בנק לאומי החל להפיץ את החזקותיו בחברת פז בארץ ובחו"ל

הבנק מחזיק ב-15.7% ממניות פז בשווי של כ-830 מיליון שקל ■ גולדמן זאקס מפיץ את המניות למשקיעים זרים

בנק לאומי החל להפיץ היום (ב') את החזקותיו בחברת פז שבשליטת צדיק בינו. הבנק מחזיק ב-15.8% ממניות פז בשווי של כ-825 מיליון שקל והוא חויב על ידי בנק ישראל למכור את ההחזקה עד סוף השנה. לאומי מנוהל על ידי גליה מאור.

גורמים בבנק מציינים, כי ההחלטה לבצע את ההפצה היום הגיעה בעקבות פנייה של גופים מוסדיים לרכוש את המניות. ההפצה נעשית בעסקאות מחוץ לבורסה בישראל ובמקביל מתבצעות מכירות גם למשקיעים זרים בחו"ל, באמצעות בית ההשקעות גולדמן זאקס. את ההפצה בארץ מבצע לאומי באמצעות החברה הבת לאומי פרטנס.

לאומי חייב למכור את פז כיוון שפז מוגדרת כקונגלומרט (תאגיד אחזקה ריאלי), לאחר שרכשה את בית הזיקוק אשדוד. חוק הבנקאות קובע כי בנק לא רשאי להחזיק ביותר מקונגלומרט אחד וקונגלומרט מוגדר כ"תאגיד שהונו עולה על 1.73 מיליארד שקל והוא פועל ביותר משלושה ענפי משק".

כפי שפורסם ב"גלובס" במארס 2009, בנק ישראל העניק ללאומי ארכה למכירת מניותיו בפז עד סוף 2010. מניית פז עלתה בכ-17% בשנה האחרונה וההשקעה בפז רשומה בספרים של לאומי לפי שווי של 587 מיליון שקל, קרי 238 מיליון שקל פחות משווי השוק שלה. ההחזקה בפז תרמה 18 מיליון שקל לרווח הנקי של הבנק ברבעון הראשון של השנה.