אליעזר פישמן: "אני לא רואה ירידת מחירי דירות בקרוב"

אליעזר פישמן בכנס הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג: "מה זה משנה אם יש בועה או כמה אוויר יש בה? מחירי הדירות יכולים לרדת גם כשאין בועה" ■ "גוש האירו יישאר שלם"

"הסבירו לפני דקה שאין בועה. מה זה משנה בעצם? המחירים יכולים לרדת גם כשאין בועה. מה זה משנה אם יש בועה או כמה אוויר יש בה?". את הדברים האלה אמר היום (ב') איש העסקים אליעזר פישמן בכנס הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג בשיתוף שטיינמץ-הרינג-גורמן ושות' עורכי דין.

"במקום אחד יקר, במקום אחד לא - אי אפשר להגיד שיש בועה בארץ. כשיהיו עליות מחירים של 50%, נוכל להגיד את זה; יש מקומות שזה מתקרב לזה, יש שלא. אני לא רואה ירידת מחירי דירות בקרוב", אמר.

בהתייחסו למכרזי השיווק של משרד השיכון אמר פישמן, כי "יש קרקעות לא מתוכננות עד הסוף, עם ויכוחים עם עיריות, עד שיתחילו לבנות ייקח 5 שנים".

פישמן התייחס גם לסוגיית קבוצות הרכישה וצעדי הרגולטור להגביל את הקבוצות, ואמר כי תופעת קבוצות הרכישה הינה "ברכה, כי בתקופות המשבר הסיכון התחלק בין המשבר. הנה, בתקופת המשבר קבעו בשוק שאני אפשוט את הרגל, אז מכרתי את הקרקע של מבני תעשייה לקבוצת רכישה - שם הסיכון התחלק על 250 איש ונגמר הסיפור. מי היה קונה את זה אם לא הם אז?"

"אני חושב שאצל היזמים היה הרבה יותר סיכון בזמנו, ועובדה שהיו הרבה יותר פשיטות רגל. כמה פעמים קרה שרוכש דירה מקבלן היה צריך להוסיף כסף? לא צריך לקרוא לזה פשיטת רגל. גם כשצריך להוסיף כסף זה בעייתי. העליהום על קבוצות רכישה זה רק בגלל שהם מתחרים בקבלנים".

"גוש האירו יישאר שלם"

פישמן התייחס גם למשבר החוב באירופה, ואמר: "אם גוש האירו מתפרק אז מדינות אירופה המערבית הגדולות - השוק הולך להן. גרמניה היא המרוויחה הכי גדולה מהמשבר. גוש האירו יישאר שלם, כל השאר זה שמועות של ספקולנטים.

"צרפת עדיין לא חזרה לעצמה מבחינת מימון, גרמניה חזרה ב-75%; בשוויץ - אף פעם לא היו בעיות מימון. הרי מה מעניין אותנו? המרווח, לא התשואה (המרווח בין עלות המימון להכנסות מדמי-שכירות - א.ו). ברוסיה יש היום מימון והשכירויות השתפרו. באוקראינה, נראה לי שהמצב הולך להשתפר. בקנדה המצב מתאושש ואנחנו חידשנו את כל ההלוואות שהיו לנו שם, והיו לנו מלא".

פישמן דיבר גם על שוק הנדל"ן בארה"ב ואותת כי מדובר בהשקעה אטרקטיבית לטווח הארוך. לדבריו, "אם אני אקנה נכסים בארה"ב ואחכה 3 שנים - לא איכפת לי לחכות; אני קונה את זה הרי בשליש מהערך. אבל אני אקנה רק דברים שהם מאוד מאוד מסוכנים, כי על מה שלא - לא נרוויח. בהודו יש מימון ושוק הדיור מצוין; אפשר להרוויח שם".

"המוסדיים לא הפסידו כלום יחסית לגודלם"

פישמן החמיא גם לגופים המוסדיים וטען כי הם צלחו את משבר האשראי "בצורה בלתי רגילה, גם אם הם הפסידו". הוא אמר שהמוסדיים לא הפסידו הרבה ביחס לכמות הכסף שהם מנהלים.

"כמה הם הפסידו? יחסית לגודל שלהם - כלום; וזה שעכשיו מדברים על מרווחים, המרווחים גבוהים בגלל שהאג"ח של ממשלת ישראל נסחרת בתשואה לפדיום בלתי סבירה (נמוכה) ולכן נפתח המרווח", אמר פישמן. "עברנו את פרעה, גם את (ועדת) חודק נעבור. אם בגלל הוועדה לא נוכל לקבל מימון להשקעות בחו"ל, אז יממן אותי איזה פלוני אלמוני מחו"ל".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"