השת"פ בין אינקרדימייל לגוגל בפני שינוי; "נדאג לעצמנו"

כך אמר מנכ"ל החברה ■ בסוף השנה יפקע תוקף ההסכם המקורי בין שתי החברות, ואינקרדימייל מחפשת כעת שותפים דומים

אם יש משהו שמהווה איום על חברה, זו תלותה בלקוח אחד או מדינה אחת בה מרוכזת פעילותה. כשזה נוטש אותה - או כשהיא נאלצת לעזוב בבושת פנים את אותה מדינה - מנייתה תתרסק לקרשים. זה, פחות או יותר, מה שקרה לחברות ההימורים המקוונים כשהן נאלצו להפסיק לפעול בארה"ב, וזה גם מה שקורה לאחרונה לאינקרדימייל , המפתחת אפליקציות חינמיות למשתמשי דואר אלקטרוני, ונסחרת בנאסד"ק.

אמש הודיעה אינקרדימייל כי הסכם שיתוף הפעולה המקורי שלה עם ענקית החיפוש האמריקנית גוגל , הוארך בחצי שנה עד סוף השנה הנוכחית. עם זאת, לאחר תום 2010, לא ברור מה תהיה מערכת היחסים בין השתיים. גוגל, כך מסתבר, שוקלת בחודשים האחרונים לבצע שינויים במדיניות השת"פ שלה עם חברות דוגמת אינקרדימייל ובבילון הישראליות, אך מהות השינוי ועיתויו לא ברורים לאף אחד מהצדדים.

"איננו יודעים מה צפוי לקרות בשנה הבאה", אומר ל"גלובס" עופר אדלר, מנכ"ל אינקרדימייל. "סביר להניח שיקרה אחד מתוך שניים: או שגוגל תבצע שינוי, או שלא ואז נחתום על הסכם חדש בדומה לנוכחי. לכן, הארכנו באופן זמני את ההסכם המקורי ובמקביל אנו עובדים על שת"פים דומים עם חברות אחרות".

"פועלים תחת אי ודאות"

אינקרדימייל, נזכיר, החלה לבסס חלק מצמיחתה על פרסום מקוון מבוסס חיפוש, וחברה לגוגל דרך תוכנית ה-Adsense. די במהרה - ולאור השינויים שמנסה גוגל להכניס בשיתופי פעולה עם חברות כמו אינקרדימייל - הבינה החברה הישראלית כי כדאי שתחבור למנועי חיפוש אחרים כדי להקטין את תלותה בגוגל, וזה אכן מה שהיא מנסה לעשות. בימים אלו מנהלת החברה מגעים עם השחקנים המובילים בשוק החיפוש המקוון ביניהם Infospace ,Ask, AOL ואף יאהו!.

"אנחנו חייבים לדאוג לעצמנו", אומר אדלר. "אנו לא יכולים לחכות עד שגוגל תחליט על מהות השינוי". אדלר מצפה כי לקראת הרבעון הרביעי של השנה יהיו לחברה מקורות הכנסה יותר מגוונים. "אנו לא יכולים לחזות כרגע את הפגיעה שתיווצר בהכנסות - אם תהיה כזו - אך אנו עושים את המקסימום כדי למזער אותה", אומר אדלר ומוסיף "אנחנו פועלים כרגע תחת אי ודאות. זו תקופה לא נעימה".

הודעת אינקרדימייל לא ממש הרעידה אתמול בערב את המניה, והסיבה לכך היא שהחברה הישראלית התריעה כבר לפני שלושה חודשים - במסגרת דו"חותיה השנתיים - על השינוי הצפוי במערכת היחסים עם גוגל. לכן שוק ההון תרגם את ההתראה למחיר המניה, וזו השלימה מתחילת השנה מחיקה של מחצית משווייה.

מניית אינקרדימייל נסחרת כיום לפי מחיר של 5.26 דולר, המשקף לחברה שווי צנוע של 48 מיליון דולר. לחברה יש כיום אמצעים נזילים בשווי של 30.2 מיליון דולר, כך ששוק הון מצמיד לפעילותה תג מחיר של 18 מיליון דולר בלבד.