אייכל: השווקים נרגעים ויש חשש מבועת נדל"ן - הריבית תעלה

בניגוד לקונצנזוס בשוק, אייכל ממיטב מעריך שבנק ישראל יעלה את הריבית כבר בשבוע הבא חרף החששות מהמשבר באירופה ■ הוא מציין את הזינוק של 19% במתן המשכנתאות ומזהיר: "הסיכון בנדל"ן גדל"

בנק ישראל יעלה החודש את הריבית ב-0.25% ויעמידה על 1.75%, חרף הסימנים המעידים על האטה בקצב ההתאוששות הכלכלית במשק. כך מעריך היום (ד') רון אייכל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, לקראת החלטת הריבית שתתקבל ביום ב' הקרוב.

עמדתו של אייכל מנוגדת לקונצנזוס תחזיות האנליסטים בשוק, המעריכים כי הריבית תיוותר ללא שינוי החודש. אייכל מעריך שפישר יעלה את הריבית ובחודש הבא יותירה ללא שינוי, ואז ימשיך בתוואי העלאות הדרגתי עד לרמה של 2.25% בסוף השנה.

אייכל מודע לקושי של בנק ישראל להעלות את הריבית נוכח משבר החוב באירופה, שכן החלטה זו עלולה לחזק את השקל ולפגוע עוד יותר בייצוא הישראלי, שמהווה כמעט מחצית מהתמ"ג ונחשב לקטר הצמיחה של המשק. ואולם, אייכל מציין כי בשווקים ניכרת רגיעה מסערת משבר החובות, מה שמאפשר לנגיד סטנלי פישר להעלות החודש את הריבית.

"מסתמנת רגיעה מסוימת בחזית של שוקי האג"ח, המט"ח והמניות, הן בעולם והן בארץ", כותב אייכל בסקירה שהוציא היום ללקוחותיו. "אמנם הסביבה הפיסקאלית באירופה כמעט ולא השתפרה בחודש מאי (להוציא סימנים ראשוניים ביוון, מדינות אחרות לא דיווחו על שיפור של תוואי הגירעון), אך עצם הדיווחים שהגיעו מאירופה לגבי נכונות של המדיניות הן הבעייתיות (יוון, ספרד, אירלנד ופורטוגל) והן המרכזיות (גרמניה וצרפת) לבצע מהלכי צמצום פיסקליים, נתנו אותותיהם על השווקים לכדי רגיעה".

אייכל מעריך שבנק ישראל יעדיף להתמקד בבעיה חמורה יותר: בועת הנדל"ן שמוזנת על ידי המשך הריבית הנמוכה במשק. לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות עלו ב-6% מתחילת השנה וזינקו ב-43% (ריאלית) מאמצע 2007, אז החל הבום הנדל"ני. אייכל מציין בסקירתו, כי היקף מתן המשכנתאות עלה ב-19% בשנה שהסתיימה באפריל, והוא מדגיש כי "רמת הסיכון של הסקטור הולכת וגדלה".

מכאן מגיע אייכל למסקנה ש"לאור העובדה כי הסכנה בשוק הדיור רק התגברה מראשית השנה מחד ונבלמה ההידרדרות בשוקי ההון בעולם מאידך, לאחר המתנה של חודשיים, יבחר בנק ישראל להעלות את הריבית לחודש יולי בשיעור של 0.25%".