עשרות חרדים, ביניהם ילדים, הפגינו מול כלא מעשיהו

(עדכון) - הבוקר אישר השופט אדמונד לוי את עיכוב מאסרן של 22 האמהות מעמנואל שהיו אמורות להתייצב אתמול לריצוי עונשן ■ בנוסף נפקדים שני אבות ■ המשטרה: "יינקטו כל האמצעים והכלים על מנת לממש את החלטת ביהמ"ש"

עשרות חרדים, בהם ילדים קטנים, הגיעו היום (ו') בשעות הצהריים אל כלא מעשיהו וקיימו עצרת מחאה ותמיכה בהורי התלמידות האשכנזיות מעמנואל שנשלחו למאסר לאחר שהפרו את הוראת בג"ץ.

במהלך הפגנת הכוח המרשימה שרו המשתתפים מול חומות הכלא, רקדו ונשאו תפילות לפני כניסת השבת. הם החזיקו שלטים וביקשו לעודד את רוחם של חבריהם העצורים באמצעות חלות שהביאו עמם. "גוט שאבאס, אבא", קראו הילדים ותהו: "מי יעשה קידוש?"

בג"ץ עיכב הבוקר את מאסרן של 22 האמהות מעמנואל שלא התייצבו לריצוי עונשן אתמול ב-17:00 כפי שנקבע. לטענת גורמים בחסידות, הנשים לא הצליחו לשאת את הלחץ הנפשי בנטישת ילדיהן. בנוסף נפקדים שני אבות.

שופט בג"ץ, אדמונד לוי, קבע הבוקר כי שאלת מאסרן של האמהות שלא התייצבו למאסר אתמול תידון בפני הרכב השופטים בבית המשפט העליון ביום ראשון בבוקר, ועד אז ניתן צו ארעי המעכב את ביצוע המאסר.

מקום מסתורן של האמהות הנעדרות לא ידוע לרשויות ולמשטרה, אך על-פי הערכה הן התפזרו בבתי משפחותיהן בירושלים ובני-ברק. אתמול קיבלו 5 נשים פטור ממאסר בעקבות נסיבות מקלות.

במשטרה קיימו אמש הערכת מצב מיוחדת בעקבות היעדרותן ממעצר של הנשים שלא התייצבו במגרש הרוסים בירושלים או בכלא נווה-תרצה, שם היו אמורות לשהות הלילה.

בנוסף לאמהות נעדרים כאמור גם שני אבות שלא הגיעו למעצר. בתחילה נעדרו 4 אבות, אך שניים מהם הגיעו לבסוף לכלא מעשיהו - שם שוהים 35 אבות מהיישוב עמנואל למשך שבועיים.

עם הגברים שנמצאים בכלא מעשיהו נסעו באוטובוס גם כמה ילדים, רובם מתחת לגיל שנתיים, אך נמסרו לנציגי העדה החרדית כשהגיעו לבית הכלא. מהשב"ס נמסר כי האבות נקלטו בכלא לאחר הליך זיהוי.

"בכך שלא התייצבו במשטרת מחוז ירושלים עד השעה 17:00 כפי שנדרשו, הפרו הוראה חוקית", נמסר מהמשטרה בתום הערכת המצב. "בדיון הוחלט שיינקטו ויופעלו כל האמצעים והכלים על מנת לממש את החלטת בית המשפט, באופן מהיר, נחוש ומוחלט. הטיפול כנגד ההורים שלא התייצבו הוטל על היחידה המרכזית במחוז ירושלים".

יותר מ-100,000 חרדים הפגינו אתמול בירושלים

הנשים, חסידות סלונים, נימקו את ההתחמקות ממעצר בכך שלא היו "מסוגלות לעזוב את הילדים, מחר שבת, שלחנו את הגברים". הנשים סיפקו נימוק נוסף לאי-הגעתן - מטעמי צניעות.

לפי נתוני המשטרה, יותר מ-100,000 חרדים הפגינו אתמול בירושלים. כתוצאה מהחום הכבד לפחות 10 בני אדם התעלפו, ועשרות נוספים חשו ברע. הם קיבלו טיפול במקום. בשעות הצהריים המאוחרות התפזרה ההפגנה בבני-ברק, ללא אירועים אלימים.

לאחר ההפגנה, אמר אתמול מפכ"ל המשטרה כי "הציבור החרדי ומנהיגיו הוכיחו, עד כה, כי ניתן גם להביע מחאה וגם לשמור על החוק והסדר. היערכות מקדימה של אלפי שוטרים ומפקדים בשטח, והליך הדברות סדור של משטרת ישראל עם הנהגת הציבור החרדי, הובילו את האירוע לסיומו בסדר מופתי".