ביו לייט מזנקת במחזור ענק: הודיעה על הצלחת ניסוי

ד"ר עדי אלקלס, מנכ"ל זטיק: "משמעות הבדיקה בפועל מצביעה על כך כי יש לנו טכנולוגיה לזיהוי ואבחון סרטן צוואר הרחם, תחום בו היקף הבדיקות כיום בעולם הינו כ- 3 מיליארד דולר בשנה, באופן יעיל יותר, וזול יותר מהבדיקות המקובלות כיום"

מניית חברת ביו לייט רושמת עלייה חדה בבורסה, ומרכזת מחזור גבוה יחסית. הסיבה - חברת זטיק, אחת מ-3 החברות הבנות של ביולייט, דיווחה על הצלחה בניסוי קליני נוסף להוכחת יעילות טכנולוגיית החברה לאבחון וזיהוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, גם בבדיקות קונבנציונליות.

בניסוי שנערך במקביל בישראל ובמכון הלאומי לסרטן בהונגריה, נאספו דגימות משטח צוואר הרחם (cervical smear) אשר ניטלו מנשים שהיו בתהליכי בירור להמצאות המחלה, שעובדו באופן קונבנציונלי (conventional cytology) וללא עיבוד וניקוי נוסף מסוג ThinPrep או Liquid prep , המקובלים כיום לניקוי הדגימות בטרם יועברו לאבחון.

הדגימות נבדקו בשלוש דרכים: צביעה בשיטת הפאפ המקובלת כיום בשוק, זיהוי של וירוס הפפילומה, העלול בתנאים מסוימים לגרום למחלה, ובאמצעות טכנולוגיית ה- CellDetectשל זטיק. תוצאות ניסוי זה מצטרפות לניסויים קודמים שביצעה זטיק מסוג ביופסיה ו- ThinPrep שגם בהם הצליחה הטכנולוגיה להדגים יכולת לזיהוי ואבחון סרטן צוואר הרחם בצורה עדיפה על פני הבדיקות המקובלות כיום בתחום.

על פי תוצאות הניסוי, נמצא כי לבדיקה אשר בוצעה באמצעות הטכנולוגיה של זטיק יש ממוצע רגישות של 94% לאיתור וזיהוי תאים טרום סרטניים מוקדמים, 97% לאיתור תאים טרום סרטניים מתקדמים (moderate to severe dysplasia), ו- 100% לאיתור תאים סרטניים (Squamous cell carcinoma). עוד נמצא כי לבדיקה ספציפיות של 85%.

הרגישות בבדיקה כאמור נמצאה כגבוהה יותר מהרגישות של הבדיקות המקובלות כיום, בדיקת הפאפ , והבדיקה לאיתור וירוס הפפילומה (HPV), אשר יכול, בתנאים מסוימים, לגרום למחלת סרטן צוואר הרחם. הספציפיות שהתקבלה בניסוי נמצאה דומה לזו של בדיקת הפאפ, וגבוהה משמעותית מזו של בדיקת וירוס הפפילומה.

ד"ר עדי אלקלס, מנכ"ל זטיק, ציין כי" משמעות הבדיקה בפועל מצביעה על כך כי יש לנו טכנולוגיה לזיהוי ואבחון סרטן צוואר הרחם, תחום בו היקף הבדיקות כיום בעולם הינו כ- 3 מיליארד דולר בשנה, באופן יעיל יותר, וזול יותר מהבדיקות המקובלות כיום".

סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן השני בשכיחותו אצל נשים בעולם. גילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם מעלה בצורה משמעותית את סיכויי ההחלמה ממנו. השיטות לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם באמצעות ביצוע בדיקות סקר, הקיימות כיום בשוק ומבוצעות בעולם המערבי, מצליחות להפחית את מקרי התמותה מן המחלה באזור זה, אך שיעור הטעות בבדיקות סקר אלו גבוה ועלות בדיקות ההמשך גבוהה מאוד. יש לציין כי שיעור הטעות בביצוע בדיקת הפאפ הינו שלושים עד חמישים אחוזים.