צרות במים: נביעות פירסמה דו"חות מתוקנים לבקשת רשות ני"ע

רשות ני"ע דרשה מיצרנית המים המינרליים לפרסם את שמות מקבלי השכר הגבוה בחברה ואת החשיפה שלה לתביעות ייצוגיות ■ מי עדן הפסיקה אתמול את מילוי מוצרי המים בישראל - ומנייתה נחתכה ב-24% תוך יומיים

חברת נביעות , הנמצאת בשליטת יצרנית קוקה-קולה בישראל - "החברה המרכזית למשקאות" של מוזי ורטהיים, נאלצה לפרסם שוב את הדו"ח התקופתי לסיכום 2009 - כיוון שהחסירה מידע מהותי. רשות ניירות ערך דרשה מיצרנית המים המינרליים לפרסם את שמות מקבלי השכר הגבוה בחברה וכן את החשיפה שלה לתביעות ייצוגיות.

חברות ציבוריות מחויבות לפרסם אומדנים חשבוניים קריטיים, שעלולים להפוך לסיכונים גדולים במקרה שיתממשו.

נביעות טוענת כי הפרטים לא פורסמו בדו"חות המקוריים "בטעות". כעת נודע כי נגד החברה יש בקשות לתובענות ייצוגיות בסך של 954 מיליון שקל.

עניין חשוב נוסף קשור לתקנה 21, המפרטת את רשימת 5 מקבלי השכר הגבוה ביותר בחברה. נביעות פרסמה את הטבלה, אך לא ציינה את שם בעל התפקיד. כעת מתברר כי המנכ"ל חזי עובדיה השתכר 1.7 מיליון שקל, ויזהר אפרתי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי, זכה לשכר בעלות של מיליון שקל.

תחום עם רווחיות נמוכה

איכות מי השתייה בישראל, לפחות כפי שהיא נתפסת בעיני הציבור, הביאה בשנים האחרונות לפריחה של מוצרים המים המינרליים. שיעורי הצמיחה בענף גבוהים, אך חסמי הכניסה בו נמוכים. התחרות הקשה, על רקע כוחן המתגבר של הרשתות הקמעונאיות, וההוצאות הגבוהות, יוצרות רמת רווחיות נמוכה.

את הרבעון הראשון של השנה סיימה נביעות עם צמיחה של 18% בהכנסות ל-75 מיליון שקל, אך בשורה התחתונה נרשם רווח זעום של כחצי מיליון שקל.

המים המינרליים הטבעיים של נביעות נובעים ממעיין "עין זהב" שלמרגלות הרי נפתלי שבגליל העליון. המתחרה שלה, מי עדן שבשליטת משפחת נפתלי (אין קשר להרים...), מפיקה את המים ממעיין סלוקיה, הנובע בקרבת העיר קצרין ברמת-הגולן.

מי עדן, שחשופה לפעילות בחו"ל ואין לה את התשתית השיווקית של קוקה-קולה, הפסידה 115 מיליון אירו ב-3 השנים האחרונות.

מי עדן דיווחה אתמול (ד') כי בבדיקות שגרתיות שנערכו במעיין המשמש את פעילות החברה בישראל נתגלו חריגות מהתקן המיקרוביאלי המותר על-פי התקנות. החברה השעתה את מילוי מוצרי המים בישראל ופעלה במהירות לבדיקת הנושא. בדיקות נוספות שנערכו מצביעות על כך שעדיין קיימות חריגות.

החברה טוענת כי כל מוצריה הנמצאים ברשתות השיווק, בבתי הלקוחות או במחסני החברה הינם תקינים לחלוטין.

בשלב זה אין בידי מי עדן להעריך לכמה זמן יופסק ייצור מוצריה בישראל ומה תהיה השפעת הפסקת הייצור כאמור על תוצאותיה.

נזכיר כי בפברואר 2009, כתוצאה מגשמים עזים שירדו בצפון הארץ ויצרו סחף, הופסקה שאיבת המים גם במקור המים של נביעות.

בכל מקרה, מניות מי עדן איבדו 24% בתוך יומיים, ושווי השוק של החברה נחתך ל-88 מיליון שקל.