הבהלה לנפט: יזמים רכשו שליש משדה חלץ ב-5 מ' ד'

שדה הנפט המסחרי היחיד בישראל הניב ב-55 שנות קיומו כ-17 מיליון חביות נפט ■ מחקר גיאולוגי-הנדסי חדש קובע כי שימוש בטכנולוגיה עכשווית יאפשר להפיק ממנו עוד 4.5 מיליון חביות בהסתברות של 50%

קבוצת אנשי עסקים בראשות משה הרשברג חתמה בסוף השבוע על הסכם לרכישת 32.5% מהזכויות ברישיון חלץ מאבניו גרופ תמורת 5 מיליון דולר. העסקה משקפת שווי של כ-15 מיליון דולר לשדה הנפט הוותיק, הנחשב לתגלית הנפט המשמעותית היחידה עד היום בישראל.

מדובר ברישיון המוחזק משנת 2007 בידי אבניו גרופ (75%), חברה הנסחרת בניו יורק (AVNU.PK) ושותפות לפידות-חלץ (25%), שבשליטת יעקב לוכסמבורג, הנסחרת בתל-אביב. הרשברג ולוכסמבורג שותפים עם טדי שגיא בקבוצה שזכתה ברישיון החיפושים השני בשטח בנימין. עסקת העברת הזכויות מותנית עדיין בקבלת אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, על-פי המלצת מועצת הנפט. לאחר אישור העסקה תמשיך אבניו להחזיק קצת יותר משליש מהזכויות בקידוח ולפידות תשמור על חלקה.

ל"גלובס" נודע כי השותפים בפרויקט מתכוונים ליזום בקרוב סדרת קידוחים חדשה, בהתבסס על מחקר גיאולוגי הנדסי שצופה הסתברות של 50% להפקת כ-4.5 מיליון חביות נפט, בשווי ברוטו של כ-250 מיליון דולר.

מדובר בהערכה גבוהה מהערכות קודמות לגבי שדה הנפט הממוקם בין אשקלון לשדרות, שהשאיבה ממנו נמשכת ברציפות מאז גילויו, ב-1955. בסך הכל הופקו מחלץ עד היום למעלה מ-17 מיליון חביות. ואולם, קצב ההפקה, שעמד תחילה על 400 חביות ליום מגיע כיום לכמה עשרות חביות בלבד.

המחקר החדש קובע כי יישום שיטות הפקה חדישות יותר וטכנולוגיה עכשווית יאפשר להגדיל משמעותית את פוטנציאל ההפקה מהשדה. עורכי הדוח מעריכים כי מימוש הפוטנציאל המלא של השדה כרוך בהשקעה הדרגתית החל מי כ-3 מיליון דולר ועד למקסימום של כ-25 מיליון דולר, כאשר מחישובי הדוח עולה כי בקיזוז עלויות הפיתוח וההפקה צפויים לשותפות בשדה רווחים בערך מהוון של כ-60 מיליון דולר.

הדוח הוכן עבור אבניו על ידי חברת Tracs International מקבוצת AGR הנורווגית, המתמחה במתן שירותים עסקיים לפיתוח שדות נפט וגז טבעי. AGR שותפה כמפעילת קידוחים בקבוצת קולדריג' של איש העסקים היהודי-לארי מייזל שזכתה לאחרונה ברישיון קידוח בחלקו המערבי של היתר החיפושים בנימין.

המחקר נערך בשנים 2008 ו-2009 ובוצע ביחס לשלושת המבנים שהתגלו בשטח הרישיון, "אירוס", "חלץ" ו"ברור". על פי הדוח, Tracs International נשכרה על ידי אבניו גרופ על מנת לנתח מחדש את הנתונים הגיאו-פיזיים השונים שהצטברו ביחס לשטח הרישיון מאז התגלית שנרשמה בו לראשונה בשנת 1955.