הירידות בפתח? פעילות ערה באופציות PUT של שחקני המעו"ף

רגע לפני פתיחת המסחר הורגשה פעילות ערה במסחר באופציות PUT בהשוואה לאופציות CALL ■ פעילים בשוק: "הסיכוי לירידות גבוה מהסיכוי לעליות ואין מכשיר טוב יותר לחיזוי מאשר המסחר באופציות"

הבורסה בת"א פותחת היום (א') את המסחר לאחר נעילה מעורבת בוול סטריט ביום ו' האחרון. האינדיקציות לכיוון שוקי העולם השבוע יתקבלו רק מחר, עם פתיחת המסחר באסיה, אירופה וארה"ב אך כבר עתה ניתן לקבל אינדיקציות כי הפעילים בתל אביב חוששים ולא ממש בטוחים מהמשך מגמת העליות ששלטה לאחרונה בשווקים לאחר חודש מאי, שאופיין בירידות שערים חדות.

בבדיקה שערך "גלובס" לפני פתיחת המסחר ברציף במניות התגלה כי באופציית קול (CALL) במחיר מימוש 1070 ליולי נעשו ב-9:35 עסקאות ב-23 אופציות בלבד לעומת 204 אופציות שהחליפו ידיים באופציית פוט (PUT) של אותו סטרייק - 1070. תמונה דומה התגלתה גם בסטרייקים אחרים: בקול 1080 החליפו ידיים 27 אופציות לעומת 272 אופציות בפוט של אותו סטרייק; בסטרייק 1090 בוצעו עסקאות ב-23 אופציות קול לעומת 122 פוטים באותה שעה.

נזכיר כי המסחר באופציות מתחיל ב-9:30 בבוקר, כרבע שעה לפני פתיחת שלב הרצף במניות ת"א 100.

כעבור 11 דקות, ב-10:46, רגע לפני פתיחת הרציף, אותה תמונה חזרה על עצמה: בקול 1070 נסחרו 69 אופציות לעומת 414 בפוט של אותו סטרייק; בקול 1080 החליפו ידיים 67 אופציות קול לעומת 555 אופציות פוט; ובקול 1090 נסחרו 182 אופציות קול לעומת 322 אופציות פוט.

"הסיכוי לירידות גבוה מהסיכוי לעליות"

בשיחה שערכנו הבוקר עם 2 פעילים בשוק, האחד מחדר מסחר מרכזי והשני מנהל קרן גידור גדולה, עולה המסקנה כי לשוק קשה לתפוס כיוון ברור לאחר סוף השבוע בשוקי העולם. מנהל הקרן אמר בשיחה כי "הפעילים טרם החליטו כיצד 'לפתוח את היום'. כבר ידוע זה זמן בשוק כי המחזורים באופציות המעו"ף ירדו אך זו כבר ירידה דרסטית. לטעמי, הסיכוי לירידות גבוה כעת מהסיכוי לעליות ואין לך מכשיר טוב יותר לחיזוי המגמה האמורה מאשר המסחר באופציות המעו"ף".

פעיל בחדר המסחר ציין, כי "לשוק קשה כרגע לעלות ללא אינדיקציות חזקות מהעולם. אני מזכיר לכולם כי ביום ו' יפורסם דו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש יוני והוא ילווה את המסחר לכל אורך השבוע. קונצנזוס הכלכלנים האמריקניים מצפה לגריעה של כ-100 אלף משרות וזה סימן רע - לעיתים קרובות הנתונים מפתיעים לרעה ומצביעים על גריעה גדולה מהחזוי".

עוד נציין כי בפסגת ה-G20 שנפתחה בסוף השבוע האחרון בקנדה הועלו חששות רבים מפני המשך ההתאוששות הכלכלית העולמית. שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר אמר בפסגה כי "מנהיגי העולם חייבים לעבוד יחדיו על מנת לוודא כי ההתאוששות הכלכלית נשארת על מסלולה". דבריו של גייתנר נאמרו לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה הזהיר את עמיתיו המשתתפים בפסגה שלא ללחוץ יתר על המידה באמצעים על מנת שלא להמריץ יתר על המידה על כלכלותיהן של המדינות. עובדה זו, לדעת ארה"ב, יכולה לסכן את התאוששות הגלובאלית.

כשנשאל גייתנר אם לדעתו הכלכלה הגלובאלית עלולה להחליק ל"מיתון כפול" ענה כי התשובה תלויה במעשיהם של מנהיגי העולם. "אחת מהטעויות הגדולות של שנות ה-30' של המאה הקודמת הייתה שהמדינות נסוגו מוקדם מדי ממאמצי ההתאוששות שלהן, עובדה שהובילה ל'שפל הגדול'", הוסיף גייתנר.

[לאתר המעו"ף] למפת הפוזיציות הפתוחות