המכשפות של שוק ההון

הביקוש לתחזיות לטווח קצר מביא אנשים רציניים להתבזות בפרהסיה. הישמרו לנפשותיכם

סיבוב הפרסה מעלה של שוק המניות בשבוע שעבר תפס את נותני התחזיות לטווח קצר כשהמכנסיים מופשלים. "אני לא רואה את הקונים" ציין בדאגה אחד מבכירי הז'אנר, איש כריזמטי וסוחף שמרבה לנפנף בתחזיות לשבוע הקרוב בביטחון מוחלט, בכל אמצעי המדיה ומעל לכל במה שנקרית בדרכו.

גורו קצר טווח אחר שקנה את עולמו כשהתעטף באנונימיות ובמסווה של פילנטרופ עד שיצא לאחרונה מהארון והתגלה כאחד העם, נתפס גם הוא בהתבטאות פסימית ושלילית במיוחד לימי המסחר הקרובים, ובניגוד לעמדתו כבר למחרת בבוקר שב הצבע הירוק למסכים.

בימי הביניים היו המכשפים הללו בוודאי מועלים על המוקד, אך בעידן החומריות והאדרת כוח הכסף, ישנו ציבור חולמים ומאמינים גדול מדיי, כזה שהולך התהום שאולה אחרי הצעות ההתעשרות המפתות של הנביאים.

הסטטיסטיקה תנצח

אז מה בכל זאת יקרה מחר בבוקר בשוק המניות? לא נעים לומר אבל אנחנו לא יכולים לדעת, וזו עובדה מוגמרת שאין לערער עליה. מה שכן ניתן לומר הוא ששוק המניות הניב לאורך שנים 10%-15%,תשואה שנתית ממוצעת והשינוי היומי בשוק המניות מתפלג לוג-נורמאלית עם 0.05% ממוצע עליה בקירוב בכול יום מסחר.

הגרף המצורף מציג את התפלגות השינויים היומיים בשערי שוק ההון בהשוואה להתפלגות נורמאלית.

אלדר גנזל התפלגות
 אלדר גנזל התפלגות

הימים שבהם השער משתנה מעט והימים שבהם הוא משתנה בקיצוניות ("זנבות עבים") הם השכיחים יותר מאשר בהתפלגות נורמלית. והימים שבהם שינויי השערים בינוני, הם נדירים יותר מאשר בהתפלגות נורמלית.

מסתבר שבממוצע השוק עולה. אלא שעם ממוצעים לא הולכים למכולת, ולדאבוננו חוקי ההסתברות לא מלמדים על שעתיד להתרחש בימי מסחר בודדים. לעזרתנו מגיע חוק המספרים הגדולים, ועל-פיו ככל שנבחן את התוצאות לאחר מאורעות רבים יותר, רוצה לומר לאורך מאות ואלפי ימי מסחר, כך תגדל הסבירות להניב בכל יום מסחר ממוצע את תוחלת התשואה - עליה בשיעור 0.05% במדדים.

בשנות צמיחה ושיפור בתנאי המאקרו כלכלה יניב שוק המניות תשואה גבוהה מהממוצע השנתי, ובשנות מיתון או האטה התשואה השנתית שתושג תהיה נמוכה ואף שלילית. אם הערכותיכם הלגיטימיות הן להרעה בסביבה הכלכלית בשנים הקרובות אזי אין מקום להשקעה במניות כלל, אולם חשיפת שורט ערום (הימור על ירידות שערים) תהיה בבחינת פעילות המנוגדת לחוקי הסטטיסטיקה, וסביר שתצאו ממנה מובסים.

מה אומרים לנו הגרפים

חלק נכבד מהסוחרים שם את מבטחו בגרף וניזון מהמלצות מנתחים טכניים בעלי שם. עקרונות הניתוח הטכני מושתתים על הרעיון שטבעו של האדם לא משתנה ובממוצע, ינהגו המשקיעים יחדיו בפעילות מחזורית ובתבניות קבועות שניתן לעשות בהן שימוש כאשר מזהים את היווצרותן, גם לטווח קצר של שבועות, ימים ואפילו שעות.

הניסיון אכן מלמד שכאשר מתרחשים מאורעות בנאליים הקשורים בכלים טכניים פשוטים המוכרים לרבים, גדלים הסיכויים להצלחת השיטה וכך גדלה ההסתברות לקיום המאורע המנובא. סביר להניח שהנבואה היא זו שמגשימה את עצמה.

אך מאורעות רבי משמעות לא מתרחשים בתכיפות, ובכל זאת מדי יום מפרסמים מומחי השיטה תחזיות קצרות מועד לכל דורש, לא פעם בכיווני המלצה מנוגדים. העיקרון עליו מושתתת השיטה עושה שכל, אך הניסיון להפיק ממנה תחזיות לימי המסחר הבאים תיועד לכישלון, מה גם שהתחזית אינה אובייקטיבית והמנתח מתקשה לנטרל את התחושות שמלוות אותו כייצור רגשי, ולא פעם גם כבעל פוזיציה בשוק המניות.

תופתעו לגלות שהצלחת החיזוי קצר הטווח של מנתח טכני לא תהיה טובה יותר מתוצאות הניבוי שלכם.

הביקוש ל"מה יהיה מחר?"

לא צריך להיות שליחו של האל עליי אדמות כדי להרגיש את החשש שליווה משקיעים בימי הסגריר בחודשיים שחלפו. התחושה שהולכים לאבדון הציפה את כולנו שוב, ומכשפי הטווח הקצר פשוט הרשו לעצמם לתת פומבי לתחושות הבטן שלהם עצמם, כאילו כוח עליון דחק בהם להעביר אלינו מסר משיחי.

בכל מקום שבו יש ביקוש יהיה כבר מי שידע לספק את הסחורה, והנביאים לשבוע הקרוב ממלאים צורך חשוב באינטואיציה האנושית, זו שמתעתעת בנו וגורמת לנו נזקים שהסטטיסטיקה כבר לא תוכל לתקן.

היה מי שטען שהבורסה היא מקום שבו כסף עובר מאלה שאין להם סבלנות לאלה שיש להם סבלנות. הניסיון של הרוב התמים לרכוב על תנודת השערים קצרת הטווח הוא מקור חשוב לרווחיותם של מיעוט המשקיעים הרגועים. ועתה נותר רק לבחור לאיזה צד במשחק אתם מצטרפים.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד