מאבק תמלוגים באוסטרליה: חברות הכרייה ניצחו, רה"מ התפטר

במקומו תכהן סגניתו, ג'וליה גילארד, האשה הראשונה שתכהן כראש ממשלה באוסטרליה ■ האנליסטים צופים כי תנהל קו רך יותר מול חברות הכרייה

מניות הכריה בבורסת סידני הגיבו הבוקר בחיוב להודעת ההתפטרות של ראש ממשלת אוסטרליה, קווין רוד (Kevin Rudd), זאת לאחר המאבק שניהל נגד תעשיית הכרייה בדמותה של הצעתו לפני כחודש, למסות את חברות המגזר ב-40% על רווחיהן.

רוד שילם על הצעתו בתפקידו זאת כאשר הוא מאבד את אמון חברי הפרלמנט שנכנעו ללחץ העצום שהופעל עליהם מצד הלובי של חברות הכרייה. במקומו של רוד תכהן סגניתו, ג'וליה גילארד (Julia Gillard). בחירתה מהווה תקדים באוסטרליה, שכן מדובר על האישה הראשונה אשר תכהן כראש ממשלה ביבשת החמישית בגודלה.

נציין כי הצעתו של רוד עשתה גלים גם בשיח המקומי הישראלי זאת לאור הגילויים החדשים בתחום חיפושי הגז והנפט, שהביאו לעלייה ניכרת במחזורי המסחר והתשואה של המניות בתחום זה. מטרת הצעתו של רוד הייתה לרתום את רווחי הכנסות חברות הכרייה להתאוששות המשק האוסטרלית, זאת כאשר ההערכה כי המיסוי החדש על חברות הכרייה יניב לממשלה הכנסה נוספת של כ-9 מיליארד דולר אוסטרלי בשנה (כ-10 מיליארד דולר אמריקני).

בשונה מרוד, מצטיירת גילארד כדמות רכה יותר המוכנה ללכת למו"מ מול הלובי של חברות הכרייה, גילארד אף קראה לביטול הקמפיין כנגד העלאת המיסוי, קמפיין המוערך במיליוני דולרים.

"אנו מצפים כי רה"מ החדשה תנקוט במדיניות רכה יותר בהתנהלות מול חברות הכרייה". ציין היום סו לין אונג, כלכלן בכיר בבנק ההשקעות הקנדי RBC. "סביר להניח כי השינוי יחול לגבי הגבול העליון של המיסוי, כמו כן יבחן כל מקרה לגופו ולא תהיה הטלת מיסוי אחידה על התעשיה".