חברת החשמל עלולה לרסק את HOT

בכירים במשרד התקשורת כוססים צפורניים בדאגה: שינויים לא טובים להם, וכך גם קדמה

הפחתת תעריפי קישור הגומלין בסלולר היא רפורמה מיניאטורית לעומת הכנסת חברת החשמל לשוק התקשורת.

אם תרצו, זו המהפכה הגדולה ביותר שנעשתה בענף התקשורת בשנים האחרונות, מהפכה שמשתווה לפחות לעליית yes לפני 10 שנים או כניסת חברת HOT לתחום האינטרנט. מעטים מבינים את עוצמת המהלך ואת קפיצת הדרך שתעשה מדינת ישראל כולה כאשר העסק יעבוד.

בתוך שנים ספורות יוכל כל בית בישראל להתחבר לסיב אופטי ולקבל מהירויות שנשמעות כיום דמיוניות. בניסוי בקריית-שמונה מעבירות החברות המשתתפות קצבים של 100 מגה סימטרי. רק שנבין, בזק ו-HOT רחוקות שנות דור מדבר כזה.

HOT יכולה לספק היום ברשת החדשה שלה, אולי ובתנאים מסוימים, מספר מגה בודדים בערוץ העולה. בזק ברשת ה-NGN - כנ"ל. בקיצור, יש כאן מהפכה שקורמת עור וגידים, לא לחינם מתחננת HOT על נפשה.

HOT רק התחילה במהלכי התחרות מול בזק בכל הקשור לרשת החדשה שהיא מקימה (UFI) - וכבר היא חוטפת מתחרה בסדר גודל שיכול לרסק אותה. ההשקעה של בזק ב-NGN הופכת לבדיחה עם ה-20-30 מגה שהיא יכולה לספק אך לא רוצה לדחוף באמת.

עבור חברות כמו 013 נטוויז'ן ו-012 סמייל מדובר בבשורה אמיתית, שכן אופציית השימוש בסיבים אופטיים מפצה משמעותית על היעדר התשתית. לראשונה בשוק התקשורת בישראל תקום תשתית שלישית שלא תתחרה בהן.

עד עכשיו היתה בזק בינלאומי מקבוצת בזק המתחרה הראשית ונהנתה מרוח גבית מצד החברה-האם. בקרוב כוח המיקוח של בזק כספקית תשתיות יירד משמעותית, כי יש אופציה לא פחות טובה. כך גם HOT, שנאבקת לקבל רישיון אינטרנט ממשרד התקשורת. ל-HOT כבעלת תשתיות יש עדיפות גדולה בהיכנסה לשוק האינטרנט.

אם תהיה חברה נוספת בעלת תשתיות תקשורת - כל העסק הולך להיראות אחרת, כי חברת החשמל לא תמכור שירות לצרכנים, רק למפעילים, ולכן לא תתחרה בהם.

לא לחינם אין הדרג המקצועי במשרד התקשורת מעורב בפרויקט. אם זה לא היה מנוהל על-ידי שר התקשורת משה כחלון ואנשיו בכזו אדיקות, ספק אם היה מתממש.

חלק מהבכירים במשרד התקשורת לא רוצים את המהפכה הזו, או לפחות לא יוצאים ותומכים בה בפה מלא. שינויים וקדמה לא טובים להם, ולכן הם שותקים או כוססים ציפורניים בדאגה - שזה כשלעצמו מעלה סימני שאלה גדולים.