל; ובתוכניות שלנו לשנה הבאה לא יכולנו באוצר להתעלם מהמשבר באירופה".

שר האוצר הוסיף, כי ישנה סכנה לפגיעה בייצוא עקב מדיניות הקיצוצים שמתנהלת עכשיו באירופה. "בישראל, המאופיינת כמדינה מוטת ייצוא שבה כ-30% מהייצוא לאירופה, ישנה סכנה ממשית לירידה בייצוא שתפגע בכלכלה שלנו. יש להסתכל אל העתיד באופטימיות זהירה".

ממשלת שרון בחנה שינוי תמלוגי הגז

בהתייחסו לסוגיית תמלוגי הגז על רקע דיוני ועדת ששינסקי, אמר שטייניץ: "משאבי הטבע שלנו הם שלנו ואיש אינו יכול לשלול ממדינת ישראל ומאזרחיה - כל אזרחיה - יהודים, ערבים ודרוזים כאחד ליהנות ממשאבים אלה. למרות זאת, עיקרון זה לא צריך לבוא על חשבון עיקרון אחרון כי שמי שמשקיע מסוגל גם להרוויח. גם הסיכון הוא סוג של השקעה".

שטייניץ הזכיר כי כבר בשנת 2001 ממשלת שרון דאז החליטה לבחון את האפשרות להעלות את התמלוגים לטובת המדינה, אולם בסופו של דבר היא נכנעה.

"הממשלה נסוגה בגלל לחץ כבד ביותר שהופעל על אריאל שרון, שכלל גם לחץ מסיבי מצד הממשל האמריקני בארה"ב שדרש שלא נשנה דבר. מכיון שישראל הייתה שרויה אז במצב קשה של אינתיפאדה ומשבר כלכלי, היא הייתה זקוקה נואשות לאמריקנים. ייתכן שגורמים עסקיים ניצלו את המצב הרגיש הזה", אמר שטייניץ. לדבריו, השימוש הזה ביחסים האסטרטגיים עם ארה"ב "לא היה הוגן", וחזר שוב על הטענה כי המצב כיום השתנה: "אני בטוח שהעובדה שנכנענו בעבר ללחץ, אין פירוש הדבר שאנו צריכים להרים כיום ידיים".

בסיכום סוגיה זו אמר השר, כי אנו באוצר "עדיין לא סופרים את הכסף, אבל אם באמת יהיה מדובר מעבר לעשרות מיליארדי דולרים, כלומר למאות מיליארדי דולרים, אזי התגליות יכולות להיות האירוע המאקרו כלכלי המכונן בתולדות מדינת ישראל והמפעל הציוני".