שוב מלחמת מטבעות בין סין לארה"ב? "היואן הוא מטבע סיני"

נציגי ממשל סיניים: "הפוקוס העיקרי של מדיניות המטבע של סין הוא על רווחתם ובריאותם של אזרחיה וכל התאמה לשער החליפין אינה מעניינן של המדינות האחרות" ■ הדברים נאמרו לפני פסגת ה-G20 בשבוע הבא

"הפוקוס העיקרי של מדיניות המטבע של סין הוא על רווחתם ובריאותם של אזרחיה וכל התאמה לשער החליפין, ככל שתתבצע על ידי הממשל הסיני, אינה מעניינן של המדינות האחרות", כך מסרו היום (ו') נציגי ממשל סיניים לקראת יציאתו של הנשיא הו ג'ינטאו (Hu Jintao) לפסגת ה-G20 בשבוע הבא, שתיערך בטורונטו שבקנדה.

"המפגש צריך להתמקד בבעיות החוב באירופה ובדרכים לשיתוף פעולה בין המדינות על מנת לוודא המשך התאוששות כלכלית חזקה ויציבה", מסר סגן שר החוץ הסיני, זו גואנג'יאו (Zhu Guangyyao).

נזכיר כי הממשל האמריקני ביקר בחריפות את מדיניות שער החליפין הסינית באומרו כי יואן חלש עלה במיליוני משרות בארה"ב. וושינגטון ועוד מדינות בעלות מטבעות דומיננטיים מתלוננות כי יואן חלש נותן ליצואניות הסיניות יתרון בלתי הוגן.

היואן עצמו הוקפא מול הדולר האמריקני על ידי הממשל הסיני בסוף 2008 על מנת לעזור ליצרניות הסיניות להתחרות בשוק הגלובאלי אל מול הביקושים החלשים דאז. הגירעון הכולל של ארה"ב מול סין עמד ב-2009 על 226.9 מיליארד דולר.

ג'ינטאו עצמו כבר הבטיח רפורמות בשוק המט"ח אך הדגיש כי סין, ורק היא, תקבע את קצב הפשרת המטבע. "היואן הוא המטבע הסיני וזהו אינו נושא שהקהילה הבינלאומית צריכה לדון בו", ציין סגן שר החוץ הסיני, קוי טיאנקאי (Cui Tiankai).