רון אייכל: תחזיות הצמיחה בהצעת התקציב בהחלט מציאותיות

הכלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב: "התוכנית הדו-שנתית מגלמת מסר חיובי לשוק הסולידי הממשלתי, הואיל והיקפי ההנפקות (נטו) צפויים להיות סבירים למדי בשנתיים הללו"

לאחר שהכנסת אישרה בשבוע שעבר בקריאה שלישית את הגשת תקציב המדינה הדו-שנתי (לא את התקציב עצמו) לשנים 2011 ול-2012, הציג היום שר האוצר, בפני הממשלה, את עיקרי התקציב לשנתיים אלו.

מהמסמך עולים הדברים הבאים: בשנתיים הקרובות יגדל התקציב בכל שנה בשיעור של 2.66% ביחס לתקציב הבסיס של השנה הקודמת. בסך הכול התוספת התקציבית בשנתיים הקרובות תעמוד על קרוב ל-16 מיליארד שקל. יעד הגרעון נקבע, לפי החוק, על 3% מהתוצר לשנת 2011 ו-2% מהתוצר לשנת 2012. הגרעון בשנת 2011 יסתכם כ-26 מיליארד שקל, ולשנת 2012 על 18.3 מיליארד שקל.

על מנת לעמוד ביעד גרעון זה תידרש התאמה (שם קוד להעלאת מיסים, או ביטול הפחתות צפויות) בהיקף של כ-5.4 מיליארד שקל ל-2011 ושל 3.4 מיליארד שקל ל-2012.

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, אומר בסקירה שפרסם כי חרף בעיית ההתאמה, המשמעות הנגזרת מתקציב זה היא שיפור ברמת האמינות של המדיניות הפיסקלית ומחויבותה לשמר את היציבות. היעדים הנוקשים לגירעון נקבעו לפי החוק ואלו (במיוחד ב-2012) מספקים כרית בטחון למשק הישראלי, למקרה בו משבר החובות באירופה יתפתח לכדי משבר קשה יותר בשנים 2012-2011.

כאמור, העובדה, כי באוצר מכוונים לגירעונות צנועים למדי יש בכך, מחד לייצר כרית ביטחון במקרה ותתרחש הידרדרות כלכלית ופגיעה בהכנסות המדינה, ומאידך אפשרות אמיתית לכדי ירידה ביחס חוב לתוצר כבר ב-2011, במידה והפעילות הכלכלית תישאר איתנה.

התוכנית הדו-שנתית, אומר אייכל, מגלמת מסר חיובי לשוק הסולידי הממשלתי, הואיל והיקפי ההנפקות (נטו) צפויים להיות סבירים למדי בשנתיים הללו. "אם נתחשב בכך שבשנתיים הקרובות יהיו למדינה אי אילו הכנסות מהפרטה והאוצר ישתמש ביתרות שברשותו (שצבר בשנים האחרונות), אזי צרכי גיוס ההון (נטו) יהיו צנועים והשוק יוכל לספוג אותם ללא קושי רב".

כמו תמיד, "הבעיה בתקציב היא הפער בין הנחות העבודה (צמיחה, הכנסות המדינה ממסים) לבין הביצוע בפועל. באמצע מאי פרסם משרד האוצר את תחזיותיו לשנתיים הקרובות. שם מצפים לצמיחה של 3.8% ול-4.0%, ל-2011 ול-2012, בהתאמה. חשוב לציין, כי תחזיות אלו הן בהחלט מציאותיות והגיוניות. עם זאת, ביצוע חלש משמעותית מהתחזיות, עלול להביא את הגירעון ואת צרכי הגיוס למקום אחר".