צניחה של 30% במספר החוזים למכירת בתים קיימים בארה"ב

(עדכון) הירידה הינה לרמה הנמוכה ביותר מעולם ■ בניגוד לתחזית - התביעות לדמי אבטלה בארה"ב עלו ל-472 אלף, העלייה הסתכמה ב-13 אלף תביעות ראשוניות ■ מדד מנהלי הרכש ירד ל-56.2 ביוני, רמתו הנמוכה מאז דצמבר

לאחר תחית המסחר פורסמו שני נתונים מדאיגים ביחס לכלכלה האמריקנית, הראשון הצביע על צניחה של 30% בין מאי לאפריל במספר המכירות של בתים המצויות בתהליך בארה"ב, וכן דווח על ירידה במדד מנהלי הרכש, ה-ISM. לאחר פירסום הנתונים מחריפות הירידות בוול סטריט.

מספר החוזים החדשים שנחתמו למכירת בתים קיימים צנח ב-30% בין מאי לאפריל לשפל של כל הזמנים, כאשר המדד נפל ל-77.6 נקודות לעומת 110.9 נק', זאת אחר תום תוכנית הסובסידיות לרוכשי הדירות לראשונה, תוכנית שהסתיימה באפריל, בין ינואר לאפריל נרשמה עלייה של 23%, כך עולה מנתונים שפירסם איגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב. המדד נפל ב-15.9% לעומת רמתו בחודש מאי אשתקד.

מדד ה-ISM שפורסם גם הוא הצביע על כך שההתרחבות בפעילות הייצרנית בארה"ב התמתנה ביוני לאחר 3 חודשים של התרחבות מהירה, כך עולה מהסקר שבוצע בקרב מנהלי הרכש של חברות ברחבי ארה"ב. המדד ירד ל-56.2 נקודות ביוני לעומת 59.7 נקודות במאי. מדובר ברמה הנמוכה ביותר של המדד מאז דצמבר, עם זאת זו עדיין רמה גבוהה יחסית. נזכיר כי קריאה מעל ל-50 נק' מעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית וכי רוב החברות צומחות.

נתון מאקרו מדאיג נוסף פורסם מוקדם יותר היום: יום לפני פרסום דו"ח התעסוקה ויום לאחר נתון חלש אחר בשוק התעסוקה, ה-ADP אשר הצביע על עלייה של 13 אלף משרות בלבד בשוק הפרטי בארה"ב לעומת צפי לעלייה של יותר מ-60 אלף, מקבלת וול סטריט נתון שבועי חלש, כאשר מספר התביעות לדמי אבטלה עלה ב-13,000 ל-472 אלף. קודם לפרסום הנתון, צפו כלכלנים ירידה בכמות התביעות ל-454 אלף - ירידה קלה של 5,000 תביעות ביחס לנתון של 459 אלף שנרשם בשבוע שעבר.

הנתון שפורסם היום משקף עלייה של 4% במספר התביעות מאז תחילת שנת 2010 - אך ירידה של 22% במספר התביעות הראשוניות מאז השנה שעברה.

התביעות המתמשכות לדמי אבטלה עלו גם הן ב-43 אלף והסתכמו ב-4.26 מיליון איש הנשענים בארה"ב על דמי אבטלה מהמדינה.

גם הנתון המצביע על הממוצע של 4 השבועות האחרונים הציג עלייה ל-466,500 תביעות חדשות לדמי אבטלה; מדובר ברמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז ה-6 במארס.

מחר צפוי לרכז עניין שיעור האבטלה בארה"ב שעל פי הערכות כלכלנים צפוי לרשום גם הוא עלייה קלה מ-9.7% ל-9.8%.