התחזיות של האו"ם שחורות; כיצד יושפע ענף המזון בישראל?

דו"ח האו"ם בנושא עליית מחירי חומרי הגלם בעולם אינו מותיר הרבה מקום לאופטימיות ■ ואולם, תעשיינים וקמעונאים ישראלים לא מתרגשים: "באו"ם מנבאים שחורות, ולא תמיד הם צודקים"

גדי לסין, יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל קבוצת שטראוס: "הסיכון בחוזים ארוכי-טווח יכול להיות משמעותי"

* מתי להערכתך נראה עליות במחירי המזון?

"אני מעריך שלאורך זמן, העולם יידע להתאים את עצמו בין הביקוש לחומרי גלם לבין תעשיית המזון. כך קרה גם ב-3 השנים האחרונות, טרם המשבר הגלובלי, כשחלה אינפלציה של חומרי גלם, ולאורך זמן המחירים התאימו את עצמם מבחינת חומרי הגלם ומחירי המכירה לצרכנים. זו לא תחזית חדשה שאמורה לשנות את העולם.

"כבר 4 שנים שאנחנו כל הזמן רואים עליות וירידות חדות במזון. יש תנודה מאד גדולה במחירי חומרי הגלם, וכל חודש יש את ה'כוכב' החודשי. לכן נוצר שיווי-משקל. השיחה יותר חזקה ממה שהמציאות מוכיחה לנו".

* הצרכן צריך להיות מוטרד מתחזית האו"ם?

"הצרכן לא צריך להיות מוטרד יותר ממה שהוא היה עד היום. הוכחנו בשנים האחרונות כי מחירי המזון נורמליים והגיוניים לחלוטין ביחס לשכר הממוצע במשק, גם בארץ וגם בחו"ל".

* האם בטווח הרחוק עליות המחיר יביאו לשינויים בצריכה, כמו למשל מעבר למוצרי בייסיק על חשבון מוצרי פרימיום?

"הצרכן עושה את שיווי-המשקל החדש שלו ומתאים את עצמו לנסיבות. דווקא לפני שנתיים ראינו שהמוצרים הבסיסיים כמו לחם ובשר עלו בשיעורים של עשרות אחוזים, ולכן אין קשר ישיר בין מחירי בייסיק פרימיום ומחירי חומרי הגלם.

"גם הצרכנים וגם הספקים מתאימים את עצמם כל הזמן למציאות. תחזית האו"ם מדברת על עלייה של עשרות בודדות של אחוזים לשנים הקרובות, כשלפני 3 שנים חומרים הגלם עלו ב-30%-40%, ולכן תחזית האו"ם יחסית אופטימית. בשנים האחרונות תחזיות האו"ם, ולא רק של או"ם, התגלו כלא מדויקות".

* מהן המלצותיך לתעשיינים בכל הקשור לחוזים עתידיים?

"ההמלצה שלי היא לבצע גידורים לתקופה של מספר חודשים בודדים ורק במקומות שבהן יש הערכה כמעט ודאית לעליית חומרי גלם. אנחנו יודעים שמחירי חומרי הגלם לא קשורים אך ורק לביקוש צרכנים, אלא מהווים גם גורם להשקעות של גופים פיננסים גדולים שמשקיעים במוצרי הקומודיטיס. לכן לא הייתי ממליץ להמר על מחירים ארוכי-טווחף כיוון שהסיכון בחוזים ארוכי-טווח יכול להיות מאד משמעותי".

ריצ'רד הנטר, מנהל העסקים הראשי בשופרסל: "יבוא המותג הפרטי מאפשר לשמור על רמת מחירים נמוכה"

* מתי להערכתך נתחיל להרגיש בעליית מחירי המזון?

"ראשית, מדי כמה חודשים מתפרסמות תחזיות, ואני לא הייתי מתרגש מהן. שנית, באופן ספציפי יש מחסור העולם בבשר, ואנחנו מתחילים להרגיש שזה מתקרב לישראל. שלישית, רוב היצרנים בארץ, כמדי שנה, מבקשים להעלות מחירים.

"בינתיים אנחנו לא רואים איזשהו טרנד יותר קיצוני משנים עברו, ולכן אני לא רואה בינתיים סימנים שמחזקים את מה שכתוב בדו"ח האו"ם אלא עסקים כרגיל. גם הבקשות של היצרנים להעלאת מחירים דומות לשנים קודמות, פרט לבשר, ולכן אנחנו לא רואים סימנים לטורנדו הגדול שדיווח עליו האו"ם, וכמובן שנמשיך לעקוב.

"אחת המשימות העיקריות שלנו היא להוריד את מחירי המזון על-ידי סורסינג ממדינות אחרות, באמצעות המותג הפרטי. אנחנו מייבאים את המותג הפרטי ממדינות שונות באירופה, וזה מאפשר לנו - לאור היחלשות האירו - לשמור על רמת מחירים נמוכה, גם ביחס למתחרים וגם בצורה אבסולוטית. זה נותן לנו גמישות".

* הצרכן הישראלי לא צריך לדאוג?

"בשלב הנראה לעין, הצרכן לא צריך לדאוג. בכל שנה יש עליות שבין 2% ל-5% במחירי המזון, אבל לפי שעה אני לא צופה שינוי דרסטי במגמה".

* כיצד עליות במחירי המזון ישפיעו בטווח הארוך על הצריכה?

"אם המחירים יעלו ב-10% כל שנה בעשור הקרוב - זה ישפיע בוודאות על הרגלי הצריכה של כל עם ישראל, וזה יבוא ממקום של צורך. השכר לא יעלה בקצב דומה, וזה יכריח לקוחות לחפש אלטרנטיבות יותר זולות ברמה מוצרית.

"ב-20 השנים האחרונות ראינו בשנים של מיתון חזרה למוצרים בסיסיים וגידול משמעותי במותג הפרטי. מוצרי המותג הפרטי זולים ב-10%-30%, ולכן יכול להיות שזה יזרז את השימוש במותג פרטי בקטגוריות שהיום השימוש בהן הוא בינוני. אבל כאמור, בינתיים לא רואים סימנים. בעוד שנה יכול להיות שכן".

שלום זיידלר, בעל חברת ויסוצקי: "אני מניח שתהיה עליית מחירים קטנה נוספת"

* מתי להערכתך נתחיל להרגיש בעלייה מחירים בתחום שלך?

"מחירי התה נמצאים בעלייה מזה שנתיים, ויש ציפייה להתמתנות עליות המחיר. העליות שהיו בשנתיים האחרונות היו מאד גבוהות באופן יחסי. זה לא מוצר שחומר הגלם שלו מתייקר בצורה קיצונית, ולכן על פניו לא נראה שהתה יתייקר, בטח לא בשיעורים של 40%".

* מה שיעור ההתייקרות שהתה רשם בשנתיים האחרונות?

"35%-40%".

* מה הגורם העיקרי להתייקרות?

"שינויי האקלים. קניה, שהיא יצרנית גדולה של תה ואחראית ל-10%-12% מצריכת התה בעולם, עברה תקופה של יובש, וזה גרם למחסור, וגם עכשיו המדינה עוברת תקופה לא יציבה. כשנוצר מחסור, מטבע הדברים המחירים עולים".

* בכמה ייקרתם את התה לקמעונאים והאם צפויה עוד התייקרות?

"ייקרנו אבל לא באותם שיעורים. אנחנו מחזיקים מלאים. שנית, התה הוא קומודיטי שנסחר בבורסה, ואנחנו מכירים את השוק הרבה שנים כדי לקנות לא בשיאים. מול הצרכן בישראל אי-אפשר להעלות מחיר באופן ישיר, אז אני מניח שתהיה עוד עליית מחירים קטנה נוספת. אנחנו עדיין חיים במלאים שלא מצדיקים את העלייה, אבל אני מניח שאם לא תהיה התמתנות מחירים - נעלה באיזשהו שלב את המחיר".

* כיצד ההתייקרות תשפיע על הצריכה בעתיד הרחוק?

"בשנים האחרונות השאלה הזאת עולה כל הזמן. כמובן שבאוכלוסיה ישנן שכבות שונות, וודאי שזה משפיע באיזשהו מקום. השינוי או המעבר למוצרי הבייסיק מתרחש, אבל לא באחוזים גבוהים".

* האם אתם כחברה נערכים, בהיבט של חוזים עתידיים וכדומה?

"ודאי. הידע שלנו הוא בעיקרו ביכולת הרכישה הנכונה".

גזי קפלן, מנכ"ל קבוצת אסם: "המצב מחייב חקלאות יותר אינטנסיבית"

* מתי להערכתך נתחיל להרגיש בעליית מחירי המזון?

"ראיתי את הפרסום של האו"ם. נבואה ניתנה לשוטים. אנחנו חיים בתקופה של אי-ודאות ואי-יציבות, אך דבר אחד ברור. אם פעם הדבר היחיד שהיה קובע זה הביקושים ומזג-האוויר, היום אי-הוודאות נגרמת גם כתוצאה ממשחק של גורמים ספקולטיביים שמהמרים על סחורות".

* כיצד עליות במחירי המזון ישפיעו לטווח הארוך על הצריכה, והאם נראה מעבר למוצרי בייסיק על חשבון מוצרי פרימיום?

"יש מקום למוצרי פרימיום ולמוצרי בייסיק. אלה המגמות שקיימות בכל העולם וגם בארץ. מוצרי פרימיום מצליחים, וגם מוצרי בייסיק קיימים. אם תהיה עלייה קיצונית במחירי חומרי הגלם, זה ישפיע על מחירי המזון.

"אין ספק שזה מחייב חקלאות יותר אינטנסיבית. חייבים להבין שאם העולם הולך למחסור בחומרי גלם בסיסים, בעיקר חיטה ותירס - אז הפתרון הוא לאפשר טכנולוגית כמויות גדולות יותר של יבולים לכל דונם קרקע".

* אתה סבור שכבר השנה נהיה עדים לעליות מחיר נוספות?

"לא. באופן כללי אין כרגע מגמה של עלייה בחומרי הגלם. יש אמנם חומרים שיורדים ועולים, אבל האו"ם מדבר על קטסטרופה בטווח הבינוני".

* האם אתם נערכים בהיבט של חוזים עתידיים וכדומה?

"אנחנו בוודאי נהנים מהמידע שנסטלה מעבירה לנו".

* ב-2007, חברות שעשו חוזים עתידיים ניזוקו כאשר המחירים ירדו בעקבות המשבר הכלכלי?

"בסוף היום אנחנו תעשיינים ולא ספקולנטים ומנסים להתנהל בצורה רציונלית. אסם לא מתנהלת בצורה ספקולטיבית".

גלעד זילברברג, בעלי חברת "מאיר את בייגל": "אני מעריך שמגמת החזרה לבייסיק תתחזק"

* מתי להערכתך נתחיל להרגיש בעליית מחירי המזון?

"עם הכלכלה של היום אי-אפשר לדעת כלום, וממש אין סיבה להיכנס לפאניקה".

* כיצד עליות במחירי המזון ישפיעו בעתיד הרחוק על הצריכה?

"אני חושב שנעבור למוצרים שהתועלת התזונתית שלהם יותר גבוהה, וזה אומר שאמהות יאכילו את הילדים במשהו יותר מזין. זו מגמה שכבר קיימת היום, והיא תתגבר. בסך-הכול ההוצאה על מזון אמורה לגדול, אז אנשים יקנו בסלקציה יותר גבוהה. אנשים יילכו על פחות פאן ויותר תזונה.

"בשורה התחתונה אני מעריך כי מגמת החזרה לבייסיק תתחזק. אני לא חושב שהמצב הכלכלי העולמי הולך להיות מזהיר, לכן נהיה עדיין עם שיעורי אבטלה גבוהים, רמת הכנסה יותר נמוכה באופן ריאלי, וכל זה יחזק את המגמה של הבייסיק".

* האם בשנה הקרובה נראה עלייה במחירי המזון בארץ?

"הכול תלוי במצב הגיאופוליטי, בצריכה של מזרח אסיה, במחירי הנפט ובאקלים. אם מגמת העלייה בצריכה באסיה תימשך ומחירי הנפט ישתוללו - התעשיינים ירגישו את זה כבר בשנה הקרובה, ומהר מאד גם הצרכן".

* האם אתם כחברה נערכים, בהיבט של חוזים עתידיים וכדומה?

"ממש לא".