חוק של יחימוביץ' אושר: יורחב משמעותית איסור הפליה בעבודה

עבר בשנייה ושלישית ונכנס לספר החוקים: איסור הפליה בעבודה יחול על כל שלב - מראיון העבודה ועד לפיטורים ■ חובת ההוכחה כי לא נעשתה הפליה – תחול על המעביד

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה (תיקון מס' 15) (נטל ההוכחה), התש"ע-2010 של חברות הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) ומרינה סולודקין (קדימה).

החוק החדש מרחיב באופן משמעותי ביותר את כל השלבים והנקודות בזמן שבהם יחול חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, ויאסור על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה ממגוון רחב של סיבות: מין, שרות מילואים, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, הורות, גיל, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא, השקפה או מפלגה.

איסור ההפליה יחול מעכשיו על: קבלה לעבודה; תנאי עבודה; קידום בעבודה; הכשרה או השתלמות מקצועית; פיטורים או פיצויי פיטורים; הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

עד לחוק זה, למרות איסור ההפליה הקיים, היו שלבים רבים בעבודה ובקבלה לעבודה, כמו למשל שלב הראיון, שבהם היו למעבידים הזדמנויות להפלות את דורש העבודה באמצאות דרישות ובקשות מידע על מעמדו האישי. אחת התופעות הנפוצות ביותר בישראל היא שאישה המוזמנת לראיון עבודה צריכה להתמודד עם שאלות על מצבה המשפחתי, כוונתה להיכנס להריון, מה היא עושה עם הילדים אחר הצהריים, ועוד שאלות שאינן רלוונטיות לאופי התפקיד או להתאמתה אליו. במקרים רבים אחרים נשאלים גברים על שרות המילואים שלהם, כאשר מעסיק חושש כי שרות המילואים יביא להיעדרות תכופה שלהם מהעבודה.

הצעת החוק באה להבטיח כי אם עובד או מועמד לעבודה נדרש למסור, במישרין או בעקיפין, מידע שמביע הפליה, יהיה על דורש המידע להוכיח, בתביעה אזרחית או פלילית, אם יתבע, בין אם ע"י רשויות המדינה ובין אם בתביעה אישית, כי לא הפלה.

חובת על ההוכחה כי לא הפלה, תחול על המעביד, ואולם לבקשת משרד התמ"ת, נקבעו מקרים בהם לא תחול חובת הוכחה כזאת במקרים ספציפיים, למשל: אם המידע הנדרש יהיה לצרכי פיקוח ואיסוף מידע של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, על מנת לבדוק ולקיים ייצוג הולם או העדפה מתקנת, או למשל כאשר הדרישה היא למטרת מימוש חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.