אלביט חוזרת לברזלים

לפי פעילות המיזוגים והרכישות הנוכחית, נדמה שחזרה להאמין ברווחים מפתרונות הוליסטיים

עד היום התרכזה אלביט מערכות בפיתוח וייצור מערכות אלקטרוניות לשימושים ביטחוניים, ונמנעה מכניסה לתחום הייצור של הפלטפורמות עליהן מורכבות המערכות. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא טנק המרכבה, אשר אלביט מספקת את מערכות בקרת הירי שלו, אולם לא מייצרת את מכלולי הטנק.

רכישת מיקאל, אשר סולתם מהווה את לב פעילותה, מהווה שינוי לעומת האסטרטגיה המסורתית של החברה, שמתמקדת בעיקר ברכישת טכנולוגיות, המשלימות את היצע המוצרים אותו יכולה להציע אלביט ללקוחותיה. ברכישה זו תקבל אלביט פסי ייצור מהדור הישן - כאלה שמייצרים תותחים, מרגמות ותחמושות, או מה שמכונה "ברזלים", ללא תחכום מיוחד.

מוקדם לומר האם רכישה זו היא סנונית ראשונה למגמה חדשה באסטרטגיית הרכישות של אלביט, אולם בהחלט ניתן להסיק מכך כי אלביט רואה פוטנציאל גדול בתחום התותחנות, אשר המערכות האלקטרוניות הולכות ותופסות חלק נכבד בו בשנים האחרונות.

כך אם עד לפני שני עשורים רוב מערך סוללות התותחים בעולם היה נגרר על-ידי משאיות, ובעת ירי היו התותחים מקבלים נתונים ממרכז שליטה ובקרה, הרי שהיום מפותחים ונמצאים בשימוש תותחים בעלי מערכות ניווט וחישוב נתוני ירי, המסוגלים לפעול בצורה עצמאית בשטח. לכך צריך להוסיף את העובדה שרוב מערכות התותחים בעולם הם בני עשרות שנים, וצפויים להתחלף בדור חדש של תותחים בשנים הקרובות.

כפי הנראה אלביט מעריכה כי שיעורי הרווח בעסקאות אלו יהיו גבוהים יותר, אם תפתח ותייצר את כל מכלול התותח בעצמה, מאשר שתשמש כספק משנה בלבד של מערכות אלקטרוניות המורכבות עליו.

שתי החברות העיקריות הנוספות הנמצאות תחת המטרייה של מיקאל, ITL וסיימר, צפויות להתמזג לתוך פעילות קיימת של אלביט. מוצריה של ITL, המפתחת בעיקר אמצעי לראיית לילה וציוד לחיילי חי"ר, צפויים להתמזג לפעילותה של אל-אופ, וחלק מהפיתוחים שלה לחיילי החי"ר ישולבו בציוד אותו מספקת אלביט בפרויקט צבא היבשה הדיגיטלי.

פעילותה של סיימר, העוסקת בשדרוג פלטפורמות רק"ם, יכולה להשלים את פעילותה של קינטקס, וצפויה להתמזג לתוך פעילות ההשבחה הקיימת בחטיבת היבשה של אלביט. בדומה לשאר הרכישות של אלביט, מערך המכירות וההפצה הרחב שלה יבטל את הצורך במערך הקיים של מיקאל, וכך יביא לחיסכון בעלויות.