חדשות רעות למשק: מדד מנהלי הרכש צנח ל-48% בחודש מאי

לראשונה מזה 11 חודשים - המדד מעיד על התכווצות בפעילות התעשייתית ■ המדד נפל ב-15.2 נקודות האחוז ב-3 חודשים ■ בנק הפועלים: "שיעורי הצמיחה של המגזר התעשייתי עומדים בפני האטה"

תפנית שלילית במשק: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש צנח בחודש מאי אל מתחת לרמת ה-50%, אותה רמת מפתח המסמנת את ההבדל בין התרחבות בפעילות התעשייתית לבין התכווצות בפעילות זו.

המדד, אותו פרסם היום (ב') בנק הפועלים, ירד ל-48.1% במאי מ-59.2% באפריל. זו הפעם הראשונה מזה 11 חודשים שהמדד ירד מתחת ל-50%. כאמור, קריאה מעל 50% מסמנת התרחבות בפעילות התעשייתית, ולהיפך.

"ירידה חדה אפיינה את מרבית סעיפי המדד ובכלל זה ביקושים מקומיים, ביקושים לייצוא ותפוקות ייצור", מסרו כלכלני בנק הפועלים. "רכיב התעסוקה המשיך זה החודש העשירי להצביע על התרחבות, אם כי גם בו חלה האטה משמעותית".

הקריאה החלשה של המדד תומכת גם היא בהערכות בשוק לפיהן בנק ישראל יותר עוד שבוע את ריבית הבסיס במשק לחודש יולי ברמה של 1.5%, נוכח משבר החובות באירופה. המשבר, כידוע, גרם לממשלות רבות לקצץ באופן מאסיבי בתקציביהן, מה שגורר חששות מפני האטה כלכלית בצמיחה בגוש האירו ואולי אף גלישה למיתון נוסף. בסוף השבוע יכונסו מנהיגי מדינות פורום ה-G20 והם צפויים לדון בעיקר בתוכניות הקיצוצים הללו והשלכותיהן על ההתאוששות הכלכלית הגלובלית.

אם כן, ב-3 החודשים האחרונים נפל מדד מנהלי הרכש בישראל ב-15.2 נקודות האחוז במצטבר, וכלכלני בנק הפועלים מעריכים כי הגורם לכך הוא משבר החוב האירופי. מדד מנהלי הרכש, כידוע, מבוסס על סקר הנערך בקרב החברות התעשייתיות במשק.

"יש לזכור שחלק גדול מהחברות התעשייתיות מייצאות לאירופה, ולהיחלשות האירו ניתן כנראה משקל גדול בתוצאות הסקר", מסרו כלכלני הבנק. "גם אם הנתון של חודש מאי הוא חריג, הרי שעל פי המגמה בחודשים האחרונים ניתן להעריך כי שיעורי הצמיחה של המגזר התעשייתי עומדים בפני האטה".