גיאוקרטוגרפיה: "הפאניקה המאפיינת את שוק הנדל"ן בישראל - אין לה אחיזה במציאות והיא מיותרת"

ד"ר רינה דגני: "אם בעבר היה מלאי הדירות בעיקר בידי הקבלנים, כיום הוא נמצא בחלקו הגדול בידי המשקיעים שבשנה וחצי האחרונות הפנו את ההון שבידיהם מהבורסה לנדל"ן" ■ "בתקופה הקרובה מלאי הדירות צפוי אף לעלות"

‎‎ד"ר רינה דגני, מתכננת ערים ומנכ"ל מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, מתגייסת היום לשורות מצנני שוק הנדל"ן: "הפאניקה המאפיינת את שוק הנדל"ן בישראל כיום עקב טענה על מחסור בדירות, אין לה אחיזה במציאות והיא מיותרת; אין בעיה של מלאי דירות בישראל".

בכל חודש מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתון מלאי הדירות. במאי למשל, דיווחה הלמ"ס כי מלאי הדירות למכירה בבנייה ביוזמה פרטית ירד ב-4% בחודש ויספיק לחמישה חודשים בלבד במחוז המרכז. ‏

נשמע מבהיל, אך מניתוח שערכה דגני עולה כי ישראל לא סובלת ממצוקת דיור. "לא די בכך שאין כל מחסור דירות בישראל, אלא שבתקופה הקרובה מלאי הדירות צפוי אף לעלות כאשר ייצאו לשוק דירות שנרכשו ע"י משקיעים בשנה וחצי האחרונות ומצויות בימים אלה בשלבי בנייה מתקדמים", אומרת דגני, "אם בעבר היה מלאי הדירות בעיקר בידי הקבלנים, כיום הוא נמצא בחלקו הגדול בידי המשקיעים שבשנה וחצי האחרונות הפנו את ההון שבידיהם מהבורסה לנדל"ן". ‏

מהמחקר עוד עולה כי בכל שנה משבע השנים האחרונות נבנו בישראל 30-32 אלף יח"ד, כאשר הגידול של משקי הבית בישראל בכל אחת מארבע השנים האחרונות היה כ-32 אלף יחידות במגזר היהודי ו-8,000 במגזר הלא יהודי. "זהו בדיוק המלאי המצוי כיום בשוק, כאשר חלק מהדירות כבר נבנו וחלקן בשלבי בנייה מתקדמים", אומרת דגני, "את הדירות הפנויות הנבנות כיום רכשו המשקיעים והם עדיין לא משחררים אותן לשוק. יש לכך כמה גורמים: בעיית מיסוי מס שבח בשל דירה נוספת, רוב הדירות שרכשו עדיין בשלבי בנייה, וחלק עדיין מצפים לגזור קופון שמן יותר על הדירות שרכשו, בשל צפי לעליית מחירים. לאחר שהגורמים הללו יתפוגגו, מחירי הדירות יפסיקו לעלות ויתייצבו".